Auteur Topic: Weeral een Tesla in rook opgegaan  (gelezen 5493 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Weeral een Tesla in rook opgegaan
« Gepost op: vrijdag 20 oktober 2017 - 18:02:30 »
In luttele minuten stond de wagen in vuur en vlam en brandde kompleet uit.

Niet minder dan 35 brandweerlieden hadden maar liefst 5 uur nodig om de wagen geblust te krijgen. Je mag er niet aan denken wat voor een kost dat vertegenwoordigt. Bovendien moest de wagen daarna nog voor 48 uur in quarantaine, voor het geval hij opnieuw vuur zou vatten.

https://www.bgland24.de/auto/tesla-brennt-tirol-feuerwehr-einsatz-zr-8791782.html
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Weeral een Tesla in rook opgegaan
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 20 oktober 2017 - 18:20:44 »
Citaat
Bei einem spektakulärem Unfall hatte die Fahrerin Glück im Unglück - sie bliebt unverletzt. Doch der Tesla brannte komplett aus. Die Feuerwehr filmte den Einsatz.

Im österreichischen Tirol ereignete sich kürzlich ein schwerer Unfall, bei dem ein Elektroauto Feuer fing und nur schwer zu löschen war. Es handelte sich dabei um ein Tesla Model S, das drittbeliebteste E-Auto in Österreich. Glücklicherweise blieb die Fahrerin des teuren Stromers unverletzt.

Tesla Model S brennt: Feuerwehrler fünf Stunden lang im Einsatz

Kurz vor dem Einfang in den Pianner Tunnel sei der Tesla in die Leitplanke geprallt und habe Feuer gefangen, wie die Feuerwehr Landeck berichtet. Insgesamt waren 35 Einsatzkräfte über fünf Stunden lang beschäftigt gewesen, den Brand einzudämmen. Dies stellte sich schwieriger heraus als gedacht. In einem Video erläutert ein Feuerwehrler den komplizierten Löschvorgang.

Die Feuerwehr musste während dem Einsatz schweren Atemschutz tragen. Außerdem schien der Brand nicht enden zu wollen - das Model S entzündete sich immer wieder.
Doch dann wendeten die Einsatzkräfte einen Trick an: Sie druchtrennten die Stromzufuhr der Lithiumbatterien. Erst nach dem Kappen der Leitung zu den Hochleistungsbatterien konnte das Feuer letztlich gestoppt werden
.

Dat is natuurlijk geen truk, dat is gewoon algemeen voorgeschreven als een electrische wagen vuur vat. Dat hadden ze als allereerste moeten doen (indien mogelijk).

Sinds dat er hybridewagens en electrische wagens rijden zou de brandweer toch die opleiding moeten gekregen hebben...
Het staat gewoon in alle handleidingen noodsituaties van alle Teslas sinds de roadster vanaf 2008...:
Citaat
https://www.tesla.com/nl_BE/firstresponders?redirect=no

BESCHERMING VAN HEN DIE ONS BESCHERMEN
Tesla Motors is committed to helping fire departments and first responders safely handle emergency situations involving Tesla vehicles. Emergency disconnects are available for disabling the vehicle when extrication is necessary to rescue passengers.

HANDLEIDING NOODSITUATIES
Model X – Handleiding noodsituaties 2016
Model S – Handleiding noodsituaties 2016
Model S Dual Motor – Gids handleiding noodsituaties 2015
Model S – Gids handleiding noodsituaties 2014
Model S – Gids handleiding noodsituaties 2012/13
Roadster – Handleiding voor eerste hulp

BEKNOPTE HANDLEIDINGEN
Model S – Modeljaren 2014
Model S – Modeljaren 2012/13
Roadster – 2010+ modeljaren
Roadster – 2008 — 2009 modeljaren

EV-VEILIGHEID EN -OPLEIDING
Andere handige links voor eerstehulpverleners en informatie over EV-veiligheid en -opleiding.

Veiligheidsopleiding van elektrische voertuigen
Geavanceerde uitlichting →
Moditech-reddingsoplossingen →
Uitlichtingsuniversiteit →

Ook op andere soorten wagens moet de brandweer voorbereid zijn:
Citaat
http://nederlandelektrisch.nl/u/files/2014-10-factsheet-ev-en-veiligheid.pdf
oktober 2014

2.5 Brandveiligheid

Fabrikanten van elektrische en hybride elektrische voertuigen besteden veel aandacht aan de
brandveiligheid van hun voertuigen en ze testen deze daar vóór productie uitvoerig op. Ook na productie
bewaken ze dat zorgvuldig. Zo nam General Motors eind 2011 het zekere voor het onzekere door de
elektrische Chevrolet Volt tijdelijk uit productie te nemen nadat tijdens Amerikaanse botsproeven brand
in het batterijenpakket was ontstaan. Autofabrikanten en -importeurs hebben gedetailleerd uitgewerkte
protocollen klaarliggen voor een eventueel incident met hun elektrische auto, ook bij brand.
Op dit terrein worden in Nederland ook trainingen voor hulpdiensten ontwikkeld. Daarbij wordt gebruik
gemaakt van wat er al in andere landen beschikbaar is. Een voorbeeld daarvan zijn de (online)
trainingen van het Amerikaanse National Fire Protection Association (NFPA8).


De effecten van brand op voertuig en batterijenpakket worden steeds beter doorgrond. Daarom hoeven
brandweerkorpsen niet meer terughoudend te zijn met het verlenen van vergunningen voor laadpalen in
parkeergarages. Er zijn wel nog vragen over wat er bij een calamiteit zou kunnen gebeuren bij een
mogelijke beschadiging van de elektrische installatie of het batterijenpakket of bij het door interne of
externe oorzaak in de brand geraken van een elektrische auto. Het is belangrijk dat hier meer onderzoek
naar wordt gedaan, dat er duidelijke protocollen en richtlijnen komen voor hulpdiensten en dat deze
hierin worden getraind. De brandweer Rotterdam heeft voor haar regio inmiddels een praktijkrichtlijn
opgesteld.
Uit eind 2012 door het Duitse expertisecentrum DEKRA uitgevoerde brandtesten blijkt dat elektrische en
hybride elektrische voertuigen met een lithium-ion accu bij brand minstens zo veilig zijn als voertuigen
met verbrandingsmotoren en conventionele accu s. De vlammen- en rookontwikkeling bij brandende
accu s bleek zelfs significant minder te zijn dan bij benzine en diesel. De rook van zo n accu brand kan
daarbij wel bijzonder giftig zijn, waardoor het gevaar daarvan vergelijkbaar is met die van een brand met
conventioneel voertuig.
Uit de tests die Dekra uitvoerde bleek bovendien dat het vuur zich minder snel te verspreiden omdat er
geen brandbare vloeistoffen uit de lithium-ion accu s lekken. Voor het blussen van de batterij branden is
een overvloed aan water gebruikt. Analyse van het bluswater laat zien dat de milieubelasting voor het
blussen van brandende voertuigen met lithium-ion- en reguliere 12-volt accu s vergelijkbaar is. Meer
informatie over het onderzoek is te vinden onder blussen9

Zo blust men een Tesla, een jaar geleden in Oostenrijk:
Citaat
https://electrek.co/2016/09/10/tesla-fire-firefighters-behind-the-scene-disable-battery/

Behind the scene look at how firefighters disable a Tesla battery while extinguishing a Model S fire
Fred Lambert - Sep. 10th 2016

Last week, a 62-year-old Tesla Model S owner drove into a sign announcing a construction site on the highway in Gratkorn, Austria. The sedan continued traveling down the highway for ~200 meters before coming to a stop and bursting into flames, according to local media reports (German).

Fortunately, the driver was reportedly able to get out OK. Overall a fairly banal accident, but the fire department shared a few interesting pictures of their attempt at extinguishing the fire and securing the vehicle.

In a more tragic accident in the Netherlands last week, the firefighters requested Tesla’s help to secure the vehicle after having difficulty extinguishing a fire originating from the damaged battery pack.

The volunteer firefighters of the Gratkorn Fire Department were a little more resourceful and instead pulled up the schematics of the Model S on their laptop to figure out how to disable the battery pack while extinguishing the fire.

De plaats waar de kabel moet doorgeknipt worden kan men snel online opzoeken:


Electrische wagens zijn in de regel veel ongevaarlijker bij brand (en branden statistisch veel minder) dan een fossiele wagen, bron DEKRA  (en US-brandweer-statistiek), ook in Nederlandstalige link hierboven uitgelegd:
Citaat
http://www.focus.de/auto/news/autoabsatz/tid-33903/wegen-youtube-video-aktie-bricht-ein-desaster-fuer-tesla-elektro-sportwagen-brennt-ab-meistens-brennen-benziner_aid_1120126.html

Trotzdem hält die Sachverständigen-Organisation DEKRA die Akkus für sicher. „Die Gefahr, dass sich der Brand schnell ausbreitet, ist bei den Batterien geringer. Denn anders als bei Fahrzeugen mit konventionellen Kraftstoffen wie Benzin oder Diesel können hier keine brennenden Flüssigkeiten wegfließen und so benachbarte Objekte in Brand setzen“, so das Fazit der DEKRA nach Brandversuchen mit den bei neuen Elektroautos und Plug-In-Hybriden weit verbreiteten Kraftspendern.

Bij mijn weten is er nog geen enkele dode gevallen in een electrische wagen specifiek door oorzaak brand, wie weet zelfs nog geen zwaargewonde...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 oktober 2017 - 19:18:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Weeral een Tesla in rook opgegaan
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 20 oktober 2017 - 19:16:28 »
Dat is natuurlijk geen truk, dat is gewoon algemeen voorgeschreven als een electrische wagen vuur vat. Dat hadden ze als allereerste moeten doen (indien mogelijk).

Ja natuurlijk, 35 brandweerlieden in Tirol zijn een bende lomperikken, ex-boeffer Michel weet het weeral veel beter.

Man, bol het hier toch eindelijk eens definitief af.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Weeral een Tesla in rook opgegaan
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 20 oktober 2017 - 19:22:45 »
Dat is natuurlijk geen truk, dat is gewoon algemeen voorgeschreven als een electrische wagen vuur vat. Dat hadden ze als allereerste moeten doen (indien mogelijk).

Ja natuurlijk, 35 brandweerlieden in Tirol zijn een bende lomperikken, ex-boeffer Michel weet het weeral veel beter.

Man, bol het hier toch eindelijk eens definitief af.
;D ;D

In elk geval lijkt er erop dat de brandweermannen in Gratkorn veel slimmer zijn, wslk is de laptop nog niet bekend in Tirol. LOL

Citaat
Behind the scene look at how firefighters disable a Tesla battery while extinguishing a Model S fire
Fred Lambert - Sep. 10th 2016

Last week, a 62-year-old Tesla Model S owner drove into a sign announcing a construction site on the highway in Gratkorn, Austria. The sedan continued traveling down the highway for ~200 meters before coming to a stop and bursting into flames, according to local media reports (German).

Fortunately, the driver was reportedly able to get out OK. Overall a fairly banal accident, but the fire department shared a few interesting pictures of their attempt at extinguishing the fire and securing the vehicle.

In a more tragic accident in the Netherlands last week, the firefighters requested Tesla’s help to secure the vehicle after having difficulty extinguishing a fire originating from the damaged battery pack.

The volunteer firefighters of the Gratkorn Fire Department were a little more resourceful and instead pulled up the schematics of the Model S on their laptop to figure out how to disable the battery pack while extinguishing the fire.

Since the Model is “always on” and you can’t simply remove the key from the ignition, the high-voltage components have to be unplugged another way.

Here’s a gallery of the pictures the fire department shared on their website:





https://electrek.co/2016/09/10/tesla-fire-firefighters-behind-the-scene-disable-battery/

Het is natuurlijk een truk van de brandweer, de stroomtoevoer door te knippen. Volgens die krant van Burgenland... ::) :P

Citaat
De vrijwillige brandweerlieden van het Gratkorn Fire Department waren een beetje vindingrijker en schikten in plaats daarvan de schema's van het Model S op hun laptop om te achterhalen hoe de batterij uit te schakelen, terwijl het vuur geblust wordt.

verdere foto's van en met de groeten van de vrijwillige brandweer van Gratkorn:
Citaat
http://www.feuerwehr-gratkorn.at/seite542.html

Fahrzeugbrand
A9 vor Gratkorntunnel 3
01.09.2016  19:57 - 21:30
Lijkt wel of de totale inzettijd maar 1,5 uur was. Dat is pas blussen hé.

Volgens de media was de snelweg maar goed 0,5 uur afgesperd:
Citaat
http://www.heute.at/oesterreich/steiermark/story/Tesla-Lenker-uebersah-Baustelle--Auto-brannte-17059384
 
Gegen 19.45 Uhr raste der 62-Jährige aus dem Bezirk Weiz mit seinem Tesla auf dem linken Fahrstreifen auf eine mit Baken und einer Lichtlaufanlage gekennzeichnete Sperre zu und durchbrach diese. Der beschädigte Baken traf daraufhin die Windschutzscheibe eines in der Mittelspur fahrenden Lkws.

Nach etwa 200 Metern stellte der Unfalllenker seinen Tesla ab, aus dem Motorraum schlugen plötzlich Flammen. Die Feuerwehr Gratkorn löschte den Brand, 18 Floriani-Jünger standen im Einsatz. Das Auto ist ein wirtschaftlicher Totalschaden.

Während der Löscharbeiten war die Pyhrnautobahn in Fahrtrichtung Graz bis 20.35 Uhr gesperrt.

Hoelang duurde dat blussen weer in Tirol? 5 uur?  ;D  :o
Citaat
Tesla Model S brennt: Feuerwehrler fünf Stunden lang im Einsatz
https://www.bgland24.de/auto/tesla-brennt-tirol-feuerwehr-einsatz-zr-8791782.html

ff nachecken, de snelweg was maar 2 uur afgezet, dus die krant van Burgenland rechercheerde onvoldoende.
En natuurlijk was het geen truk de stroomtoevoer door te knippen want dat is eigenlijk routine, en zelfs evident.

! Direct verslag van de brandweer van Landeck (geen enkel woord dat het een Tesla betrof):
Bestuurder (vrouw) was licht gekwetst staat mee in de titel.
Citaat
https://www.ff-landeck.at/cms/index.php/83-aktuelle-beitraege-blog/einsaetze/532-2017-brand-eines-elektrofahrzeuges-auf-der-s16.html

2017 Brand eines Elektrofahrzeuges auf der S16

PKW-Brand: Lenkerin leicht verletzt - Fahrzeug ist ein Totalschaden

Pians, 17. Oktober 2017

Zu einem Brand eines Elektrofahrzeuges kam es nach einem Unfall kurz vor dem Portal des Pianner Tunnels. Die Fahrzeuglenkerin des Elektrofahrzeuges stieß gegen Betonleitwände und wurde nur leicht verletzt. Die Löscharbeiten - die nur unter schwerem Atemschutz durchgeführt werden konnten - gestalteten sich schwierig, da das Fahrzeug wiederholt in Brand geriet. Erst nach dem Durchtrennen der Stromzufuhr von den Hochleistungsbatterien war es möglich, das Feuer endgültig zu bekämpfen. Da es sich um Lithiumbatterien handelt, empfiehlt der Hersteller das Fahrzeug für 48 Stunden unter "Quarantäne" abzustellen, damit nicht ein neuerliches Feuer ausbricht. Die Arlbergschnellstraße musste für rund 2 Stunden gesperrt werden. Die Feuerwehr Landeck war mit 5 Fahrzeugen und 35 Mann im Einsatz.
Meer via: http://teslamag.de/news/oesterreich-feuerwehr-loescharbeiten-model-s-16570

Nu de sensatiegazet uit Burgenland... wat is eigenlijk nog juist aan dat artikel? De bestuurster was ook licht gekwetst volgens de brandweer, in de krant staat niet gekwetst of ook al verkeerd... nochtans staat er in de link van de brandweer ook niets van 5 uur...

Citaat
DAS FEUER WAR SCHWER ZU STOPPEN

Hier brennt ein Tesla - 35 Feuerwehrleute im Einsatz

Bei einem spektakulärem Unfall hatte die Fahrerin Glück im Unglück - sie bliebt unverletzt. Doch der Tesla brannte komplett aus. Die Feuerwehr filmte den Einsatz.

Im österreichischen Tirol ereignete sich kürzlich ein schwerer Unfall, bei dem ein Elektroauto Feuer fing und nur schwer zu löschen war. Es handelte sich dabei um ein Tesla Model S, das drittbeliebteste E-Auto in Österreich. Glücklicherweise blieb die Fahrerin des teuren Stromers unverletzt.

Tesla Model S brennt: Feuerwehrler fünf Stunden lang im Einsatz

Tesla Model S brennt: Feuerwehrler fünf Stunden lang im Einsatz

Kurz vor dem Einfang in den Pianner Tunnel sei der Tesla in die Leitplanke geprallt und habe Feuer gefangen, wie die Feuerwehr Landeck berichtet. Insgesamt waren 35 Einsatzkräfte über fünf Stunden lang beschäftigt gewesen, den Brand einzudämmen. Dies stellte sich schwieriger heraus als gedacht. In einem Video erläutert ein Feuerwehrler den komplizierten Löschvorgang.

Die Feuerwehr musste während dem Einsatz schweren Atemschutz tragen. Außerdem schien der Brand nicht enden zu wollen - das Model S entzündete sich immer wieder. Doch dann wendeten die Einsatzkräfte einen Trick an: Sie druchtrennten die Stromzufuhr der Lithiumbatterien. Erst nach dem Kappen der Leitung zu den Hochleistungsbatterien konnte das Feuer letztlich gestoppt werden.

Het was dus een bijna normale inzet van de brandweer van Tirol, het blussen duurde wslk wat langer omdat zoals op de fotos te zien net die plaats waar de kabel moet doorgekipt worden (rechts vooraan) ingeklemd was tegen de vangrail en vooral daar brandde het, of wie weet moeilijker te bereiken. Mss moest de kabel wel vanachter de vangrail doorgeknipt worden, of het ging van de zijkant tussen vangrail en de A-stijl.




Tja... en dat was mss het tijdsverschil(1-1,5hr?) met het blussen van de brandweer van Gratkorn, die geen tijdsverlies had, en bovendien een laptop mee had. Maar ook dat is helemaal niet nodig als men de plaats zo weet te vinden(papier) uit ervaring of omdat men het gewoon al wist. Mss nam er niemand onmiddelijk initiatief tussen het weer opflakkeren van de brand nu eens eindelijk die stroomtoevoer door te knippen...

 De gazet geeft de indruk met zijn foutief "5 uur blussen" dat de brandweer niet al teveel weet van hoe men een E-wagen blust. Wat natuurlijk onwaar is.
De video is trouwens maar goed 2 minuten lang... en zegt helemaal niets hoelang het geduurd heeft. Bekijk de video gewoon en de vlammen zijn na een ferme stroom water direct weg. Ook nergens in de film duikt een kabelkniptang op.
De vlammen sloegen ook vooral daar uit waar de impact was en waar de kabel -zo snel mogelijk- doorgeknipt moest worden, zeker voor de veiligheid.


Duidelijker gaat niet, zie het lint met de kniptang...
Het doorknippen van die kabel wordt op page 12-15 van de handleiding beschreven, tesamen met die tekening, NL versie:
Citaat
https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/first_responders/2016_Models_S_Emergency_Responders_Guide_nl_NL.pdf
p 12
FIRST RESPONDER-KRING BAGAGERUIMTE AAN DE VOORZIJDE
In de bagageruimte voorin bevindt zich de First Responder-kring, die bestaat uit 2 laagspanningskabels. Bij onderbreking van deze kring worden het hoogspanningscircuit, de SRS-componenten en de airbagcomponenten uitgeschakeld. Zie De First Responder-kring in de bagageruimte aan de voorzijde doorknippen op pagina 14 voor instructies.

p 15 3. Knip de First Responder-kring twee keer door.

Elke brand is anders...
Maar ook de andere Tesla brand was na frontale botsing en ook daar sloegen de vlammen vooraan uit, maar daar stond de wagen wel niet rechtsvooraan tegen een vangrail geklemd. Men moet tenslotte de kofferruimte vooraan openkrijgen om aan die kabel ze komen.

Sorry voor mijn lange mening over het ongeval, ik kan me ook vergissen. Kranten kunnen dat niet. LOL.

Maar moest iemand weten waar die krant van Burgenland die 5 hr bluswerk vandaan haalt mag me altijd eens de bron van de brandweer Landeck of eenderwelke geloofwaardige bron geven.  ;D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 oktober 2017 - 21:57:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Weeral een Tesla in rook opgegaan
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 20 oktober 2017 - 22:08:30 »
In luttele minuten stond de wagen in vuur en vlam en brandde kompleet uit.

Niet minder dan 35 brandweerlieden hadden maar liefst 5 uur nodig om de wagen geblust te krijgen.
https://www.bgland24.de/auto/tesla-brennt-tirol-feuerwehr-einsatz-zr-8791782.html
Geloofwaardige bron van die 5 uur aub.

De krant linkt in zijn artikel van 20 oktober en geupdated! de brandweer Landeck zelf, maar daar staat niets van 5 uur. Enkel dat de snelweg 2 uur afgezet werd, het artikel van de brandweer is van 17 oktober:
Citaat
https://www.ff-landeck.at/cms/index.php/83-aktuelle-beitraege-blog/einsaetze/532-2017-brand-eines-elektrofahrzeuges-auf-der-s16.html

2017 Brand eines Elektrofahrzeuges auf der S16

PKW-Brand: Lenkerin leicht verletzt - Fahrzeug ist ein Totalschaden

Pians, 17. Oktober 2017

Zu einem Brand eines Elektrofahrzeuges kam es nach einem Unfall kurz vor dem Portal des Pianner Tunnels. Die Fahrzeuglenkerin des Elektrofahrzeuges stieß gegen Betonleitwände und wurde nur leicht verletzt. Die Löscharbeiten - die nur unter schwerem Atemschutz durchgeführt werden konnten - gestalteten sich schwierig, da das Fahrzeug wiederholt in Brand geriet. Erst nach dem Durchtrennen der Stromzufuhr von den Hochleistungsbatterien war es möglich, das Feuer endgültig zu bekämpfen. Da es sich um Lithiumbatterien handelt, empfiehlt der Hersteller das Fahrzeug für 48 Stunden unter "Quarantäne" abzustellen, damit nicht ein neuerliches Feuer ausbricht. Die Arlbergschnellstraße musste für rund 2 Stunden gesperrt werden. Die Feuerwehr Landeck war mit 5 Fahrzeugen und 35 Mann im Einsatz.

Na lang ggl, minstens 12 kranten en sites, bijna geen enkel krantenbericht heeft het ook over die 5 uur (enkel die de tekst van bgland24.de letterlijk kopiëren)

Er zijn er zelfs die zeggen dat de brand van de Tesla relatief snel onder controle was:
Citaat
https://www.futurezone.de/produkte/article212284199/Video-Tesla-Model-S-geht-nach-Unfall-in-Flammen-auf.html

Auf einer österreichischen Schnellstraße ist eine junge Frau mit einem Model S verunglückt. Die Fahrerin kam mit leichten Verletzungen davon.

Wir wollen nicht den Eindruck erwecken, dass Elektroautos bei Unfällen häufiger in Flammen aufgehen, als Wagen mit einem Verbrennungsmotor. E-Autos können, auf Grund der verbauten Batterien, jedoch intensiver und länger brennen als herkömmliche Fahrzeuge.

Unfall auf Schnellstraße in Österreich

So zu beobachten auf einer Schnellstraße im Nachbarland Österreich. Wie electrek berichtet, ist eine 19-jährige mit ihrem Tesla Model S in die Fahrbahnbegrenzung gerast. Die junge Frau scheint gleich von einer ganzen Armee an Schutzengeln begleitet worden zu sein, sie kam dem Bericht zufolge nämlich mit nur leichten Verletzungen davon.

Verbauter Brandschutz hat funktioniert

Tesla verbaut in seinen Batterien spezielle "Brandschutzwände" die verhindern sollen, dass ein Feuer, das nach einem Unfall entstehen kann, nicht sofort auf die ganze Batterieeinheit überspringt. Wie der Unfall zeigt, scheint dieses Konzept zu funktionieren. So hatte die junge Fahrerin noch genug Zeit sich in Sicherheit zu bringen. Die mit 35 Mann angerückte Feuerwehr konnte das Feuer verhältnismäßig schnell unter Kontrolle bringen.

Posted by Feuerwehr der Stadt Landeck on Dienstag, 17. Oktober 2017
Wagen wird weiterhin beobachtet

Wie die Feuerwehr berichtet, werde der Wagen auf Teslas Empfehlung hin weitere 48 Stunden beobachtet. Es bestehe die Gefahr, dass die stark beschädigte Batterieeinheit wieder Feuer fängt.

Tesla weist darauf hin, dass "sehr große Mengen" Wasser genutzt werden sollten, um brennende Batterien zu löschen und mahnt zur Vorsicht: "Wenn Hochspannungs-Batterien Feuer fangen, großer Hitze ausgesetzt sind, verbogen oder aufgebrochen werden, müssen diese mit einer großen Menge Wasser gelöscht werden."

Welche Umstände zu dem Unfall geführt haben, ist aktuell noch nicht bekannt.

De meeste online krantenartikels nemen de tekst van de brandweer over en vullen enkel aan dat het een Tesla was.
vb http://ruhrkultour.de/elektroauto-tesla-model-s-brennt-auf-oesterreichischer-autobahn-aus/
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 oktober 2017 - 22:32:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Weeral een Tesla in rook opgegaan
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 20 oktober 2017 - 22:50:36 »
3e vervolg, wie zoekt die vind!  8)

De Landeck brandweer heeft die first responder loop zeer wslk op een ander punt "doorgeknipt", doorgeslepen namelijk, er is namelijk nog een tweede plaats aan de achterdeur links, dit enkel bij de modellen na juni 2013 (voor Europa wslk allemaal)! De normale plaats vooraan rechts (enkel knippen) was wslk te moeilijk bereikbaar.

De brandweer krijgt zelfs een beetje lof:

Citaat
https://jalopnik.com/watch-volunteer-firefighters-in-austria-extinguish-a-fi-1819665352






Based on the fire department’s press release mentioning “severe respiratory protection” and the fact that there were five vehicles on hand to help extinguish the fire, it seems like the team was well prepared for this. Plus, if you have a look at the picture below, you’ll see a firefighter using a circular saw to cut part of the Model S just on the back of the rear driver’s side door jamb.

That location on the Model S is the “First Responder Disconnect Point”—one of two in the vehicle (the first—which is called the cut loop—is in the frunk, which, in this case, was clearly inaccessible due to the crash).

The point of the disconnect loop is to disable the high voltage system, and to shut off the airbags. To do this via the rear disconnect point, Tesla suggests that firefighters open the rear door closest to the charge port, and use a 12-inch circular saw to cut six inches through the label, which acts as a visual indicator for where to cut into the pillar.

Though we don’t know if the fire department used a thermal imaging camera to “ensure that the high voltage battery is completely cooled,” as Tesla recommends in its guide, it does seem like this volunteer fire department extinguished this EV fire more or less by the book.

As impressive as the firefighters were, it’s also worth mentioning that the driver sustained only slight injuries, and that—if you look at the car after the fire—it appears that the flame remained isolated in the front part of the battery pack, which indicates that Tesla’s method of preventing fire propagation between battery modules appears to be working. So despite the totally ruined car, it appears that many systems were luckily working properly in this whole situation.
Een warmtecamera zou ook nuttig zijn om te checken of de batterij voldoende afgekoeld is.

Ik heb de video nog eens bekeken en helemaal op het einde vanaf 2'.13" hanteren ze de slijpschijf:
video via: http://teslamag.de/news/oesterreich-feuerwehr-loescharbeiten-model-s-16570
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 oktober 2017 - 23:13:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Weeral een Tesla in rook opgegaan
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 21 oktober 2017 - 00:13:57 »
 ::)

Weet er iemand waar ik onkruidverdelger voor het forum kan vinden?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Weeral een Tesla in rook opgegaan
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 21 oktober 2017 - 00:18:54 »
::)

Weet er iemand waar ik onkruidverdelger voor het forum kan vinden?
Pakt dat wel bij jou?
Onkruid ... http://forum.christophoros.be/index.php/topic,5305.msg58848.html#msg58848
komt telkens terug.  ;D

Post nog wat onzinnige linkjes Jozef. Daar ben je expert in geworden.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Weeral een Tesla in rook opgegaan
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 21 oktober 2017 - 01:21:10 »
Post nog wat onzinnige linkjes Jozef. Daar ben je expert in geworden.

Goed zo, Michel, dat was wat ik nodig had: nog maar eens een persoonlijke belediging.

Iedereen zal nu wel inzien dat ik jou al veel te veel verwittigingen heb moeten geven en je je desondanks niet kan of niet wil gedragen zoals het hoort. Dan maar de grote middelen: als dringende maatregel voor de goede werking van het forum verban ik jou voorlopig, en verder stel ik aan Joeri voor dat we jou definitief verbannen. Opgeruimd staat netjes.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Weeral een Tesla in rook opgegaan
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 21 oktober 2017 - 15:21:57 »
Ik wil hier geenszins de inzet van bekwaamheden van de brandweer in twijfel trekken.

Maar is het desalniettemin niet mogelijk, dat sommige brandweerkorpsen nog (sterker dan ze nu ongetwijfeld al doen) mee moeten evolueren met de actuele situatie ?  Of dat er in de huidige beroepsopleiding ook meer aandacht moet besteed worden aan deze nieuwigheden ? 

Electrische voertuigen (niet enkel Tesla's dus) om maar iets te noemen ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Weeral een Tesla in rook opgegaan
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 21 oktober 2017 - 16:47:46 »
Het probleem zijn niet alleen de elektrische voertuigen. Airbags en veiligheidsgordels die op het ogenblik van een aanrijding strakker getrokken worden, werken met pyrotechniek, welke gevaren inhoudt voor de inzittenden en de brandweerlieden. In de werkplaatsen mogen enkel medewerkers die daartoe een cursus gevolgd hebben, aan deze bouwgroepen werken. En er zou vanwege de constructeurs wat meer tegemoetkoming aan de brandweerdiensten mogen zijn.

Omdat die er niet komt, werd in 2011 de reddingskaart ingevoerd. Er is internationaal overeengekomen dat ze zich aan de achterkant van de zonneklep van de bestuurder bevindt. Voor meer zekerheid bestaat er ook een sticker om op de voorruit aan te brengen die vermeldt dat er zich een reddingskaart in het voertuig bevindt.

De reddingskaart toont op schema's van de auto waar  bepaalde onderdelen (brandstoftank, batterij, enz.) zich bevinden, waar het koetswerk wel en niet mag doorgesneden worden, dit ten behoeve van de veiligheid van de brandweerlieden en de inzittenden, enz. Zo kunnen brandweerlieden zeer snel weten hoe ze best tewerk gaan met zeer diverse auto's.

Je kan voor zeer vele auto's de reddingskaart gratis downloaden bij de Duitse ADAC op dit adres:

https://www.adac.de/infotestrat/ratgeber-verkehr/sicher-unterwegs/rettungskarte/default.aspx

Maar het is helaas ook zoiets dat niet tijdens de rijopleiding uitgelegd wordt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Weeral een Tesla in rook opgegaan
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 26 oktober 2017 - 11:18:49 »
Post nog wat onzinnige linkjes Jozef. Daar ben je expert in geworden.

Goed zo, Michel, dat was wat ik nodig had: nog maar eens een persoonlijke belediging.

Iedereen zal nu wel inzien dat ik jou al veel te veel verwittigingen heb moeten geven en je je desondanks niet kan of niet wil gedragen zoals het hoort. Dan maar de grote middelen: als dringende maatregel voor de goede werking van het forum verban ik jou voorlopig, en verder stel ik aan Joeri voor dat we jou definitief verbannen. Opgeruimd staat netjes.

Wow ... blijkbaar iets gemist ...

@ Jozef,


Begrijp me vooral niet verkeerd maar ...
Ik heb de indruk (en kan verkeerd zijn uiteraard) dat net jij in de val van Michel bent getrapt ipv omgekeerd.
Wat mij betreft lees ik zijn reactie niet als dusdanig beledigend, maar onze beider zienswijze verschillen natuurlijk wel.
Voor zo ver ik me kan herinneren zijn er idd al lang over-en-weer "steken/verwijten/beledigingen" gegooid maar -eerlijk is eerlijk en met alle respect- heb jij meer "steken/verwijten/beledigingen" gemaakt naar anderen -niet alleen Michel- dan vice versa.
En na je tijdelijke terugtrekking en terugkomst was dit zeer fel geminderd, wat ik alleszins apprecieer.

Indertijd bestond er zoiets als een "gele kaart" ... trek die dan ...




Ineens ook hier vragen, moet ik geen apart topic openen : volgens mijn profiel heb ik 116 bijdragen geleverd, ik kan er maar 95 van terugvinden.
Waar vind ik de rest ?

 

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Weeral een Tesla in rook opgegaan
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 26 oktober 2017 - 11:21:38 »
Vermassen met z'n Tesla in panne was blijkbaar ook al *wereldnieuws* ...




Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Weeral een Tesla in rook opgegaan
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 26 oktober 2017 - 18:56:40 »
@ Jozef,

Begrijp me vooral niet verkeerd maar ...
Ik heb de indruk (en kan verkeerd zijn uiteraard) dat net jij in de val van Michel bent getrapt ipv omgekeerd.

Ik zou niet weten in welke val Michel zou getrapt zijn. Hij heeft immers zeer lang zeer veel gedaan om verbannen te worden. In welke val ik zou getrapt zijn, ontgaat mij eveneens.

Citaat
Wat mij betreft lees ik zijn reactie niet als dusdanig beledigend, maar onze beider zienswijze verschillen natuurlijk wel.

Als dit de ene belediging zou zijn, zou ik Michel daarvoor beslist niet verbannen hebben. Maar Michel heeft hier de beledigingen opgestapeld, en niet alleen tegen mij.

Op 4 augustus 2017 schreef Michel op dit forum:

Citaat
Awel ik ben de eerste van de laatsten die met plezier dit dictatorforum ga verlaten.

Ongelooflijk dat men hier de waarheid -nog niet bij benadering- mag vertellen!

De toogpraat en onverschilligheid is hier namelijk veel belangrijker voor de dictator-toekomst van dit forum.

Michel wist zeer goed dat mij uitschelden voor dictator een zeer zware belediging was en hij hier daardoor sindsdien een persona non grata zou zijn. Ik had dan ook gehoopt dat hij ten minste nog zijn woord zou houden en dit forum zou verlaten, doch zelfs dat konden we van hem niet verwachten. Op zijn minst had hij toen moeten weten dat het niet lang meer zou duren vooraleer hij verbannen werd als hij verder ging met ongepast gedrag.

Citaat
Voor zo ver ik me kan herinneren zijn er idd al lang over-en-weer "steken/verwijten/beledigingen" gegooid maar -eerlijk is eerlijk en met alle respect- heb jij meer "steken/verwijten/beledigingen" gemaakt naar anderen -niet alleen Michel- dan vice versa.

Er is hier door mij inderdaad gedurende een hele tijd vrij negatief geschreven over GRO en GRO Forum. Voor het opheffen van mijn verbanning van het GRO Forum ben ik GRO en GRO Forum dankbaar, maar ook Bert Covens, die zeer veel gedaan heeft in het belang van de goede verstandhouding die intussen ontstaan is tussen GRO c.q. GRO Forum en mij. Mijn grootste hoop is dat het ook tussen GRO c.q. GRO Forum en Bert tot een goede verstandhouding zou mogen komen.

Verder heb ik als forumbeheerder de ondankbare rol van forumpolitie. In het belang van de goede werking van het forum dien ik deelnemers die de forumregels niet naleven, daarop te wijzen. Het is iets wat ik absoluut niet graag doe. Ik zou liever hebben dat iemand die eens wat tekort door de bocht gaat, dat als volwassene beseft en uit zichzelf herstelt.

Weet je, Svenn: ik stel dit forum hier al meer dan 10 jaar volkomen gratis en zonder vervelende reclame ter beschikking, en doe alles wat ik kan om er de ruimst wettelijk mogelijke vrije meningsuiting te waarborgen. Mensen die daarvan misbruik maken, vind ik bijzonder ondankbaar. Als een meerderheid hier liever een andere forumbeheerder zou hebben, sta ik die functie graag af. Het zijn uitgerekend mensen zoals Michel die ervoor gezorgd hebben dat ik geen voldoening meer aan het forum beleef. Als ik 10 jaar geleden geweten had wat ik nu weet, was ik dit forum nooit begonnen.

Citaat
Indertijd bestond er zoiets als een "gele kaart" ... trek die dan ...

Svenn, het is omdat er al zo weinig actieve forumleden zijn, dat ik zo lang gewacht heb om Michel te verbannen. Hij heeft enorm vele verwittigingen gekregen, doch heeft ze van de eerste tot de laatste in de wind geslagen. Het is niet met een druppel, doch met duizenden liters dat hij de emmer doen overlopen heeft.

Daar kwam nog bij dat met Michel geen enkele serene gedachtenwisseling mogelijk was, omdat hij extreem fanatiek en ongenuanceerd is.

Citaat
Ineens ook hier vragen, moet ik geen apart topic openen : volgens mijn profiel heb ik 116 bijdragen geleverd, ik kan er maar 95 van terugvinden.
Waar vind ik de rest ?

Wees gerust, er werd nog geen posting van jou verwijderd.

Op een dag kregen we als bij louter toeval last met de organisatie die de auteursrechten van de kranten behartigt: we mogen geen krantenartikels copiëren, enkel een klein deel ervan, voor de rest moeten we met links werken. Ik heb toen enorm veel werk gehad met zeer vele postings in overeenstemming hiermee te brengen. Het complete Praatcafé in orde brengen was onbegonnen werk. Ik heb toen de oudste draden van het Praatcafé overgebracht naar een rubriek "Oud Praatcafé" die niet voor iedereen zichtbaar is (Joeri en ik hebben er toegang toe).

Allicht bevinden de 21 postings die je niet vindt, zich in die rubriek "Oud Praatcafé". Als je erop staat, zal ik ze opzoeken en de betrokken draden zuiveren en overbrengen naar het huidige Praatcafé.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Weeral een Tesla in rook opgegaan
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 26 oktober 2017 - 18:59:00 »
Vermassen met z'n Tesla in panne was blijkbaar ook al *wereldnieuws* ...

Tja, dat heb je natuurlijk als het om een Tesla en een BV gaat...  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."