Auteur Topic: Eerste foto's Tesla Semi?  (gelezen 1859 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Eerste foto's Tesla Semi?
« Gepost op: dinsdag 03 oktober 2017 - 13:26:30 »
De unveiling van de Tesla-semi komt ondertussen dichterbij. Iemand is er blijbkaar in geslaagd om enkele foto's te maken van deze truck.

https://electrek.co/2017/10/03/is-this-our-first-glimpse-of-the-tesla-semi-truck/

Tot nu toe is niet volledig duidelijk wat voor Truck Tesla aan het bouwen is, korte afstand, lange afstand, ... Er zijn een aantal aanwijzingen in het artikel dat het wel degelijk om een lange afstandsvoertuig zou gaan. Men heeft extreem ingezet op aerodynamica en dat is minder belangrijk voor trucks die leveringen doen op korte afstand, in steden en daardoor aan lage afstanden.

Ik voeg nog enkele bedenkingen toe aan het artikel.

Een truck op de lange afstand zal ongeveer 1 kWh/km verbruiken. Ik gebruik dit als vuistregel en dit is gebaseerd op verschillende bronnen, bv. ook de Nikola-truck die een tijd geleden werd voorgesteld.

Voor Europa gelden volgende rij- en rusttijden:
- max. 9 u rijden/dag (2x per week per uitzondering 10u)
- max 4,5 u achter elkaar rijden, daarna minstens 45 min pauze
- minimaal 11 u rusten per dag, 3x per week mag deze ingekort worden tot 9u
- ...

Een truck rijdt in Europa max. 90 km/u. Het theoretische maximum dat kan gereden worden in één keer is 405 km. Als we daar nog 10% reserve bij rekenen komen we uit op 450 km. Het batterypack van 100 kWh dat momenteel in de Model S/X wordt gebruikt weegt ongeveer 600 kg en is samengesteld uit 18650 cellen. Wanneer gebruik gemaakt wordt van de 2070 cellen, zoals de Model 3 is het gewicht lager. Laat ons echter uitgaan van die 6 kg/kWh. Voor 450 km range zou de truck een batterij moeten hebben van ongeveer 2,7 ton. Electromotren zijn veel lichter dan de ICE-tegenhangers. Bovendien is er geen zware versnellingsbak nodig en natuurlijk geen dieselvoorraad. Het verschil in gewicht zal niet zo groot worden op het totale pakket. De batterij is dan wel zwaar, maar de motoren zijn veel lichter, de versnellingsbak is waarschijnlijk vervangen door een lichte reductiekast, geen dieselvoorraad, uitlaatsysteem, ... Bovendien zal men door gebruik van lichtere materialen het gewicht nog verder kunnen beperken. Dit is iets wat je trouwens ook bij de Model S/X ziet. Ze wegen nauwelijks meer dan vergelijkbare ICE-voertuigen. Wat betreft de grootte van de batterij zal het dus wel lukken.
Wat met het laden? Indien op 45 min 450 kWh moet bijgeladen worden heb je een continu vermogen nodig van 600 kW. In de praktijk nog een pak meer omdat naargelang de batterij voller geraakt de laadsnelheid beperkt zal worden. Dit is echter een worst-case scenario. In de praktijk zal er eerder 300 à 350 km gereden zijn in de 4,5 u. Praktisch zal een vermogen van zo'n 720 kW voldoende zijn om de truck terug te laden voor zijn volgende 4,5 u rijden. Dit is een gigantisch vermogen, maar het is niet abnormaal. Een supercharger met 6 stalls is in staat dit vermogen te leveren, weliswaar aan 6 auto's. Superchargers met 6 stalls behoren tot de kleinere, de meeste die nu geïnstalleerd worden hebben veel meer stalls (enkele tientallen). Vermoedelijk zal Tesla dan ook een nieuwe supercharger voorstellen voor vrachtwagens. Erg moeilijk is zo'n lader niet te maken. De huidige superchargers zijn in principe een aantal standaard laders (die elke Tesla aan boord heeft) die in parallel worden geschakeld. Het moet mogelijk zijn om grotere stapels laders te maken en daardoor het vermogen op te krikken. Desnoods worden meerdere laadkabels gebruikt. Wanneer de chauffeur zijn nachtrust neemt is een standaard supercharger meer dan voldoende om de truck volledig op te laden. Net zoals voor de normale superchargers zie ik Tesla werken aan de creatie van corridors voor lange afstand, aangevuld met destination chargers.

Een lange afstandstruck lijkt me dus echt mogelijk. Dit gecombineerd met veel minder onderhoud en een lagere brandstofkost lijkt erop te wijzen dat Tesla hier een bijzondere troefkaart in handen heeft. Bovendien hebben zij, in tegenstelling tot de klassieke fabrikanten, een ruime ervaring met elektrische aandrijflijnen, oplaadstations en de opwekking en opslag van zonne-energie.

Men moet er bovendien vanuit gaan dat deze trucks gaan laden aan een industrieel tarief voor electriciteit en niet aan het typische huishoudelijke tarief. Momenteel bedraagt het huishoudelijk tarief in België tussen de 0,2 en 0,25 euro/kWh, de kostprijs voor industrie is ongeveer de helft. Het europese gemiddelde is hier 0,1 euro/kWh. Dit geeft een energiekost van ongeveer 10 euro / 100 km voor een Truck. Uitgaande van een ICE-truck met een verbruik van iets meer dan 30 à 35 l/100 km is dit eerder 40 euro / 100 km! Dit is een verschil van ongeveer 250 euro/dag en dat enkel op de brandstofkost!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Eerste foto's Tesla Semi?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017 - 21:56:42 »
Erg benieuwd, wordt vervolgd.

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Eerste foto's Tesla Semi?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2017 - 16:52:21 »
Ik zal wat close up fotootjes posten, want ga toch naar de voorstelling  ;D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Eerste foto's Tesla Semi?
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2017 - 17:57:40 »
En wat kost dat spel in vergelijking met een ICE -truck?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Eerste foto's Tesla Semi?
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2017 - 18:12:58 »
Dat wordt een goeie vraag, maar opnieuw moet hier TCO berekend worden en niet enkel aankoopprijs. Misschien wordt er een prijs vermeld op de unveil, maar ik denk het niet.

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Eerste foto's Tesla Semi?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 15 december 2017 - 08:39:32 »
Intussen prijzen bekend en die zijn tussen de $150.000 (short range) en $200.000 (long range). Dit had niemand verwacht dat het aan zo'n lage prijs kon. Het aantal bestellingen dat officieel is meegedeeld ligt al tegen de 500 intussen, met een hele hoop die er niet publiek mee naar buiten komen.
Als ze hun claims kunnen waarmaken (de snelheid en trekkracht ongetwijfeld) en hun deadline halen (zou de eerste keer zijn dan), dan wordt dit de zoveelste game changer van Tesla.

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Eerste foto's Tesla Semi?
« Reactie #6 Gepost op: zondag 21 januari 2018 - 15:31:47 »
De kleine Tesla semi is gespot in het wild: https://electrek.co/2018/01/18/tesla-semi-prototype-sighting/
Geeft al een beter idee van het design dan op de voorstelling.