Auteur Topic: Meer veroordelingen voor vluchtmisdrijf  (gelezen 2785 keer)

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Meer veroordelingen voor vluchtmisdrijf
« Gepost op: maandag 30 juli 2007 - 22:46:32 »

De politierechtbanken hebben vorig jaar 11.920 bestuurders veroordeeld voor het plegen van een vluchtmisdrijf. Dat is het hoogste aantal in vijf jaar.

In acht op de tien gevallen ging het enkel om blikschade. Achttien doorrijders kregen een celstraf omdat ze een dodelijk ongeval hadden veroorzaakt. Vanaf september riskeren veelplegers tot vier jaar cel en een levenslang rijverbod.

De stijging van het aantal veroordelingen is niet verwonderlijk. In 2005 hebben de vijf procureurs-generaal beslist om het fenomeen harder aan te pakken. De cijfers van het ministerie van Justitie spreken voor zich. Vorig jaar liepen 11.920 Belgen tegen de lamp. Een aantal dat sinds 2000, toen er 12.153 doorrijders op de bon vlogen, niet meer is bereikt.

Het merendeel van de bestuurders (67 %) werd bestraft voor het wegrijden na een ongeval met enkel blikschade. In één geval op vijf had de bestuurder een glas te veel op. Nog eens 1.045 doorrijders (10 %) lieten een of meerdere gewonden achter.
In 18 gevallen viel er een dodelijk verkeersslachtoffer.

Opvallend is dat in Vlaanderen twee tot drie keer meer vluchtmisdrijven worden gepleegd dan in Wallonië of Brussel. Vanaf september zullen rechters nog strenger optreden. Recidivisten riskeren dan tot vier jaar cel, een boete van 10.000 euro en een levenslang rijverbod.

Bron: Het belang van Limburg 30/07/07

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Meer veroordelingen voor vluchtmisdrijf
« Reactie #1 Gepost op: maandag 30 juli 2007 - 23:26:03 »
Onvoorstelbaar toch hoe weinig respekt de mensen hier nog voor elkaar hebben. Bij blikschade kun je het zien als een vorm van diefstal. Maar als er gewonden en doden achtergelaten worden, dan zijn toch echt wel de basiswaarden van een beschaafde samenleving aangetast.

Enkele jaren geleden was ik in Bayern getuige van een frontale aanrijding in een onoverzichtelijke bocht op een smalle besneeuwde weg. Eén van de bestuurders was de dochter van de mensen bij wie wij logeerden. Ze stapte uit en zei onmiddellijk: "Het is mijn schuld, ik heb wat te snel gereden." Zoiets kan ik mij in België helaas niet voorstellen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 30 juli 2007 - 23:40:15 »
Waar ik het meest van sta te kijken is dit,

In 18 gevallen viel er een dodelijk verkeersslachtoffer.

Waarom worden er daar maar 2 of 3 van uitgebreid in de media uitgesmeerd?

Vanaf september zullen rechters nog strenger optreden. Recidivisten riskeren dan tot vier jaar cel, een boete van 10.000 euro en een levenslang rijverbod.

Eindelijk. :)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 31 juli 2007 - 00:45:50 »
Waar ik het meest van sta te kijken is dit,
Waarom worden er daar maar 2 of 3 van uitgebreid in de media uitgesmeerd?
Komkommernieuws?