Auteur Topic: tragere afbouw CO2-uitstoot van wagens  (gelezen 3343 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
tragere afbouw CO2-uitstoot van wagens
« Gepost op: woensdag 08 november 2017 - 11:39:49 »
Uit De Standaard:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171107_03175109

De autolobby heeft dus gewonnen en men krijgt een tragere afbouw van de CO2-emissie. Ik vrees dat ze zich daar stevig mee in de voet hebben geschoten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: tragere afbouw CO2-uitstoot van wagens
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 08 november 2017 - 15:48:56 »
Oef. Het werd hoog tijd dat het gezond verstand op Europees niveau nog eens voor een beetje meer redelijkheid zorgde.

Het zou allemaal mooi zijn als elektrische wagens voor een volwaardig alternatief konden zorgen. Maar dat is nog lang niet het geval.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 08 november 2017 - 20:28:36 »
En wat te denken hiervan?

http://www.knack.be/nieuws/auto/elektrische-auto-is-niet-altijd-milieuvriendelijker-dan-benzineauto-stelt-studie/article-normal-923403.html?utm_source=Newsletter-08/11/2017&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN&&M_BT=183712869444

Het toont eens te meer aan dat zowel overheden als bedrijven over de ecologische aspecten wetenschappelijk onverantwoorde uitlatingen doen in hun ongebreidelde roes om de elektrische wagens te pushen onder voorwendsel van het milieu. Helaas hadden we hier tot voor kort een clown van hetzelfde kaliber op het forum.

Niet zonder reden ben ik van meetaf aan terughoudend geweest met betrekking tot elektrische wagens.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 08 november 2017 - 21:40:59 »
Ik stel mij de bedenking ook om oude wagens die noodgedwongen , zogezegd voor het milieu, moeten verdwijnen.
Ze zijn in gebruik meer vervuilend maar er moet geen energie in gestoken worden om ze te recycleren en nog minder om een nieuwe te vervaardigen.
Iedereen weet dat duurzame producten beter zijn , de meeste plannen er hun huishouden mee en zijn niet zoals de staat al 10000 keer failliet, toch is het die staat die ons tot een wegwerpmaatschapij dwingt....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline svenn

• Gevorderde
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 08 november 2017 - 23:02:49 »
Tja ...

1 - Is natuurlijk ook heel fair dat ze een grote Tesla gaan vergelijken met een kleinere Mitsu ... iets met appels en peren.

2 - M.I.T. is een Amerikaans instituut en Amerika keert zich zowat af van die "Global Warming" ... klinkt ook al partijdig.

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 08 november 2017 - 23:45:34 »
Citaat van: Jozef
Niet zonder reden ben ik van meetaf aan terughoudend geweest met betrekking tot elektrische wagens.
Citaat van: Jozef
Het zou allemaal mooi zijn als elektrische wagens voor een volwaardig alternatief konden zorgen. Maar dat is nog lang niet het geval.
Men moet ergens beginnen. Hoopvol maar voorlopig ben ik ook terughoudend.

Ik stel mij de bedenking ook om oude wagens die noodgedwongen , zogezegd voor het milieu, moeten verdwijnen.
Ze zijn in gebruik meer vervuilend maar er moet geen energie in gestoken worden om ze te recycleren en nog minder om een nieuwe te vervaardigen.
Iedereen weet dat duurzame producten beter zijn , de meeste plannen er hun huishouden mee en zijn niet zoals de staat al 10000 keer failliet, toch is het die staat die ons tot een wegwerpmaatschapij dwingt....
Juist, zoals de LEZ in Antwerpen en steden die zullen volgen.
In feite moet men de impact op het milieu over hele cyclus bekijken. Grondstoffen, transport, productie, verkoop en distributie, gebruik, onderhoud, herstellingen en recyclage.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 09 november 2017 - 00:02:22 »
Tja ...

1 - Is natuurlijk ook heel fair dat ze een grote Tesla gaan vergelijken met een kleinere Mitsu ... iets met appels en peren.

2 - M.I.T. is een Amerikaans instituut en Amerika keert zich zowat af van die "Global Warming" ... klinkt ook al partijdig.

Volledig akkoord, het is appelen met peren vergelijken. Het is niet zo dat mensen hun Mitsubishi of soortgelijke kleine wagen gaan vervangen door een Tesla Model S. Mensen die nu een Tesla Model S kopen kochten daarvoor in het segment van de grotere wagens, voor hen daalt de uitstoot door de overstap naar de Tesla dus wel degelijk.

Verder gaat de studie op voor een auto die zijn kilometers rijdt in de Amerikaanse mid-west. Als je wil weten welke staten dat zijn kan je dat gemakkelijk vinden op volgende link https://nl.wikipedia.org/wiki/Middenwesten. Het is misschien niet toevallig dat men de mid-west neemt, één van de staten is Michigan en in Michigan vinden we Detroit...

Als we nu even kijken naar de energieproductie in Michigan. Dan zien we dat gas 26% en steenkool 41% uitmaken van de elektriciteitsproductie, m.a.w. 2/3 wordt verkregen door fossiele brandstof, nucleair geeft nog 28% en hernieuwbare bronnen staan in voor slechts 5%. Dat is geen schone energiemix! In een staat waar de elektriciteitsproductie groener is zou de Tesla er een stuk beter uitkomen. Hoe groener de elektriciteitsproductie (wordt) hoe groener een EV rijdt. https://www.eia.gov/state/?sid=MI#tabs-4 In andere staten van de midwest is de situatie nog erger, bv. in Wisconsin waar meer dan de helft van de elektriciteit wordt geproduceerd met kolencentrales. Vergelijk dit met Californië waar ongeveer bijna de helft uit hernieuwbare bronnen komt, de rest grotendeels uit aardgas en aangevuld met wat nucleair.

Bovendien wordt in het artikel weer verwezen naar de CO2-uitstoot die zou vrijkomen bij de productie van de batterijen. Men vergeet er wel bij te vertellen dat men bij deze studie uitging van een zeer geringe recyclage en dat men een zeer vuile energiemix voor de benodigde electriciteit gebruikte. Deze veronderstellingen zijn verkeerd. De batterijen van Tesla worden volledig gerecycleerd en de productie en recyclage gebeuren volledig met hernieuwbare energie.

Dit is weer een voorbeeld van een 'wetenschappelijke' studie, die naam niet waardig, die zeer waarschijnlijk wordt gefinancierd door de petroleumlobby. Ze worden echter zeer ongeloofwaardig wanneer ik door even een kwartiertje te googlen hun studie kan doorprikken!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 09 november 2017 - 05:41:14 »
Het spijtige is dat het hele gedoe voor een eenvoudige mens zoals ik totaal ondoorzichtig is. Je leest de meest tegenstrijdige verklaringen.

Ik ken Joeri als een serieus man, en als ik me goed herinner, heeft hij aan de universiteit chemie gestuurd. Ik ben daarom geneigd om hem te geloven.

We hebben hier evenwel een kluchtzanger gehad die, als het erop aan kwam, wel ergens een artikel vond waarin staat dat onze lieve Heer in een fruittuin in een appelboom woont.

Mogelijk probeert de autoindustrie het laken naar zich toe te trekken, maar ze gebruikt daarbij het argument van werkloosheid als de overgang te snel gebeurt, en ik vind dat zoiets niet kan over het hoofd gezien worden.

Van hun kant overdrijven de groenen niet minder in de tegengestelde richting, en hebben ze geen oog voor een evenwicht tussen ecologie en economie.

Waar blijft een Europese overheid die ons zegt wat de waarheid is? Of hangt het er allemaal vanaf vanuit welk standpunt je het bekijkt?

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 09 november 2017 - 12:56:34 »
Dank je Jozef. Ik heb wel geen Chemie gestudeerd. Ik ben in het bezit van een diploma 'Licentiaat in de Biologische wetenschappen - optie milieukunde'. Vanzelfsprekend heb ik in mijn studies een serieus pak Chemie gehad. De eerste kandidatuur Scheikunde en Biologie was zelfs gemeenschappelijk. Bovendien was ik in 1989 één van de laureaten van de Vlaamse Chemie Olympiade. Ik ben dan ook aan mijn studies gestart met de overtuiging dat ik Chemie wilde studeren. Gelukkig zaten we samen met de biologen in dat eerste jaar en zag ik in dat mijn interesse meer in biologie lag.
Ik ben echter geen geiten-wollen-sokken-bioloog. Mijn licentiaatsthesis heb ik in een laboratorium afgewerkt en had de welluidende titel: "Extracellulaire proteïnes betrokken bij de zwaar metaal precipitatie in Alcaligenes Eutrophus CH34". De thesis situeerde zich in het veld van microbiologie, genetica, fysiologie, ...
Ik heb enkele jaren gewerkt als ecoloog op een studiebureau, maar daar hield ik me al snel vnl. met IT bezig een sector waar ik nu nog steeds in werkzaam ben.
Je kan nog steeds aan één ding zien dat ik geen IT-er ben. In mijn vrije tijd loop ik altijd op sandalen rond (zonder sokken). Het moet in de winter al aardig vriezen vooraleer ik schoenen aantrek. De laatste jaren heb ik, door het gebrek aan strenge winters, heel het jaar rond sandelen gedragen.

Vanuit mijn achtergrond kan ik wel stellen dat er bij de zogenaamde groenen haast niemand te vinden is die kaas heeft gegeten van milieukunde.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 09 november 2017 - 18:34:25 »
Je kan nog steeds aan één ding zien dat ik geen IT-er ben.

Ach, de meeste IT-ers werken als IT-er, doch zijn geen IT-er.  ;)

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 09 november 2017 - 23:27:13 »
Citaat van: Joeri
Dit is weer een voorbeeld van een 'wetenschappelijke' studie, die naam niet waardig, die zeer waarschijnlijk wordt gefinancierd door de petroleumlobby. Ze worden echter zeer ongeloofwaardig wanneer ik door even een kwartiertje te googlen hun studie kan doorprikken!
Bedankt voor de toelichting. Tja wat moeten we geloven?...