Een half jaar geleden haalde ik mijn Tesla Model X 90D bij het service center van Tesla in Aartselaar. Dat was exact op mijn verjaardag wat een leuk pluspunt was. De wagen was oorspronkelijk gepland om iets later geleverd te worden, ze hebben hier blijkbaar toch wat moeite gedaan en dat werd erg geapprecieerd. Wat heb ik de laatste 6 maanden geleerd over het elektrische rijden en in het bijzonder het rijden met de Model X.
Laat ons beginnen met de negatieve ervaringen:
- GPS-fout
Tijdens mijn eerste roadtrip heeft de GPS het een uurtje opgegeven. Wat de exacte reden was weet ik niet, Tesla kon het op afstand ook niet verhelpen. De klassieke trucjes werden geprobeerd (reset van de schermen). Sindsdien heb ik het probleem niet meer gehad!
- keyfob
De sleutel in de vorm van een Model X is een leuk gadget. Als je die echter in je broekzak stopt is het mogelijk dat je ongewild een klik geeft op het dak van de keyfob. Dit heeft voor gevolg dat alle deuren automatisch sluiten. Vooral bij het instappen wil dit soms gebeuren. De kinderen hebben hierdoor al enkele keren bijna de falcon wings op hun hoofd gekregen. Dit lijkt allemaal veel erger dan het in werkelijk is. Het geluidssignaal van een sluitende deur is ondertussen wel gekend bij de kinderen en bovendien stoppen ze onmiddellijk als ze een hindernis tegenkomen. Je schrikt er even van, maar verder is het geen pijnlijke ervaring. Ik zoek nog naar een functioneel hoesje voor de keyfob om dit uit te sluiten.
- 22" velgen
De 22" velgen passen geweldig bij de wagen. Zeker de zwarte velgen op de witte wagen geven een heel andere look. Bij het rijden met deze velgen moet je echter constant oppassen voor allerlei randjes en deze hoeven niet echt hoog te zijn, anders heb je snel schade aan de velgen. De eerste ongelukjes prijken al op de velgen.
- handsfree GSM-app
De GSM-app in de auto is niet gebruiksvriendelijk. Op zich werkt de handsfree-GSM perfect. Het gebruik van de interface is echter moeilijk. Het kan even duren voor je je contact hebt gevonden. Hier is zeker een restyling nodig. Het voordeel is natuurlijk dat dit via een OTA (over-the-air) update kan.
- laden
Ik wist dat ik thuis zou laden aan 3 kW (Schuko). Ik heb hier geen problemen mee gehad maar het vereist planning. Ik raad dan ook aan om minimum een 7,2 kW aansluiting te voorzien thuis, beter nog 11 kW of meer. Wanneer er een laadpaal in de buurt is van 11 kW of meer is er weer geen probleem meer.
- LTE-connectie
De wagen heeft constant een internetconnectie via LTE. Zeker de eerste maanden viel de internetconnectie regelmatig weg. Een reset van het centrale scherm loste het probleem bijna altijd op. Het zou kunnen dat er problemen waren met de provider en ik ben er bijna zeker van dat de ontvangst van het netwerk bij mij thuis er ook voor iets tussenzit. De laatste maanden heb ik echter veel minder problemen. Ook wanneer je over de grens rijdt zou het kunnen dat de internetconnectie een tijdje wegvalt. De wagen moet contact zoeken met een andere provider en dat duurt soms even. Blijkbaar zit er in de wagen een Nederlandse sim-kaart, het is ook niet altijd duidelijk wel netwerk gebruikt wordt. In België blijkt dit meestal Orange te zijn al denk ik dat regelmatig ook Base gebruikt wordt.
Positieve ervaringen:
- Rijervaring
De rijervaring met de wagen is ongelooflijk. Omdat je wat hoger zit heb je een mooi overzicht over het verkeer, zeker gecombineerd met de grote voorruit. De wagen zwalpt daarbij niet zo als andere hogere wagens door het lage zwaartepunt (batterij onder de vloer). De Model X combineert de voordelen van een SUV met het rijgedrag van een sportieve wagen!
De wagen rijdt bovendien zeer makkelijk wat een grote plus is voor een grote wagen met meer dan 500 pk. Mijn vrouw heeft nog maar enkele jaren haar rijbewijs en het viel me onmiddellijk op dat ze veel beter met de Model X rijdt dan met de BMW 5-tourer.
Het directe koppel, one-pedal driving, gigantisch vermogen, ... went zeer snel. Nu en dan eens wegspurten aan de lichten verveelt nog steeds niet. Over het algemeen rijd ik wel rustiger met de Tesla dan met de BMW. De wagen nodigt uit tot een rustiger rijgedrag.
- Superchargen:
Het supercharger netwerk is fantastisch. In 6 maanden heb ik 1 keer 5 min. moeten wachten tot een stall vrij kwam, dit bij de SUC in Aartselaar. Ondertussen kan je de bezetting van de SUC's controleren in de navigatie-app waardoor dit niet snel meer zal voorvallen. Op het half jaar dat ik met een Tesla rijd zijn er zeer veel SUC's bijgekomen en nog meer stalls. Tesla doet er alles aan om het supercharger-netwerk bruikbaar te houden en wachttijden te vermijden.
De laadsnelheid was bijna altijd zeer goed. Twee maal haalde ik een laadsnelheid die ondermaats was, één keer in Machelen en één keer in Aartselaar. De wagen verplaatsen naar een andere vrije stall resulteerde in de verwachte > 100 kW snelheid bij een bijna lege batterij. In beide gevallen kreeg ik slechts een 20 kW initieel. Deze problemen werden gemeld aan Tesla en zijn ondertussen opgelost.
- Ruimte!
De ruimte voor de 2-de zitrij is immens. Ik heb een gemiddelde lengte van zowat 1,81 m met ietwat lange benen. Als ik op de tweede zitrij plaatsneem raak ik de zetel voor mij niet, zelfs als ik mijn benen wat strek. Op familie-uitstappen zet ik me dikwijls achteraan wanneer mijn vrouw rijdt, één van de kinderen zit dan vooraan en mag het gratis spotify-account gebruiken. Ik vind het comfort op de tweede zitrij beter dan vooraan. Vooraan is er vanzelfsprekend ook voldoende ruimte.
- Falcon wings
De falcon wings zijn echt handig. Het is zeer eenvoudig om de kinderen vast te maken in de auto. Je hoeft daarbij niet half in de auto te hangen. Ook de instap naar de 3de zitrij is hierdoor een stuk makkelijker. Ik heb al veel geparkeerd in parkeergarages, dikwijls met lage plafonds. De falcon wings hebben steeds hun werk gedaan. Zelfs een kleine sensor boven de auto werd opgemerkt en de falcon wing stopte keurig net voor de sensor. Het blijft natuurlijk een mooie party-trick. Onopvallend arriveren met de Model X is sowieso al moeilijk, met die falcon wings wordt het onmogelijk.
- Bereik
Met een bereik van zo'n 320 km in de winter en 360 km in de zomer bij normaal gebruik ben ik nooit in de problemen gekomen. Het lijkt niet veel voor een gemiddelde ICE-rijder, maar het voldoet in de praktijk. Zelfs voor langere verplaatsingen voldoet het. Bij ritten van pakweg meer dan 250 km wordt er hoe dan ook een extra stop ingelast aan een supercharger. Deze stop is niet altijd nodig voor de wagen maar wel voor de inzittenden.
Ik probeer op mijn bestemming bij te laden, dikwijls lukt dit. Enkele uurtjes aan een laadpaal maakt een groot verschil. Ik volg dan ook het motto van Björn Nyland: "any juice is good juice as long as you don't have to wait for it". Zelfs laden aan 3 kW is beter dan niet laden als de wagen toch stil staat!
- Autopilot
Er is natuurlijk een hele discussie over de naam, maar autopilot is gewoon handig, zelfs met de huidige beperkingen. Op de snelweg gebruik ik bijna altijd, ook in zeer druk verkeer! Je rijdt veel meer ontspannen en je komt minder moe op je bestemming aan. In de 6 maanden dat ik de auto bezit is de autopilot enorm verbeterd. Via OTA's zal die alleen maar beter worden.
- Multimedia
Bij de wagen komt een spotify-account dat in heel Europa bruikbaar is via de internet-connectie van de wagen. CD's of USB-sticks zijn daardoor eigenlijk overbodig. De interface mag misschien een update krijgen, maar is op zich bruikbaar. Mijn kinderen waren er direct mee weg wat wel bewijst dat de interface wel gebruiksvriendelijk is.
Na 6 maanden ben ik nog steeds zeer tevreden over mijn aankoop. Misschien zou ik niet meer opteren voor de 22" wielen, alhoewel, de wagen ziet er fantastisch uit met die velgen. Een Tesla koop je niet als je een onopvallende wagen wil, en al zeker geen Model X, en zeker niet in het wit en dan nog eens met 22" velgen. Het is een zeer opvallende wagen maar niet op een negatieve manier. België is een land waar afgunst een groot probleem is. Wanneer je met een grote krachtige wagen rijdt lokt dit meestal negatieve reacties uit bij andere weggebruikers of mensen in je omgeving. Dit is echter veel minder zo bij de Model X. Zeer regelmatig komen mensen meer informatie vragen, informatie die ik zeer graag geef. Vooral de reacties van kinderen zijn zeer positief!
Elektrisch rijden is nu nog iets voor pioniers. Ik ben een typische early-adopter van nieuwe technologie en voel me dus goed in die rol. Als ik echter met Tesla-rijders praat die al enkele jaren langer elektrisch rijden stel ik wel vast dat de situatie al enorm is verbeterd. Het supercharger netwerk is enorm aan het uitbreiden, laadpalen komen er overal bij. Het kantelpunt is zeker bereikt.
Na een jaar ga ik de kosten in detail berekenen. Tot nu toe merk ik dat ik meer dan de helft van de verbruikte stroom ergens gratis heb geladen. Een groot gedeelte van de gratis stroom is afkomstig van de superchargers maar dat is niet de enige bron. In veel parkings kan je gratis laden, ook bij een aantal winkels, restaurants, ... Ikea is hier een gekend voorbeeld. Ik kan thuis laden op nachtstroom wat ik bijna altijd doe. De kostprijs van 1 kWh op nachtstroom is afgerond 0,2 euro. Het verbruik van de wagen is nu ongeveer 240 Wh/km. Als ik alleen thuis zou laden geeft dit een energiekost van 4,8 euro/100 km. Rekening houdende met de gratis stroom kom ik echter aan 2,4 euro/100 km wat schitterend is. Dit komt overeen met een verbruik van minder dan 2 l diesel/100 km. Als ik de Model X zou vergelijken met een soortgelijke ICE-wagen (Q7, XC90, X5, ...) dan is een verbruik van 7 à 8 l diesel / 100 km de norm waardoor de energiekost in de buurt van de 10 euro zou komen. De Model X is dus 4x goedkoper aan energie!
Over het algemeen is het elektrisch rijden met de Model X een zeer positieve ervaring.