Auteur Topic: Bruggeling krijgt boete voor remmen aan snelheidscontrole  (gelezen 3729 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Bruggeling krijgt boete voor remmen aan snelheidscontrole
« Gepost op: maandag 06 november 2017 - 10:48:35 »
Citaat van: HLN
Bruggeling krijgt boete voor remmanoeuvre aan snelheidscontrole

Een 53-jarige Bruggeling trok vrijdag grote ogen toen hij een boete van 58 euro in de bus kreeg... door te remmen in de bebouwde kom. Volgens de verbalisant remde de bestuurder zonder aanwijsbare reden net voor een controleplaats in Knesselare. “En dat is strafbaar”, zegt korpschef Peter Ponnet.

https://www.hln.be/regio/brugge/bruggeling-remt-bruusk-voor-flitser-en-krijgt-boete~a8f371a2c/

Uit het PV (zie bijlage)

Citaat
Wanneer het voertuig de controleplaats nadert, vermindert de bestuurder de snelheid door middel van een remmaneuver.  De snelheid van het voertuig wordt gemeten door de radar REDFLEX NK7 als 33 km/u.  Het remmaneuver, dat niet om veiligheidsredenen vereist is, kan andere bestuurders in gevaar brengen of onnodig hinderen

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.


Het loutere gegeven dat iemand vertraagt door een remmaneuver, is daarom nog niet hetzelfde als plots remmen.  Ook niet, als dat (al dan niet toevallig) thv een snelheidscontrole gebeurt.  De betrokkene kan perfect vertragen, omdat hij even voorbij die snelheidscontrole wil parkeren.  Hoewel de intentie om even verderop te parkeren géén veiligheidsreden betreft, zou ik begot niet weten waarom het verboden zou zijn daartoe te vertragen en vervolgens te stoppen teneinde de parkeerplaats achteruitrijdend in te nemen.  Hetgeen verboden is, is plots remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is en zodoende de normale gang van andere bestuurders hinderen of hen in gevaar brengen.  Een normale manier van vertragen, wordt door geen enkele regel verboden.  Ook niet als dat (al of niet toevallig) thv een snelheidscontrole gebeurt.  Uit de loutere vaststelling, dat de betrokken bestuurder nu uitgerekend dààr een remmaneuver uitvoerde, blijkt de overtreding mi geenszins.

Ook de uitleg "dit remmaneuver kàn andere bestuurders hinderen of onnodig in gevaar brengen".  Wat is dàt nu voor een uitleg, zeg ?  Ofwel hééft hij de normale gang van andere bestuurders gehinderd door zijn remmaneuver (en aldus artikel 10 overtreden indien hij "plots" geremd heeft), ofwel niet.  Zich mogelijks ergens schuldig aan kunnen maken, lijkt me nogal zwakjes.  Het is 't één, of 't ander.  Ofwel hééft hij zich daar daadwerkelijk schuldig aan gemaakt, ofwel niet.

Kortom :

de bestuurder deed een remmaneuver ==> er staat daarbij nérgens dat het om plots remmen ging, een normale rem-actie (bvb om te parkeren) is perfect toegelaten.
de bestuurder kón anderen hinderen of hen in gevaar brengen ==> ofwel hééft hij dat daadwerkelijk gedaan, ofwel niet.

Met een goede advocaat, zou ik dergelijk PV toch durven betwisten. 



« Laatst bewerkt op: maandag 06 november 2017 - 15:23:30 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bruggeling krijgt boete voor remmen aan snelheidscontrole
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 07 november 2017 - 12:38:25 »
Dat verwondert mij totaal niet: PZ Aalter/Knesselaere. Ik ken ze, ik heb een jaar in Aalter gewoond. Zelf stapelen ze de echte verkeersovertredingen op. De wegcode niet kennen, liegen, bedriegen, valse beschuldigingen, hun boekje te buiten gaan: ik heb het allemaal meegemaakt. Om woest van te worden! Klacht neerleggen bij het Comité P tegen dat manneke!

@ Jan Henau, de verbalisant
Als je meeleest: ik rem één keer per week eens sterk af om de roest van mijn remschijven te verwijderen. Ik rijd met een bronskleurige BMW X3 met kentekenplaat BGL-JL336 (D) en mijn rijksregisternummer is 52.28-035.72. Voouit joeng, schrijven maar!

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Bruggeling krijgt boete voor remmen aan snelheidscontrole
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 07 november 2017 - 18:12:46 »
Tja hij kan ook zeggen dat hij remde omdat hij de politie zag staan, vermits die daar ook kunnen staan voor een ongeval kan hij ook zeggen dat hij vaart verminderde om dubbel voorzichtig voorbij de onduidelijke situatie te rijden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Bruggeling krijgt boete voor remmen aan snelheidscontrole
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 07 november 2017 - 22:13:13 »
Tja hij kan ook zeggen dat hij remde omdat hij de politie zag staan, vermits die daar ook kunnen staan voor een ongeval kan hij ook zeggen dat hij vaart verminderde om dubbel voorzichtig voorbij de onduidelijke situatie te rijden.

Ik lees dat er daar een bord F1 staat ....

Rij ik vóór dat bord 50 km/u, waar 70 toegelaten is ... dan hinder ik de normale gang van anderen door zonder geldige reden abnormaal traag te rijden.
Rij ik 1 meter voorbij dat bord nog steeds 70 km/u, dan bega ik een snelheidsoverschrijding van 20 km/u
Maar als ik het ook maar wààg om te remmen en te vertragen teneinde aan die 50 km/u te voldoen .... lap .... evengoed nóg een PV wegens 10.2 (remmen wanneer niet om veiligheidsredenen vereist)

En nu ?  Hoe kan ik daar in godsnaam voorbij rijden zonder een PV te riskeren ?  ;D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Bruggeling krijgt boete voor remmen aan snelheidscontrole
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 07 november 2017 - 22:33:55 »
http://www.newslocker.com/nl-be/regio/oost-vlaanderen/chauffeurs-denken-dat-ze-boete-krijgen-voor-te-traag-rijden-maar-dat-is-niet-de-reden/view/

Morgen iedereen, waar mogelijk, vanachter in een politievoertuig rijden, sorry ik mocht niet bruusk remmen voor mijn achterliggers....

En wat dacht u van kan een gevaar opleveren voor achterliggers?  Waren er wel achterliggers?
« Laatst bewerkt op: woensdag 08 november 2017 - 21:35:38 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Bruggeling krijgt boete voor remmen aan snelheidscontrole
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 08 november 2017 - 08:00:18 »
En wat dacht u van kan een gevaar opleveren voor achterliggers?  Waren er wel achterliggers ?

Ik heb daar ook mijn bedenkingen bij. Zoals ik al schreef :

Citaat van: vaststellingen in het PV
Wanneer het voertuig de controleplaats nadert, vermindert de bestuurder de snelheid door middel van een remmaneuver.  De snelheid van het voertuig wordt gemeten door de radar REDFLEX NK7 als 33 km/u.  Het remmaneuver, dat niet om veiligheidsredenen vereist is, kan andere bestuurders in gevaar brengen of onnodig hinderen

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.


Het loutere gegeven dat iemand vertraagt door een remmaneuver, is daarom nog niet hetzelfde als plots remmen.  Ook niet, als dat (al dan niet toevallig) thv een snelheidscontrole gebeurt.  De betrokkene kan perfect vertragen, omdat hij even voorbij die snelheidscontrole wil parkeren.  Hoewel de intentie om even verderop te parkeren géén veiligheidsreden betreft, zou ik begot niet weten waarom het verboden zou zijn daartoe te vertragen en vervolgens te stoppen teneinde de parkeerplaats achteruitrijdend in te nemen.  Hetgeen verboden is, is plots remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is en zodoende de normale gang van andere bestuurders hinderen of hen in gevaar brengen.  Een normale manier van vertragen, wordt door geen enkele regel verboden.  Ook niet als dat (al of niet toevallig) thv een snelheidscontrole gebeurt.  Uit de loutere vaststelling, dat de betrokken bestuurder nu uitgerekend dààr een remmaneuver uitvoerde, blijkt de overtreding mi geenszins.

Ook de uitleg "dit remmaneuver kàn andere bestuurders hinderen of onnodig in gevaar brengen".  Wat is dàt nu voor een uitleg, zeg ?  Ofwel hééft hij de normale gang van andere bestuurders gehinderd door zijn remmaneuver (en aldus artikel 10 overtreden indien hij "plots" geremd heeft), ofwel niet.  Zich mogelijks ergens schuldig aan kunnen maken, lijkt me nogal zwakjes.  Het is 't één, of 't ander.  Ofwel hééft hij zich daar daadwerkelijk schuldig aan gemaakt, ofwel niet.

Kortom :

de bestuurder deed een remmaneuver ==> er staat daarbij nérgens dat het om plots remmen ging, een normale rem-actie (bvb om te parkeren) is perfect toegelaten.
de bestuurder kón anderen hinderen of hen in gevaar brengen ==> ofwel hééft hij dat daadwerkelijk gedaan, ofwel niet.

Met een goede advocaat, zou ik dergelijk PV toch durven betwisten.

« Laatst bewerkt op: woensdag 08 november 2017 - 08:04:02 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Bruggeling krijgt boete voor remmen aan snelheidscontrole
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 08 november 2017 - 08:05:37 »
Ze liegen trouwens :

Citaat
“De snelheid werd vastgesteld door een radar. Maar het was de aanwezige agent die vaststelde dat de wagen bruusk remde, nadat die met hoge snelheid naderde.”

In het bewuste PV, staat er evenwel bij de vaststellingen NIKS over een bruusk remmaneuver :

Citaat van: vaststellingen in het PV
Wanneer het voertuig de controleplaats nadert, vermindert de bestuurder de snelheid door middel van een remmaneuver.  De snelheid van het voertuig wordt gemeten door de radar REDFLEX NK7 als 33 km/u.  Het remmaneuver, dat niet om veiligheidsredenen vereist is, kan andere bestuurders in gevaar brengen of onnodig hinderen

Als het effectief om een bruuske rembeweging ging, had de agent maar een déftig PV moeten opstellen, en dit gegeven inderdaad ook ZO verwoorden bij de vaststellingen die hij beschreven heeft.
« Laatst bewerkt op: woensdag 08 november 2017 - 08:08:00 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bruggeling krijgt boete voor remmen aan snelheidscontrole
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 08 november 2017 - 15:41:53 »
Maar waar gaat dat naartoe met dat zootje ongeregeld daar in de PZ Aalter Knesselaere! Vergissen is menselijk, maar ze volharden verdomme in de boosheid! Moet je nu echt niet meer kunnen lezen om bij de politie aan de slag te gaan?

Citaat
Het remmaneuver, dat niet om veiligheidsredenen vereist is, kan andere bestuurders in gevaar brengen of onnodig hinderen

Juist: KAN. Zolang het remmen niet daadwerkelijk de normale gang van andere bestuurders hindert, is er dus geen overtreding. Een kind van 6 jaar begrijpt dat, maar een flik niet.

De volgende stap is allicht dat je een boete krijgt om met een auto te rijden, want je kunt er mensen mee doden. Zelfs als je auto geparkeerd staat, is dat een gevaar, want er kan een dronkaard tegenaan lopen en zich kwetsen; als je auto daar niet gestaan had, was dat niet gebeurd.

En dan vraagt men zich af waarom de burgers geen respekt meer hebben voor dat soort politie. Waarom ben ik toch zo blij dat ik al 9 jaar niet meer in België woon!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Bruggeling krijgt boete voor remmen aan snelheidscontrole
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 08 november 2017 - 15:48:36 »
Ik maakte mij de bedenking dat ik een hamer in mijn garage heb liggen.

Vanuit de redenering van die flik, mag hij mij dus arresteren wegens moord met voorbedachten rade, ook al heb ik nog nooit een vlieg kwaad gedaan.  Ik kàn immers met die hamer moeiteloos iemand de schedel inkloppen.  Nochtans is de énige keer dat die hamer niet op de kop van een nagel geland is, die keer dat ik 'm op mijn eigen duim mikkerde. 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bruggeling krijgt boete voor remmen aan snelheidscontrole
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 08 november 2017 - 16:00:23 »
Ik kàn immers met die hamer moeiteloos iemand de schedel inkloppen.

Als je dat op een dag niet kunt laten, sla dan je slag bij de PZ Aalter/Knesselaere. De rechter zal het geringe intellectuele verlies mogelijk als een verzachtende omstangdigheid zien, en wellicht kan je advocaat nog uitlokking pleiten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."