Auteur Topic: Dronken fietser: ter plaatse 1.260 euro boete te betalen  (gelezen 2116 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Dronken fietser: ter plaatse 1.260 euro boete te betalen
« Gepost op: dinsdag 24 oktober 2017 - 10:13:30 »
Citaat van: GVA
Gentse politie doet dronken buitenlander op de fiets meteen monsterboete betalen

In Gent heeft de politie zaterdagochtend tijdens een controle een fietser die te veel gedronken had, een onmiddellijke inning van 1.260 euro doen betalen. “Aangezien het om iemand met een buitenlandse nationaliteit ging, moest die meteen de boete betalen”, zegt de Gentse lokale politie.

[...]

Een bestuurder met een woonplaats of vaste verblijfplaats in België kan zo’n hoge boete niet voorgesteld krijgen. Vanaf een alcoholgehalte van 0,50 mg/l UAL (uitgeademde alveolaire lucht) of 1,15 promille krijgt die geen onmiddellijke inning meer, maar handelt het parket de zaak later af of wordt de overtreder voor de rechtbank gedagvaard.

http://www.gva.be/cnt/dmf20171023_03148326/gentse-politie-doet-dronken-buitenlander-op-de-fiets-meteen-monsterboete-betalen

1.260 euro om dronken te fietsen, dat vind ik toch wel behoorlijk overdreven.

En waarom moet iemand die niet in België woont, zoveel meer betalen? Kan dergelijke discriminatie van buitenlanders in de EU zo maar?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dronken fietser: ter plaatse 1.260 euro boete te betalen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 24 oktober 2017 - 15:22:46 »
1.260 euro om dronken te fietsen, dat vind ik toch wel behoorlijk overdreven.

Als de zaak voor de politierechtbank zou komen, zou ook een Belg het volgende riskeren :

Artikel 34

§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;


Als ik die bedragen vermenigvuldig met de opdeciemen (momenteel x8), kom ik uit op een bedrag van minimaal 1.600 euro tot maximaal 16.000 euro
Al kan een gedeelte daarvan voorwaardelijk zijn
Daarbovenop nog een verplichte bijdrage aan het zgn solidariteitsfonds van 25 euro (x8 opdeciemen) = 200 euro
Daarbovenop nog gerechtskosten


Maar volgens mij, is die 1260 euro niet het effectieve boetebedrag, doch de som die een overtreder die géén Belgische nationaliteit heeft in consignatie dient te geven (zie verder).

En waarom moet iemand die niet in België woont, zoveel meer betalen? Kan dergelijke discriminatie van buitenlanders in de EU zo maar ?

Ik vermoed eerder dat de journalist de feiten verkeerd weergegeven heeft, en dat het gaat om een som die hij in consignatie heeft moeten geven :

https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/wetten/verkeerswet/478-t5hs2

§ 3. Indien de overtreder geen woonplaats of vaste verblijfplaats in België heeft en de voorgestelde som niet onmiddellijk betaalt, of wanneer kan worden vastgesteld dat er op zijn naam nog een som openstaat zoals bedoeld in § 1 of op grond van artikel 216bis van het Wetboek van strafvordering of van een bevel tot betalen bedoeld in artikel 65/1, moet hij aan de in paragraaf 1 bedoelde ambtenaren of beambten een som in consignatie geven bestemd om de eventuele geldboete te dekken.

Het bedrag van de som die in consignatie moet worden gegeven en de nadere regels inzake heffing, worden door de Koning bepaald.


en dat bedrag is dus die 1260 euro voor deze overtreding :

Zie het  >>> Koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer B.S. 30.04.2014

Artikel 17

§ 1. Wanneer de overtreder de voorgestelde som niet onmiddellijk betaalt is de in consignatie te geven som gelijk aan de totale som die zou kunnen worden geïnd, zoals bepaald in de artikelen 2 en 14 van dit besluit.

Indien hij een overtreding begaat van artikel 34, § 2, van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,65 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet, of indien hij een overtreding begaat van artikel 34, § 2, 3°, van dezelfde wet, of bij een bloedproef zoals bedoeld in artikel 63, § 1, 1° en 2°, van dezelfde wet, bedraagt de in consignatie te geven som 1260 euro.



En zodra er dan een definitieve uitspraak is :

https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/wetten/verkeerswet/478-t5hs2

§ 4. Leidt de strafvordering tot veroordeling van de betrokkene :

1° dan wordt de geheven of in consignatie gegeven som toegerekend op de aan de Staat verschuldigde gerechtskosten en op de uitgesproken geldboete; het eventueel overschot wordt terugbetaald;

2° dan wordt, indien het voertuig in beslag genomen werd bij het vonnis bevolen dat de Administratie van de Domeinen het voertuig moet verkopen indien de geldboete en de gerechtskosten niet binnen een termijn van veertig dagen vanaf de uitspraak van het vonnis betaald werd; deze beslissing is uitvoerbaar niettegenstaande elk rechtsmiddel.

De opbrengst van de verkoop wordt toegerekend op de aan de Staat verschuldigde gerechtskosten, op de uitgesproken geldboete en op de eventuele bewaringskosten van het voertuig; het eventueel overschot wordt terugbetaald.

§ 5. In geval van vrijspraak wordt de geheven of in consignatie gegeven som of het in beslag genomen voertuig teruggegeven; de eventuele bewaringskosten van het voertuig vallen ten laste van de Staat.

In geval van voorwaardelijke veroordeling wordt de geheven of in consignatie gegeven som teruggegeven na aftrek van de gerechtskosten; het in beslag genomen voertuig wordt teruggegeven nadat de gerechtskosten betaald zijn en het bewijs geleverd wordt dat de eventuele bewaringskosten van het voertuig betaald zijn.

§ 6. In geval van toepassing van artikel 216bis van het Wetboek van Strafvordering wordt de geheven som toegerekend op de door het openbaar ministerie vastgestelde som en wordt het eventuele overschot terugbetaald.

§ 7. De in consignatie gegeven som of het in beslag genomen voertuig worden teruggegeven wanneer het openbaar ministerie beslist geen vervolging in te stellen of wanneer de strafvordering vervallen of verjaard is.


« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 oktober 2017 - 16:56:13 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dronken fietser: ter plaatse 1.260 euro boete te betalen
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 25 oktober 2017 - 16:49:58 »
Dank je wel voor de uitvoerige uitleg, Bert.

Maar volgens mij, is die 1260 euro niet het effectieve boetebedrag, doch de som die een overtreder die géén Belgische nationaliteit heeft in consignatie dient te geven (zie verder).

De nationaliteit speelt geen rol, enkel de woonplaats.

Dat is het probleem met het woord "buitenlander": de ene keer betreft het de nationaliteit, de andere keer de woonplaats.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dronken fietser: ter plaatse 1.260 euro boete te betalen
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 25 oktober 2017 - 17:13:51 »
De nationaliteit speelt geen rol, enkel de woonplaats.

Juist, my bad .....

Dat is het probleem met het woord "buitenlander": de ene keer betreft het de nationaliteit, de andere keer de woonplaats.  :D

Een typisch Belgisch probleem dus : "Hoe kunnen we iets dat poepsimpel is, zo ingewikkeld mogelijk maken ?"

« Laatst bewerkt op: woensdag 25 oktober 2017 - 21:29:30 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dronken fietser: ter plaatse 1.260 euro boete te betalen
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 26 oktober 2017 - 19:10:18 »
Ik ben er zeker van dat, als ik met één van onze wagens met een Duits kenteken rijd, 99% van de andere weggebuikers denken dat ik een Duitser ben (en volgend jaar is het eindelijk zo ver).  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Kritiek op boetes voor dronken fietsers
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 29 december 2017 - 14:39:08 »
Citaat van: GVA
Kritiek op boetes voor dronken fietsers: "Nooit hetzelfde gevaar als automobilist"

Er komt kritiek op de zware boetes voor dronken fietsers. Zij worden namelijk even streng gestraft als dronken bestuurders en dat is volgens de vereniging van Ouders van Verongelukte Kinderen onterecht. "Een fietser zal nooit hetzelfde gevaar creëren als een automobilist", klinkt het.

http://www.gva.be/cnt/dmf20171228_03271510/kritiek-op-boetes-voor-dronken-fietsers-nooit-hetzelfde-gevaar-als-automobilist

Het zou nochtans niet de eerste keer zijn dat een fietser iemand dood rijdt. Daar staan de ouders van verongelukte kinderen blijkbaar niet bij stil.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dronken fietser: ter plaatse 1.260 euro boete te betalen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 29 december 2017 - 17:16:17 »
Wat zou er volgens de ouders van verongelukte kinderen mis zijn, met het beletten dat fietsers van zattigheid (voornamelijk) zichzelf in gevaar brengen ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dronken fietser: ter plaatse 1.260 euro boete te betalen
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 30 december 2017 - 16:25:43 »
Wat zou er volgens de ouders van verongelukte kinderen mis zijn, met het beletten dat fietsers van zattigheid (voornamelijk) zichzelf in gevaar brengen ?

Zeg dat wel. Toen ik nog in Hoboken woonde, merkte ik eens dat één van mijn overburen bij vriesweer vóór de inkomdeur van zijn huis op de grond lag te slapen onder zijn fiets. Die had hij op zich gelegd om geen kou te krijgen, lalde hij. Als ik hem niet gevonden had...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dronken fietser: ter plaatse 1.260 euro boete te betalen
« Reactie #8 Gepost op: zondag 31 december 2017 - 10:42:02 »
Nog eentje ?

Citaat van: HLN
Fietser sterft bij aanrijding in Oostakker

Een fietser is rond het middaguur omgekomen bij een zwaar ongeval in Oostakker. De chauffeur, een Nederlander, was als toeleverancier op weg naar Volvo.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/fietser-sterft-bij-aanrijding-in-oostakker~ada24473/

Kort gezegd :

De fietser wil de rijbaan oversteken, en is dus voorrangsplichtig.  De automobilist in de éne rijrichting staat onnodig zijn voorrang af, en de fietser steekt over.  Helaas pindakaas : de automobilist die uit de àndere rijrichting komt aangereden, ziet de fietser niet .... en rijdt hem aan, waarbij de fietser overlijdt.

Mààr .... laat ons vooral de fietsers NIET op hun plichten wijzen (desnoods door hen te beteugelen).  Neen, laat ons vooral de fietsers nog wat méér wijsmaken dat ze altijd en overal voorrang zouden hebben.  Dat is toch zó veilig, meneer.  Niet dus !

« Laatst bewerkt op: zondag 31 december 2017 - 10:45:52 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone