Auteur Topic: Laadpaal voor elektrische wagen op 700 meter? Te ver  (gelezen 1583 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Laadpaal voor elektrische wagen op 700 meter? Te ver
« Gepost op: zondag 05 november 2017 - 17:58:21 »
Citaat van: GVA
Laadpaal voor elektrische wagen op 700 meter? Te ver

http://www.gva.be/cnt/dmf20171104_03169628/laadpaal-voor-elektrische-wagen-op-700-meter-te-ver
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Laadpaal voor elektrische wagen op 700 meter? Te ver
« Reactie #1 Gepost op: maandag 06 november 2017 - 10:16:13 »
Een laadpaal op 700 m is zeker te ver, zeker als je een elektrische wagen wil kopen met een eerder beperkt bereik. Je zal dan vrijwel altijd moeten laden en dan is die wandeling echt te lang. Ik kan me best voorstellen dat er niet overal een laadpaal mogelijk is. Men installeert laadpalen die meestal 11 kW leveren, waarbij de meeste laadpalen twee aansluitingen hebben. Men heeft dus een aansluiting nodig op 400 V die max. 32 A kan leveren. Dat is zeker niet overal mogelijk.
Er zijn echter wel alternatieven. Het is mogelijk een lader te installeren in verlichtingspalen. Deze zullen dan wel een pak trager laden, meestal 3,6 kW. Er staan echter in de meeste straten verlichtingspalen. De installatie is vrij eenvoudig. Men vervangt het inspectieluikje door een exemplaar met een aansluiting. Een speciale laadkabel maakt het dan mogelijk om te laden. https://www.zap-map.com/lamp-post-ev-charge-points-launched-by-rolec/ Zelfs aan 3,6 kW krijg je de kleinere batterypacks op minder dan 1 nacht terug volledig opgeladen. Ik laad thuis een groot batterypack op aan slechts 3 kW en daar kom ik ook niet mee in de problemen.

Men merkt hier wel dat het beleid hier iets moet regelen. We hoeven niet massaal de elektrische wagen in te voeren, maar begin toch al de nodige infrastructuur te voorzien bij nieuwe huizen/parkeerplaatsen/... Men zou kunnen denken aan de verplichting om een laadpunt te voorzien in parkings van appartementsgebouwen. Met een laadpunt op 230V 16A kom je al een eind (3,6 kW), in nieuwe gebouwen zal bijna altijd 400V 16A (11 kW) mogelijk zijn. Zeker in de steden is dit belangrijk. Net daar komen elektrische wagens het beste tot hun recht.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Laadpaal voor elektrische wagen op 700 meter? Te ver
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 07 november 2017 - 12:43:57 »
Men zou kunnen denken aan de verplichting om een laadpunt te voorzien in parkings van appartementsgebouwen. Met een laadpunt op 230V 16A kom je al een eind (3,6 kW), in nieuwe gebouwen zal bijna altijd 400V 16A (11 kW) mogelijk zijn.

Juist. En dan maar hopen dat er ook over 10 jaar in die parking met 200 staanplaatsen maar één elektrische wagen staat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Laadpaal voor elektrische wagen op 700 meter? Te ver
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 07 november 2017 - 13:03:59 »
Ik was misschien niet duidelijk genoeg geweest, maar ik bedoelde een laadpunt per parkeerplaats. In Noorwegen is dat al de normaalste zaak van de wereld.

Zoals ik al zei, met een stopcontact (Schuko) per parkeerplaats kom je al ver. Wanneer aan 13A wordt geladen haal je dan 3 kW, met 16A loopt dat op tot zo'n 3,6 kW. Voor een typische elektrische wagen met een batterij van zo'n 25 à 30 kWh volstaat dit. Op één nacht is de wagen volledig geladen. Een andere veel voorkomende aansluiting is 230V 32A, de grote blauwe stekkers. Met deze kan 7,3 kW gehaald worden, zelfs de grotere batterijen van een Tesla krijg je daarmee op één nacht vol.
Op 400V, de rode stekkers, kan je laden aan 16A, maar sommige auto's kunnen zelfs 32A aan. Daarmee laadt je aan 11 of 22 kW. Mijn wagen kan laden aan 11 kW, de huidige Model X kan laden op 16,5 kW als je de 100 kWh batterij neemt. Daarmee is de wagen op 6u volledig geladen. Oudere wagens van het Model S konden zelfs tot 22 kW laden.

Zeer snel laden is thuis eigenlijk niet nodig, zeker niet als je wagen een bereik heeft van meer dan 200 à 250 km. De meeste dagen ga je daar mee toekomen. Op langere afstand ga je onderweg snel laden: Schademo 50 kW, CCS nu tot 43 kW later tot 135 kW, supercharger 120 kW in de toekomst mogelijk sneller.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Laadpaal voor elektrische wagen op 700 meter? Te ver
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 07 november 2017 - 16:42:33 »
Een andere veel voorkomende aansluiting is 230V 32A, de grote blauwe stekkers.

32A x 200 staanplaatsen = 6.400A ... daar gaan dikke kabels aan te pas komen!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Laadpaal voor elektrische wagen op 700 meter? Te ver
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 07 november 2017 - 16:45:33 »
Een andere veel voorkomende aansluiting is 230V 32A, de grote blauwe stekkers.

32A x 200 staanplaatsen = 6.400A ... vereiste draaddoorsnede: 957,22mm²
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."