(...)
Als je met een Bugatti Veyron tegen 400 km/h rijdt, verbruikt hij 20 l/100 km, en is zijn tank van 80 liter dus na 400 km leeg. Maar als je met die Bugatti een uur lang tegen 400 km/h rijdt, zijn zijn peperdure banden voor de schroothoop, en dat zal wellicht ook zo zijn bij de Next-Gen Roadster.
(...)
Je onderschat het nog ruimschoots, Jozef ...
Ik heb overlaatst een docu gezien hierover en het staat me nog redelijk goed bij dat ...
-stadsverbruik = ong 40 L/100km
-buiten de stad = ong 22L/100km (aan stervelingensnelheden)
-aan topsnelheid is de 100-liter-benzinetank op een net-geen-kwartier leeg, ong 12-13 minuten
-verbruik à topsnelheid zal rond de 110L/100km liggen
-een onderhoud was rond de 15 à 20.000 euro
-nieuw setje banden = 7.500 euro, ja ja , per stuk
-overal in de carrosserie zitten een stuk of 10 radiatoren verstopt, om allerlei dingen af te koelen, is dus bijna een rijdende radiator
-toen ze in de beginfase de motor aan 't testen waren (opgestelde "losse" motor in een hok, zeg maar) is de testcabine bijna afgebrand wegens de extreme hitte deze 1001pk-krachtbron teweegbracht. Niemand had zulke extreme hitte voorzien, maar het motorblok zag na uitzetten nog lange tijd vuurrood ...
Dus de Veyron zal NOOIT na 1 uur 407 km verder kunnen staan, hoop-en-al een 100km verder (op topsnelheid).
Maar dat maakt toch niet uit want na dat net-geen-kwartier-topplezier zijn de hiervoor speciaal ontwikkelde / gemaakte banden er idd toch aan voor de moeite ...
En rij je toch normaal zoals 99,99% van de mensheid raadt Michelin aan om na zo'n 5.000km de vier banden te wisselen en na ong 15000 km dan ook maar ineens setje nieuwe velgen te plaatsen (die prijs weet ik niet meer, maar zal dan wel van gelijkaardige grootorde zijn)
Het is eerlijker te stellen dat de Veyron WEL 113 meter per seconde kan behalen, maar NIET in staat is in 1 uur tijd 407 kilometer ver te rijden.
Zal nog wel ergens op youtube oid terug te vinden zijn, was op Discovery toen.