Auteur Topic: Weyts na dodelijk ongeval door gsm-gebruik: “Politie moet strenger controleren”  (gelezen 2337 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Weyts na dodelijk ongeval door gsm-gebruik: “Politie moet strenger controleren”
« Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 16:06:08 »
Citaat
Weyts na dodelijk ongeval door gsm-gebruik: “Politie moet strenger controleren”

Na een dodelijk ongeval op de E34 in Oelegem, waarbij de 40-jarige bestuurder van een bestelwagen om het leven kwam, pleit Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) voor strengere politiecontroles op gsm-gebruik achter het stuur. Getuigen zeggen dat de chauffeur allicht onoplettend was omdat hij met zijn smartphone bezig was.

http://www.gva.be/cnt/dmf20170922_03087322/weyts-na-dodelijk-ongeval-door-gsm-gebruik-politie-moet-strenger-controleren
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Weyts na dodelijk ongeval door gsm-gebruik: “Politie moet strenger controleren”
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 17:15:41 »
Dat wist hij niet op voorhand? Ben Zwets is een idioot, iedere normale mens weet dat GSM gebruik in de auto een groot probleem is. Je kan het echter niet controleren met automatische struikrovers dus wordt het niet gecontroleerd. Ik schat dat zowat een kwart van de chauffeurs in de file met de smartphone is aan het prutsen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Weyts na dodelijk ongeval door gsm-gebruik: “Politie moet strenger controleren”
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 19:33:43 »
Ben zoekt steeds de oplossing in technologische oplossingen: alcoholslot, signaalverstoorders, enz...
Stuur eens wat meer anonieme politie de baan op.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Weyts na dodelijk ongeval door gsm-gebruik: “Politie moet strenger controleren”
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 21:40:40 »
Déze kennen jullie mss al.  Ik haal 'm nog ff van onder het stof :

https://www.youtube.com/watch?v=TwSuWFF4VKU

ouch ....


Tamelijk recent, déze:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170922_03087754

Met de fiets, gsm in de hand, en de slagbomen over 't hoofd gezien.  Voor de ogen van zijn tienjarig zoontje gegrepen door een aanstormende trein.  Slik !

Ben zoekt steeds de oplossing in technologische oplossingen: alcoholslot, signaalverstoorders, enz...
Dat betekent meteen ook, dat ook de passagiers niet meer kunnen bellen.

Zo ben ik 's op reis vertrokken naar het Sauerland.  Op de E314, passeerden we 2 fietsers, zwalpend over de pechstrook.  En ze kwamen zelfs al venijnig dicht bij de rechtse rijstrook.  Je moet weten, dat het zaterdagochtend vroeg was, een tijdstip waarop nog menig feestvierder vermoeid (en mogelijks onder invloed) huiswaarts keert.  Er hing nog een aardige ochtendnevel. Al bij al, waren de risico's hier beslist niet gering.  Ik zat achter het stuur, dus heeft mijn echtgenote meteen haar gsm gepakt en de politie gebeld, en de locatie doorgegeven (E314 richting NL, thv Houthalen km paal ...).

Met een signaalverstoorder, zou ik tot de eerstvolgende parking of afrit moeten rijden.  Dat zou tijdverlies betekend hebben, en dan is het mogelijks al te laat.  Bovendien waren de fietsers in beweging, wat de exacte locatie minder nauwkeurig zou gemaakt hebben.

Stuur eens wat meer anonieme politie de baan op.

Klopt.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 22 september 2017 - 21:52:27 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Weyts na dodelijk ongeval door gsm-gebruik: “Politie moet strenger controleren”
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 22:26:43 »
Een andere mogelijkheid: zet daar ineens een boete van 1.000 euro op.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Weyts na dodelijk ongeval door gsm-gebruik: “Politie moet strenger controleren”
« Reactie #5 Gepost op: zondag 24 september 2017 - 01:47:10 »
Zoals al door JC gezegd: "Je kan het echter niet controleren met automatische struikrovers dus wordt het niet gecontroleerd."

Dat.

Dat is de enige reden. Dat is ook de enige reden dat er nog steeds alcomobilisten in groten getale rondslingeren, dat voorrangsregels optioneel zijn, (over)vermoeidheid niet van belang is...

Alles mag, maar voor een paar kilometer per uur sneller dan een dom bordje met een onrealistisch lage aanduiding betaal je de hoofdprijs.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Weyts na dodelijk ongeval door gsm-gebruik: “Politie moet strenger controleren”
« Reactie #6 Gepost op: zondag 24 september 2017 - 10:53:35 »
Zoals al door JC gezegd: "Je kan het echter niet controleren met automatische struikrovers dus wordt het niet gecontroleerd."

Dat.

Dat is de enige reden. Dat is ook de enige reden dat er nog steeds alcomobilisten in groten getale rondslingeren, dat voorrangsregels optioneel zijn, (over)vermoeidheid niet van belang is...

Alles mag, maar voor een paar kilometer per uur sneller dan een dom bordje met een onrealistisch lage aanduiding betaal je de hoofdprijs.

Aan het rijtje mag je nog toevoegen : onvoldoende onderlinge volgafstand houden tav de voorligger.

Al moet ik zeggen dat ook hier kentering komt.  De komst van de OBU, heeft 't en passant mogelijk gemaakt met camera's te filmen wanneer wélke voertuigen daar passeren.  En het is kennelijk technisch mogelijk te zien met wélke volgafstand ze dat doen, en of er binnen een afstand van 400 m à 50 m sprake was van inhalen.  (om het excuus uit te sluiten "jamaar, mijn voorligger was nét weer naar rechts gekomen nadat hij mij ingehaald had").  Collega's hebben al ondervonden dat dit beeldmateriaal óók gebruikt kan worden om een onvoldoende volgafstand te beteugelen.

Maar ook hier weer : het gaat om controles die nagenoeg automatisch kunnen verlopen.  Blijkbaar is dàt de norm : controleer zoveel mogelijk wat automatisch gecontroleerd kan worden.  Deze parameter lijkt te primeren op de controles op inbreuken waarvan de gevaren genoegzaam gekend zijn.

Moet de kassa asap zoveel mogelijk rinkelen, of wil men iets doen aan de verkeersveiligheid en het aantal doden/gewonden doen dalen ?  Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat men blijft opteren voor het éérste.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Weyts na dodelijk ongeval door gsm-gebruik: “Politie moet strenger controleren”
« Reactie #7 Gepost op: zondag 24 september 2017 - 18:57:49 »
Met een signaalverstoorder, zou ik tot de eerstvolgende parking of afrit moeten rijden.  Dat zou tijdverlies betekend hebben, en dan is het mogelijks al te laat.  Bovendien waren de fietsers in beweging, wat de exacte locatie minder nauwkeurig zou gemaakt hebben.

Wellicht is het met de moderne technologie mogelijk om een signaalverstoorder zo te bouwen, dat je nog wel noodnummers kunt oproepen. In Duitsland kon je tot voor enkele jaren met een GSM ook zonder SIM-kaart een noodnummer oproepen; jammer genoeg hebben ze het moeten afschaffen wegens te talrijke misbruiken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Weyts na dodelijk ongeval door gsm-gebruik: “Politie moet strenger controleren”
« Reactie #8 Gepost op: zondag 24 september 2017 - 22:08:02 »
Als ik Waze wil gebruiken bij rijdende wagen moet ik wel aangeven dat ik passagier ben of dat werkt niet, dacht dat Appel ook zoiets in de maak had
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Weyts na dodelijk ongeval door gsm-gebruik: “Politie moet strenger controleren”
« Reactie #9 Gepost op: zondag 24 september 2017 - 22:10:29 »
Als ik Waze wil gebruiken bij rijdende wagen moet ik wel aangeven dat ik passagier ben of dat werkt niet, dacht dat Appel ook zoiets in de maak had

Tsja ... Iemand die het als bestuurder toch wil gebruiken, hoeft dus maar in te geven dat hij passagier is, juist ?

Als ik het daarmee goed begrijp, dan ontgaat het nut mij.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Weyts na dodelijk ongeval door gsm-gebruik: “Politie moet strenger controleren”
« Reactie #10 Gepost op: zondag 24 september 2017 - 23:58:03 »
Als ik Waze wil gebruiken bij rijdende wagen moet ik wel aangeven dat ik passagier ben of dat werkt niet, dacht dat Appel ook zoiets in de maak had

Tsja ... Iemand die het als bestuurder toch wil gebruiken, hoeft dus maar in te geven dat hij passagier is, juist ?

Als ik het daarmee goed begrijp, dan ontgaat het nut mij.
Precies, stel dat ding altijd in voor ik vertrek maar verleden week reed mijn vrouw want ik had 3 wijntjes op, wou dat dus instellen en zag dan die melding, passagier ingegeven en werkte als tevoren.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Weyts na dodelijk ongeval door gsm-gebruik: “Politie moet strenger controleren”
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 28 september 2017 - 09:36:24 »
Hier, nog een leuk filmpje gevonden bij de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, die het filmpje op haar beurt gevonden heeft bij The Independent :

>>> If we can't even text and walk, why would we text and drive ?
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 september 2017 - 09:40:08 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone