Zou het kunnen, het is maar een gevoel van mij, dat je bij een zware slip best ontkoppelt en bij een lichte slip niet?
Het is meestal beter te ontkoppelen, indien je de reflex hebt en de tijd.
Zeker bij een *achterwielslip (bij overstuur door de bocht, achterkant breekt uit) altijd ontkoppelen, bij onderstuur en **voorwielslip is er zeker discussie -naargelang gladheid- omdat er bij het ontkoppelen geen snelheid meer afgebouwd kan worden door de motorrem bij het gas loslaten, de kans dat de voorwielen eerder grip krijgen is ook groter door minder snelheid, als je dan bij lichte grip de bocht terug voorzichtig instuurt kun je de berm vermijden... als... voor de uitleg "achterwielslip en voorwielslip" zie filmpje, bij **voorwielslip wordt daar niet ontkoppeld:
Steeds 5 punten: (voorwielsliptekst bij minuut 1, achterwielsliptekst bij 1'30")
https://www.youtube.com/watch?v=LCq0NKHP4Lw
Dr. Hoe: Hoe haal ik mijn auto uit een slip?
De meeste gewone auto's zijn in de regel licht onderstuurd afgestemd, sportwagens eerder neutraal.
Voortracties hebben altijd de neiging teveel te ondersturen bij teveel gas of snelheid in de bocht, achtertracties gaan eerder oversturen bij teveel gas of snelheid in een bocht. De link met de tekeningen:
http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/e/esp/esp.htm Indien je met lichte slip een (zeer) korte slip bedoelt heb je sowieso de tijd niet. Want de wielen rollen al weer. Dan heeft die stelling ook geen zin.
Zoals ik al zei over schuivende en slippende wielen heb je geen controle en ook geen stabilisering.
Kun je ontkoppelen gaan je schuivende wielen eerder kunnen rollen, want er is geen verbinding meer van de afremmende motor via ... met de aangedreven wielen.
Of koop een auto met ESP.