Auteur Topic: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen  (gelezen 3794 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #15 Gepost op: zondag 01 oktober 2017 - 16:45:14 »
Ik lees in het bericht van de VSV dat de uitspraak van de auditeur i.v.m. de klacht van Bellot slaat op de hoogdringendheid.

Citaat
Volgens de auditeur bij de Raad van State is er geen sprake van hoogdringendheid en moet de invoering op 1 oktober niet worden geschorst. Zijn advies wordt doorgaans ook gevolgd door de Raad. Bevoegdheidsoverschrijding is volgens de auditeur geen reden voor hoogdringendheid.

Het is dus nog steeds mogelijk dat in de toekomst dat vormingsmoment voor begeleiders sneuvelt.

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #16 Gepost op: zondag 01 oktober 2017 - 17:01:05 »
Citaat van: Jozef
Ik vind al die chaos belachelijk en een schande. Het toont weer maar eens aan dat het Belgisch model niet werkt.
Juist! Wat de gevolgen kunnen zijn van een (Vlaamse) staatshervorming binnen het Belgisch (Federaal) model... Een 'Europese rijopleiding' blijkt niet te kunnen, maar men mag wel over heel Europa rijden. (?)
Citaat van: Bert
Merk trouwens op, dat àls Ben Weyts z'n goesting krijgt, dergelijke kandidaten na een éérste mislukking op het praktijkexamen voor de keuze zullen staan :  ofwel enkel nog mét begeleider de baan op, ofwel minstens 6 uur rijles in een erkende rijschool volgen.
Ik hoop dat 'em zijn goesting niet krijgt. Het slaat nergens op, is ongenuanceerd en onrechtvaardig voor iemand die een slordige 1260 € heeft betaald, een doorgedreven opleiding heeft gevolgd en bekwaam bevonden wordt door zijn instructeur.
Citaat van: Eugeen
Het is dus nog steeds mogelijk dat in de toekomst dat vormingsmoment voor begeleiders sneuvelt.
Ja, en wat doen we ondertussen? Wat een knoeiboel!



« Laatst bewerkt op: zondag 01 oktober 2017 - 17:12:23 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #17 Gepost op: zondag 01 oktober 2017 - 17:10:08 »
Ik hoop dat 'em zijn goesting niet krijgt. Het slaat nergens op, is ongenuanceerd en onrechtvaardig voor iemand die een slordige 1260 € heeft betaald.

Ik hoop dat ook .... 

Straks wordt het behalen van een rijbewijs iets dat enkel nog weggelegd is voor de happy few.

Citaat van: Eugeen
Het is dus nog steeds mogelijk dat in de toekomst dat vormingsmoment voor begeleiders sneuvelt.
Ja, en wat doen we ondertussen? Wat een knoeiboel!

Ik vrees dat er ondertussen weinig anders op zit dan te moeten vaststellen hoe op de langen duur niemand nog weet waar hij/zij aan toe is .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #18 Gepost op: zondag 01 oktober 2017 - 17:19:00 »
Citaat van: Bert
Straks wordt het behalen van een rijbewijs iets dat enkel nog weggelegd is voor de happy few.
Juist! Dat is de nagel op de kop slaan! Zonder aan politiek te willen doen...

Hervormingen onder de mom van veiligheid?
Als men echt iets aan veiligheid wil doen, zijn er wel andere, dringende zaken die moeten aangepakt worden.
« Laatst bewerkt op: zondag 01 oktober 2017 - 17:22:36 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #19 Gepost op: zondag 01 oktober 2017 - 17:23:45 »
Ik lees in het bericht van de VSV dat de uitspraak van de auditeur i.v.m. de klacht van Bellot slaat op de hoogdringendheid.

Citaat
Volgens de auditeur bij de Raad van State is er geen sprake van hoogdringendheid en moet de invoering op 1 oktober niet worden geschorst. Zijn advies wordt doorgaans ook gevolgd door de Raad. Bevoegdheidsoverschrijding is volgens de auditeur geen reden voor hoogdringendheid.

Het is dus nog steeds mogelijk dat in de toekomst dat vormingsmoment voor begeleiders sneuvelt.

Kortom, hij schuift de hete aardappel door.

En hij acht blijkbaar het feit dat er vanaf morgen, dinsdag 2 oktober [edit door Jozef: maandag 2 oktober], dus voorlopige rijbewijzen model 36 maand aangevraagd worden, waarbij niemand nog weet wat de Raad van State straks zal beslissen, ook al géén reden om hoogdringend klaarheid te scheppen.  ::)

Maw, tenzij ik iets over 't hoofd zie :

- Ofwel gaan er nu begeleiders inspanningen leveren om zo'n cursus te volgen + 20 euro betalen, waarvan naderhand dan blijkt dat het niet nodig is
==> Zouden ze deze kost (+ evt. vrije dag om zo'n cursus te kunnen volgen) dan ooit kunnen recupereren ?
- Ofwel worden er voorlopige rijbewijzen model 36 maand afgeleverd, die dan later eigenlijk ongeldig zijn omdat de begeleiders die cursus niet gevolgd hebben

Jawadde .....
« Laatst bewerkt op: maandag 02 oktober 2017 - 16:41:20 door jozef »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #20 Gepost op: zondag 01 oktober 2017 - 17:43:50 »
Citaat
+ evt. vrije dag om zo'n cursus te kunnen volgen
Het 'vormingsmoment' zoals die cursus gaat heten, is meestal 's avonds om 19 u. Ongeveer maandelijks per regio. Benieuwd of vraag en aanbod overeenstemmen... (?)

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #21 Gepost op: zondag 01 oktober 2017 - 19:25:50 »
Citaat van: Bert Covens
- Ofwel gaan er nu begeleiders inspanningen leveren om zo'n cursus te volgen + 20 euro betalen, waarvan naderhand dan blijkt dat het niet nodig is
==> Zouden ze deze kost (+ evt. vrije dag om zo'n cursus te kunnen volgen) dan ooit kunnen recupereren ?

De kosten die rijscholen zelf al gemaakt hebben om instructeurs de bijscholing hieromtrent te laten volgen niet vergeten.
Deze bijscholing is een erkende opleiding, hopelijk is ze dat als de boel afgeschoten wordt nog steeds.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #22 Gepost op: maandag 02 oktober 2017 - 21:03:56 »
Moet je die drie uur volgen om vermeld te kunnen worden als begeleider op dat voorlopig rijbewijs of moet je die drie uur ook volgen als het voorlopig rijbewijs al een tijdje terug werd uitgereikt?
Wij zijn onze dochter aan het leren rijden, mogen we dat nog verder doen of niet?
Zou ik mijn code 95 niet kunnen inroepen? ik heb dus steeds attesten van welke lessen ik gevolgd heb.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 03 oktober 2017 - 00:33:40 »
De 3 uur vormingsmoment voor begeleiders is voor wie nà 1 oktober 2017 vermeld wil worden als begeleider op een voorlopig rijbewijs.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 03 oktober 2017 - 08:23:01 »
Lap, daar hebben we 't al :

Citaat van: GVA
Tienduizenden in onzekerheid over rijbewijs door onenigheid over nieuw reglement

Tienduizenden chauffeurs in opleiding weten niet wat gedaan. De Vlaamse en federale regering spreken elkaar compleet tegen over hoe je een rijbewijs moet halen.

Ondertussen weet niemand nog echt hoe de vork in de steel zit. Rondzendbrieven van Vlaanderen en de federale overheid spreken elkaar compleet tegen. “De chaos in de rijopleidingen is nog nooit zo groot geweest”, zegt Jeroen Smeesters van Federdrive, de federatie van erkende rijscholen in België. “Sommige gemeenten passen de nieuwe regels toe, anderen geven rijbewijzen uit volgens de oude regels.”

http://www.gva.be/cnt/dmf20171003_03109552/tienduizenden-in-onzekerheid-over-rijbewijs-door-onenigheid-over-nieuw-reglement?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=gva&utm_content=article&utm_campaign=seeding
« Laatst bewerkt op: dinsdag 03 oktober 2017 - 08:27:02 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017 - 20:18:13 »
Een paar voorbeeldjes van hoe de gemeentebesturen 't ook ff niet meer weten :

ik pik er drie uit, om het even te schetsen :

stad Antwerpen : leidinggevenden zijn formeel : jullie MOETEN de nieuwe regels van Weyts toepassen (hoe kan 't ook anders ?)
stad Gent : past blijkbaar nog steeds de oude regelgeving toe
hier de buurgemeente Schelle : kijkt de kat uit de boom, en heeft beslist om vooralsnog géén voorlopige rijbewijzen met begeleider meer uit te reiken tot er duidelijkheid komt

Trouwens, een bijkomende gedachte.  WIE gaat er controle uitvoeren op het feit of de begeleiders dat vormingsmoment gevolgd hebben of niet ?  In eerste instantie uiteraard het personeel van de dienst rijbewijzen van de lokale gemeentebesturen.  Maar ook hier weer van 't zelfde laken een broek : dit personeel valt onder de Vlaamse bevoegdheid.  De rijbewijzen die zij moeten laten aanmaken, vallen dan weer onder de federale bevoegdheid.  De vraag om hier (mee) controle op uit te oefenen zou aan GOCA gesteld geweest zijn.  Maar GOCA heeft TERECHT geweigerd.

En zeggen dat Weyts er al mààndenlang voor gewaarschuwd was.  Maar neen, tóch koppig doorzetten.  Jammer dat de Raad van State zich nu blijkbaar tijd gekocht heeft om zich over de kern van de zaak te buigen. 
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 oktober 2017 - 20:21:04 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 05 oktober 2017 - 17:47:34 »
In eerste instantie uiteraard het personeel van de dienst rijbewijzen van de lokale gemeentebesturen.  Maar ook hier weer van 't zelfde laken een broek : dit personeel valt onder de Vlaamse bevoegdheid.

Is dat zo? Ik dacht dat die, net zoals het personeel dat identiteitskaarten en dergelijke uitreikt, van de federale overheidsdienst binnenlandse zaken afhingen. Maar ik kan me best vergissen, het wordt zo ingewikkeld dat een kat er haar jongen niet meer in terugvindt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 05 oktober 2017 - 17:56:46 »
Juist, opdoeken heel die handel van deelstaten, België splitst toch nooit, hebben ze de ballen niet voor in Brussel.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien