Auteur Topic: Hier gaan we weer ... km-heffing deel 12586  (gelezen 1055 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Hier gaan we weer ... km-heffing deel 12586
« Gepost op: vrijdag 29 september 2017 - 00:56:14 »
En de citroen bevat blijkbaar nog druppels ...

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/slimme-kilometerheffing-voor-personenwagens-wordt-onvermijdelijk~a535aeb1/

Als ik nu mijn verkeersbelasting-Euro5-"km-heffing" bereken, kom ik uit op 0,01375 euro per km (all-in, 20.000km en 275 euro VKB).
20.000 is ...
-8.000+/- km woonwerk
-3.000+/- km buitenland
-9.000km +/- "privé" binnenland/familie/uitstappen/...
Als men een beetje eerlijk is, ja ja ... "als"  :) , zou ik enkel op die 9.000km moeten verrekend worden.
Die 8.000km moet ik doen of ik geraak gewoon niet aan m'n werk (en 1.000'n met mij) en die 3.000km zijn buitenlandse kms.
Aldus zou ik dan uitkomen aan 0,0305 euro/km, dan zit ik al a d helft van de euro5-vrachtwagen ...
En h-wsl zal 't op de 17.000 km-basis zijn en betaal ik nu op die manier à 0,0161 euro/km ...


En nu bereken ik die 20.000km aan goedkoopste vrachtwagen-tarief Euro5 (0,074 euro/km) =  1.480 euro ... da's al ruim x5 ...  ;D
http://www.viapass.be/fileadmin/viapass/documents/download/17tarNls.JPG

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Hier gaan we weer ... km-heffing deel 12586
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 29 september 2017 - 10:31:43 »
Onze politiekers denken echt dat we dom zijn en niet kunnen rekenen.

Hier in Mechelen hebben we zo'n schepen van financiën. Hij beweert dat de nieuwe tarieven in de containerparken gunstiger zijn.

Het vorige tarief was 10 euro per 0.25 m³. Men is nu overgegaan op een afrekening per kg, nl. 0,3 euro/kg, met een minimum van 3 euro. Stel dat bij de nieuwe tariefiering een volume binnenbrengt van 250 l met een dichtheid van 0,4 kg/l, wat uiteindelijk nog zeer licht afval is. Onder het nieuwe systeem betaal je 250 x 0,4 x 0,3 = 30 euro. Je betaalt dus 3x meer in het nieuwe systeem en dan ga ik nog uit van zeer licht afval, in de realiteit zal het nog hoger liggen. Die schepen durft dat verdedigen in de media? Denkt die nu echt dat de gemiddelde burger dom is?
Ik heb in ieder geval de nodige sociale media gebruikt om dit voorbeeld toe te lichten. Als de gemiddelde burger inderdaad te dom is heb ik het in ieder geval voorgekauwd aangeboden en kan Walterke, kan niet rekenen, schepen van Financiën, er op aangesproken worden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Hier gaan we weer ... km-heffing deel 12586
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 30 september 2017 - 10:37:36 »
Citaat
En de citroen bevat blijkbaar nog druppels ...
Waar gaan we naartoe?
Lage emissie zones verschillend van stad tot stad en telkens betalen, kilometerheffing voor wie in de spitsuren rijdt!
Alsof de werkende mensen zomaar kunnen kiezen wanneer ze op het werk moeten zijn.;. ::)
Alternatieven zijn er nauwelijks.