Auteur Topic: Dronken fietsers spelen niet meer automatisch rijbewijs kwijt  (gelezen 968 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Dronken fietsers spelen niet meer automatisch rijbewijs kwijt
« Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 16:03:00 »
Citaat van: GVA
Dronken fietsers spelen niet meer automatisch rijbewijs kwijt

Rechters zijn vanaf begin oktober niet langer verplicht het autorijbewijs van dronken fietsers in te trekken. De wet, een initiatief van Open VLD-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu, werd donderdag gepubliceerd in het Staatsblad.

http://www.gva.be/cnt/dmf20170921_03085980/dronken-fietsers-spelen-niet-meer-automatisch-rijbewijs-kwijt
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Dronken fietsers spelen niet meer automatisch rijbewijs kwijt
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 19:27:21 »
Zou de rechter dan een fietsverbod uitspreken?  ;D

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dronken fietsers spelen niet meer automatisch rijbewijs kwijt
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 21:28:02 »
Citaat
Volgens de liberale politica staat de straf vandaag vaak niet in verhouding tot het misdrijf. “Uiteraard willen we openbare dronkenschap niet aanmoedigen of goedkeuren. Maar er is geen verband tussen het fietsen en het rijbewijs. Bovendien kan je bij mensen zonder rijbewijs deze intrekking niet eens toepassen”, luidt het.

Een rechter trekt géén rijbewijs in, maar spreekt een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen uit.  Na de uitspraak, moet de veroordeelde nog wachten op de uitvoering van de straf, waarvan hij dan een kennisgeving krijgt.  Eénmaal de kennisgeving ontvangen, moet de veroordeelde ervoor zorgen dat het rijbewijs binnen de 4 dagen op de griffie toekomt. (Opgelet : rijbewijs te laat doen toekomen, is strafbaar !).

Iemand die géén rijbewijs bezit, kàn dat rijbewijs uiteraard niet op de griffie doen toekomen.  Maar heeft wél een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen aan z'n been.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 22 september 2017 - 21:32:10 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dronken fietsers spelen niet meer automatisch rijbewijs kwijt
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 21:30:49 »
Zou de rechter dan een fietsverbod uitspreken?  ;D

Pas op .... 

Het wordt nérgens in het artikel vermeld.  Maar een betrapte, krijgt een rijverbod opgelegd van 2 uur, 3 uur, of 6 uur (afhankelijk van de vaststellingen).  Gedurende deze tijd mag betrokkene geen énkel voertuig, ook geen fiets besturen.  Dat rijverbod is uiteraard nog geen straf, doch een preventieve maatregel om te beletten dat betrokkene met z'n zatte botten vodden zou aanvangen in het verkeer.

Dat wordt ter plaatse afstappen voor betrokkene .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone