Ik was misschien niet duidelijk genoeg geweest, maar ik bedoelde een laadpunt per parkeerplaats. In Noorwegen is dat al de normaalste zaak van de wereld.
Zoals ik al zei, met een stopcontact (Schuko) per parkeerplaats kom je al ver. Wanneer aan 13A wordt geladen haal je dan 3 kW, met 16A loopt dat op tot zo'n 3,6 kW. Voor een typische elektrische wagen met een batterij van zo'n 25 à 30 kWh volstaat dit. Op één nacht is de wagen volledig geladen. Een andere veel voorkomende aansluiting is 230V 32A, de grote blauwe stekkers. Met deze kan 7,3 kW gehaald worden, zelfs de grotere batterijen van een Tesla krijg je daarmee op één nacht vol.
Op 400V, de rode stekkers, kan je laden aan 16A, maar sommige auto's kunnen zelfs 32A aan. Daarmee laadt je aan 11 of 22 kW. Mijn wagen kan laden aan 11 kW, de huidige Model X kan laden op 16,5 kW als je de 100 kWh batterij neemt. Daarmee is de wagen op 6u volledig geladen. Oudere wagens van het Model S konden zelfs tot 22 kW laden.
Zeer snel laden is thuis eigenlijk niet nodig, zeker niet als je wagen een bereik heeft van meer dan 200 à 250 km. De meeste dagen ga je daar mee toekomen. Op langere afstand ga je onderweg snel laden: Schademo 50 kW, CCS nu tot 43 kW later tot 135 kW, supercharger 120 kW in de toekomst mogelijk sneller.