Auteur Topic: Afstandsrecord electrische bus ...  (gelezen 1690 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Afstandsrecord electrische bus ...
« Gepost op: woensdag 20 september 2017 - 16:40:08 »
En de bus-sector kon uiteraard niet achterblijven met een "wereldrecord" ... maar ook hier : leeg voertuig (geen reizigers) op 1 rit en continu aan dezelfde snelheid op een afgesloten circuit.
Goed om de term "(wereld)record" te hebben, maar in praktijk een zinloos record.

En nergens in het artikel ook maar een vermelding hoelang zoiets dan moet laden, gezien vermeld wordt dat de accu 9x groter is dan een Tesla-S.


Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Afstandsrecord electrische bus ...
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 20 september 2017 - 18:39:47 »
En nergens in het artikel ook maar een vermelding hoelang zoiets dan moet laden, gezien vermeld wordt dat de accu 9x groter is dan een Tesla-S.

In China laden E-bussen aan 360kW laders met 2 kabels tegelijkertijd (wslk 2 batterijpacks?):

https://chargedevs.com/newswire/massive-beijing-charging-station-can-charge-30-e-buses-at-up-to-360-kw/

Maar ook flashladersystemen tot 600 kW bestaan al 2 jaar:

http://insideevs.com/kalmar-introduces-600-kw-fast-charger-for-shuttle-buses-straddle-carriers/

Blijkbaar ook voor bussen, een samenvatting:
Citaat
https://chargedevs.com/features/the-inevitability-of-electric-buses/
August 17, 2016


...
Charged: Which open interface will ABB support for opportunity charging?

Nap: At ABB EV Charging, we’ll focus solely on the inverted pantograph infrastructure, which is also referred to as OppCharge. We think it’s the most cost-effective solution when going into volume. The pantograph hardware costs money, and you always have more buses then charging infrastructure. Many bus manufacturers agree, and would like as little weight, complexity and costly systems on the vehicle as possible.

Charged: Do you have any specifications for the standards?

Nap: One goal is to reuse and comply with everything that is already in the Combo spec for passenger cars. The main changes we have to make are that buses are higher voltage – instead of 300 to 500 V we need to go higher, 400 to 850 V. And instead of 50 kW, we will go as high as 300 or 450 kW and even up to 600 kW. Also, for the opportunity charging using a pantograph, we’re further developing the wireless communication protocols in the CCS standard to enable communication between a pantograph charger and a bus when it arrives at a station.

Na China (~ 115.700 E-bussen in 2016*) is Nederland blijkbaar de tweede qua gebruik:
https://nos.nl/artikel/2176639-nederland-loopt-voorop-in-elektrisch-busvervoer.html

* https://cleantechnica.com/2017/02/03/china-100-electric-bus-sales-grew-115700-2016/

Citaat
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_bus

Voor het opladen van de accu kan onderscheid worden gemaakt tussen conventioneel laden en gelegenheidsladen (opportunity charging). Elektrische bussen voor conventioneel laden hebben een accu met een dusdanig hoge capaciteit dat ze normaliter een volledige dienst kunnen rijden. 's Nachts in de stalling wordt de accu weer volledig opgeladen. Bij elektrische bussen voor opportunity charging volstaat een kleinere accu, omdat de bus ook wordt opgeladen bij haltes waar de bus sowieso al enige tijd stil staat, zoals eindpunten en overstaphaltes. Bij deze vorm van opladen wordt meestal gebruik gemaakt van een soort pantograaf of inductieplaat om de accu in korte tijd weer van voldoende energie te voorzien.
« Laatst bewerkt op: woensdag 20 september 2017 - 19:02:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Afstandsrecord electrische bus ...
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 20 september 2017 - 19:12:02 »
1.772 km... zelfs als het in realistische omstandigheden nog maar 1.000 km zouden zijn: dát is eindelijk nog eens een behoorlijke actieradius.

Hopelijk kost het voor die bus ook geen fortuin om de volledige batterijcapaciteit te kunnen gebruiken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Afstandsrecord electrische bus ...
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 20 september 2017 - 19:28:42 »
In China zie je in de steden steeds meer elektrische bussen, de rest van de bussen is CNG. Hier in Mechelen rijdt men nog steeds met dieselbussen op de stadslijnen. Een CNG-bus hadden ze al jaren geleden kunnen laten rijden. Het CNG-tankstation van Iverlek is recht over hun stelplaats. Over elektriciteit heeft men zelfs nog niet nagedacht. Dit alles in de klimaat-neutrale stad Mechelen waar iemand van Groen! schepen van mobiliteit is!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Afstandsrecord electrische bus ...
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 20 september 2017 - 20:57:03 »
(...)
Dit alles in de klimaat-neutrale stad Mechelen waar iemand van Groen! schepen van mobiliteit is!
Wil nog niets zeggen hé.
Kijk maar wat er van Mortsel-centrum is geworden wanneer Pira (Groen) er burgermoeder was ...
Kijk maar wat er van Zwijndrecht/Burcht is geworden nadat Van De Vijver (Groen) de stoel van de onverwacht overleden Minnebo (Groen) overnam ...

Mortsel wordt intussen bestuurd door een NVA'r, niet dat er iets veranderd is verkeersgewijs gezien, dat nu ook weer niet.
En ik vermoed dat na de verkiezingen van 2018 in Zwijndrecht/Burcht de enigste Belgische burgemeester van Groen in België er niet meer zal zijn ...
Minnebo had doorzicht en genoot van groot respect onder de bevolking, zijn opvolger veel minder.



Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Afstandsrecord electrische bus ...
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 20 september 2017 - 21:09:29 »
1.772 km... zelfs als het in realistische omstandigheden nog maar 1.000 km zouden zijn: dát is eindelijk nog eens een behoorlijke actieradius.

Hopelijk kost het voor die bus ook geen fortuin om de volledige batterijcapaciteit te kunnen gebruiken.
Ik denk zelfs dat 't een eind onder de 1.000km zal gaan ...
1.772 km was/is in "perfecte" omstandigheden : zelfde snelheid + op circuit + leeg + 1 lange rit + 1 persoon zijn rijstijl + eco-stijl voor test en "eenmalig", dus met goed weer laag "verbruik"
Normale gebruiksomstandigheden : beladen + optrekken + remmen + bochten + korte afstanden + continu onderweg + wisselende verkeer- en weersomstandigheden + gewone rijstijl door meerdere personen die niet op eco zullen letten

Mijn gok ligt eerder rond de 6-700km max ... wat op zich nog steeds genoeg is voor een stads- of regiobus, die 's avonds/'s nachts toch kan opladen op het terrein