Tijdens de rijcursus bij BMW werd er op gehamerd om altijd eerst te ontkoppelen (of de gas te lossen bij een automaat). Het heeft er wellicht ook mee te maken voor welk publiek de cursus wordt gegeven. Ik heb indertijd de cursus bij BMW gevolgd omdat ik nog maar weinig ervaring had met een achterwiel aangedreven auto. De instructeur wees telkens op de verschillen tussen voorwiel- of achterwielaandrijving. Over het ontkoppelen was hij echter zeer duidelijk, dit zou voor beide gelden.
Ondertussen heb ik wat winterervaring met de vierwielaangedreven Model X en dat is toch wel een verschil. In winterse omstandigheden zou ik niet anders meer willen. Het stuurgedrag is neutraal tot zeer licht overstuurd. Gisteren heb ik een 200 km met de Model X in de sneeuw gereden. Sneeuw op de weg, winterse neerslag en koude zijn niet ideaal voor het verbruik van een elektrisch voertuig. In deze slechte omstandigheden zou de X 270 km ver geraakt zijn met één lading, zo'n 100 km minder als in de zomer. In de omstandigheden van gisteren zou ik over die 270 km op de snelweg zo'n 4 u of meer hebben gereden, niet echt een probleem dus.