Auteur Topic: 6/10 verkeersdoden op autosnelweg droeg geen gordel  (gelezen 915 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
6/10 verkeersdoden op autosnelweg droeg geen gordel
« Gepost op: donderdag 26 oktober 2017 - 20:54:50 »
Citaat van: HLN
Zes op de tien verkeersdoden droegen geen gordel tijdens ongeval op de autosnelweg

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/zes-op-de-tien-verkeersdoden-droegen-geen-gordel-tijdens-ongeval-op-de-snelweg~a72e8719/

Zestig procent van de dodelijke slachtoffers bij een verkeersongeval op de snelweg droeg geen autogordel. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute. Dat onderzocht de pv’s van 158 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen. Snelheid speelde een rol in bijna vier op de tien onderzochte ongevallen.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 6/10 verkeersdoden op autosnelweg droeg geen gordel
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2017 - 04:59:10 »
Ik had het artikel ook gelezen, en ik vind het ongelooflijk dat er nog zovelen zo extreem roekeloos zijn.

Men kan kennis en ervaring verwerven, doch tegen roekeloosheid schijnt geen kruid gewassen te zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 6/10 verkeersdoden op autosnelweg droeg geen gordel
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2017 - 09:44:06 »
Gordeldracht is niet vast te stellen door een automatische struikrover dus zal het niet gecontroleerd worden. Misschien kunnen we overwegen om de snelheid op snelweg drastisch te verlagen om de veiligheid te verhogen ...  >:D
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 6/10 verkeersdoden op autosnelweg droeg geen gordel
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2017 - 17:28:03 »
Met de computers op wielen die de moderne wagens zijn, zou het toch zeer gemakkelijk kunnen opgeslagen worden als er zich op een zitplaats meer dan 40 kg bevonden heeft en de gordel niet in het slot stak tijdens de rit, en eventueel zelfs deze informatie door te zenden.

Het probleem is dat dan nog niet vaststaat wie daar gezeten heeft. Een bestuurder die vertrekt zonder dat iedere inzittende de gordel draagt, zou moeten bestraft worden.

Enkele jaren geleden hadden we bezoek van een al wat oudere dame, en we zouden met haar ergens naartoe rijden. Ze wilde wel doen alsof ze de gordel droeg, doch hem niet in het slot steken, want ze zei dat de politie dat toch niet kon zien. Ik heb haar geantwoord dat de politie niet het probleem was, doch het feit dat ik niet vertrok zolang ze haar gordel niet behoorlijk droeg. Sorry, liever ruzie dan iemand in mijn auto die de gordel niet draagt als er een ongeval gebeurt.

Ik maakte onlangs een bekende die met haar auto ging vertrekken, er attent op dat haar gordel verdraaid was. "Ja", zei ze, "ik begrijp dat U dat stoort, want U houdt zich met verkeersveiligheid bezig". Niet beseffen dat ze niet voor mij haar gordel correct moest dragen, maar voor haar eigen veiligheid.

Ooit zag ik een vrachtwagen waarvan de achterste spatlap al zover losgekomen was, dat hij er weldra ging afvallen. Ik dwong de chauffeur om een parking langs de autosnelweg op te rijden. Dat ging niet zonder slag of stoot, maar als ik beslist heb dat hij van de snelweg gaat, dan laat ik hem geen andere keuze. Ik meld hem het probleem, en hij zegt mij: "Ik zal het melden in de garage. Gaat U mij daarvoor een boete geven?" Zodra ik hem zeg dat ik niet van de politie ben, zegt hij me: "O maar dan ga ik er direct iets aan doen".

Eigenaardige mensen toch.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 6/10 verkeersdoden op autosnelweg droeg geen gordel
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2017 - 20:03:02 »
Ik heb zo ooit een wagen aan de kant gedwongen. Ik reed achter die wagen en plots kwam er een wolk van stoom uit de wagen en hing mijn auto vol met roestig water. Er was duidelijk een flexibel van zijn koelsysteem loskomen. Toen hij aan de kant stond drupte het koelwater nog uit zijn motor.
Ik vertelde hem dat het geen goed idee was om zo verder te rijden en heb hem aangeraden om zijn wagen te laten takelen om geen schade aan de motor te bekomen.
Ik ben terug vertrokken en ik zag in mijn spiegel dat hij ook vertrok. Wie niet horen wil moet voelen, ik heb hem laten rijden, ver zal hij niet gekomen zijn!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519