Naargelang rijstijl en omstandigheden komt daar onderweg tussendoor ook nog wat recuperatieve kWh bij, die natuurlijk ook weer verbruikt worden.
De site Electrek had van de bruikbare kWh
ongeveer hetzelfde cijfer, via het softwaremanagement:
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Now the data is directly from Tesla’s software and not a calculation based on the capacity of cells from a tear down of a pack. He gathered similar data from other Tesla models. Here’s a list he sent to Electrek:
Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable
Though the most interesting fact to come out of the teardown is undoubtedly that even though Tesla usually rounds up the capacity of its packs, the “100 kWh” is the exception. Hughes says that the BMS indicates 98.4 kWh of usable capacity plus a 4 kWh buffer for a total of 102.4 kWh.
https://electrek.co/2017/01/24/tesla-teardown-100-kwh-battery-pack/
As you can see, sometimes the rounding is actually in Tesla’s disadvantage on total capacity, but it’s never the case for usable capacity.
The buffers are there to optimize the range calculations and again, this ’rounding’ doesn’t affect the advertised range, which most car buyers prefer to work with when taking a decision anyway, but for those who like to know the battery capacity of a vehicle, it can be considered misleading.
Het verschil tussen total capacity en usable kan enkel maar de bricking protection zijn die ca. 4 - 4,5% bedraagt, bij de "85" was dat 3,9 kWh.
De accupacks die het kortste bij hun
modelcijfer liggen zijn in volgorde:
1. S en X (P)100D met 98.4 kWh usable, slechts 1,6 % minder, dit pack heeft een ander design en koelmanagement als de overige. Dit pack heeft zelfs bruto 102,4 kWh.
2. original S 70 met 68.8 kWh usable, 1,71 % minder, vandaag niet meer gemaakt.
3. original S 60 met 58,5 kWh usable, 2,5 % minder, vandaag niet meer gemaakt.
4. 75/75D met 72,6 kWh usable, 3,2 % minder.
5. 85/P85/85D/P85D met 77,5 kWh usable zelfs 8,2 % minder, vandaag niet meer gemaakt.
6. 90D/P90D met 81,8 kWh usable zelfs 9,1 % minder, vandaag niet meer gemaakt.
Bij de Tesla S "model 85" kwam dit prentje waar de bricking protection 3,9 kWh bedroeg:
Iemand een idee waar men dat prentje origineel vandaan haalde?
Ik neem aan dat de zero mile protection het bereik is waar de software de batterijstroom gaat beperken, 5,1 kWh is dus quasi de reserve (+red warning) waarmee men nog ~25-30 km zou kunnen halen.
- - - - - - - -
De grote Tesla S en X worden vandaag enkel nog Dual drive gemaakt dus 75D en 100D en P100D.
Data van productietijd vind men ook hier:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#SpecificationsOndertussen is het model 3 long range ook op de markt en men plakt er dus geen modelcijfer meer op. Musk tweette
zoiets van " about of ongeveer 75 kWh bruikbaar? ".
De long range verbruikte 16,78 kWh/100 km in de EPA-normtesten mixed (27 kwh/100 miles), en 499 km(310 mi) EPA-rijbereik. Uit die cijfers laat zich al het totale kWh onderweg -incl recuperatief- eruit berekenen:
16,78 * 4,99 = 83,73 kWh totaal actief beschikbaar, daar zit dus een % recuperatief kWh bij.
Trekt men daar bvb 8% gerecupereerde kWh vanaf zit men nog altijd aan 77 kWh.
Al deze cijfers varieren ook nog eens met de buitentemperatuur of de temperatuur van het pack.
(er is al een beeld opgedoken waar de display van een model 3 volgeladen 314 mi= 505 km weergaf:
https://twitter.com/Jason/status/906543130698059776/photo/1 )
Het basismodel komt later dit jaar, als de normale leveringen komen, batterijpack? (wslk 56-58 kWh bruto)
Maar men heeft daar wel EPA-documenten van mogen inkijken,
bron:
https://insideevs.com/tesla-model-3-gets-80-5-kwh-battery-258-hp/pdf:
https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/CSI-HTSLV00.0L13.PDF :
- Batterijpack long range zou
passief 80,5 kWh brutto hebben (230 Ah*350V = 80,5 kWh)
Onder EV Test info:
- Recharge Event Energy zou 89,404 kWh bedragen, staat wel niet bij waarmee opgeladen.
- Charge Depleting Range of Equivalent Electric Range staat 454,64 miles, geen idee wat dat inhoudt... afgelegde testkms neem ik aan.