Tsja .... als de relevante bepaling uit het verkeersreglement volgens jou geen antwoord op je vraag is, of zoals je éérst schreef naast de kwestie volgens jou .... dan is er maar weinig hoop meer.
Als het groen is, heeft het dwarsverkeer rood is zowat hetzelfde zeggen als artikel 61.3.2. Ik zie het nut niet in om dat te herhalen. Dat weet toch (bijna) iedereen!
Dat is informatie geven vanuit de bron maar geen antwoord op de vraag.
Daarom stel ik mij de vraag waarom men 61.3.2. aan de Brouwersvliet niet toepast.
Hoe komt het dat zulke gevaarlijke toestanden kunnen bestaan?
Wie controleert daar op? Wat zijn de sancties bij dergelijke inbreuken?
Wie is hier verantwoordelijk als er een zwaar ongeval gebeurt met gewonden of doden?
Het niet toepassen van 61.3.2. lijkt mij een zware inbreuk en zware inbreuken zouden bestraft moeten worden.
Dàt is mijn vraag.
Nu weet ik dat het aan de Brouwersvliet erg druk kan zijn rond de spits. Lang aanschuiven en als je dan groen krijgt, is het kruispunt dichtgereden door het dwarsverkeer. Fietsers die willen oversteken moeten ook lang wachten.
Je hoeft geen hooggeleerde te zijn om dat knelpunt te verbeteren.
Je kunt de lichten zodanig afstellen dat iedereen rood heeft, behalve de fietsers en voetgangers (Japans model) eventueel met een drukknop.
Het voordeel is dat fietsers meermaals in de tussenfasen veilig kunnen oversteken en dat het kruispunt intussen niet helemaal wordt dichtgereden.
Ook het verkeerslicht wat verderop aan de Sint Pietersvliet wat beter synchroniseren omdat het de doorstroming belet en de file zich van daaruit opstapelt.
De basisoorzaak van de hele miserie daar is de afgesloten Londenbrug waardoor het verkeer voorbij dat knelpunt moet.
Door Antwerpen rijden met al de werken tegelijkertijd is echt geen lachertje meer.