Auteur Topic: Tesla: met volgas naar het verleden  (gelezen 1670 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Tesla: met volgas naar het verleden
« Gepost op: zondag 19 november 2017 - 23:40:41 »
Bron: Spiegel Online

Vrije vertaling:

Met volgas naar het verleden

Elon Musk geldt met zijn elektro-auto's als de pionier die ons voorrijdt in het automobiele van morgen. Daarvoor wordt hij gevierd. Daarbij zijn zijn auto's tot nu toe alles behalve toekomstwijzend.

Eén ding moet men Elon Musk laten: er bestaat momenteel geen manager, die met meer succes oude wijn in nieuwe zakken onder het volk brengt als hij. De Tesla-chef heeft het in de kortste tijd klaargekregen, een bijna al status van Messias inzake elektromobiliteit te bemachtigen. Zoals kerkgangers de prediker aanhangen, hangen zelfs doorwinterde media aan zijn lippen en bejubbelen ze elke openbaring uit zijn mond.

Verleden donderdag heeft paus Elon I weer gesproken. Weliswaar ook, omdat tijdens de laatste weken bijna voortdurend slechte berichten uit het Tesla-universum weerklonken, presenteeerde Musk in Los Angeles een studie over de elektrische vrachtwagen en kondigde hij een nieuwe e-roadster aan. "1000 km reikwijdte!" "Ahhhhhhhhhh." "Van 0 tot 100 km/h in minder dan 2 seconden." "Ohhhhhhhhhh." Aan het stuur van een Tesla, zoals velen graag willen geloven, stormen we naar een betere automobiele toekomst.

Daarbij bestaat er niets dat meer uit het verleden stamt dan de fixering op reikwijdte en acceleratiewaarden. Met deze ouderwetse benadering van zijn auto's openbaart zich evenwel, wat momenteel niemand voor waar houden wil: Tesla is lang niet zo innovatief als het de schijn heeft.

Het concept is oud

Experten bekritiseren al lang dat Tesla met zijin grote auto's met grote reikwijdte alles behalve nieuwe wegen inslaat. Veel meer vervangt Musk met zijn concept van elektrovoertuigen alleen maar de tank door een batterij. Dat dat evenwel niet onvoorwaardelijk met duurzaamheid te maken heeft, toonde onlangs een studie van het Zweeds milieuministerie aan. Wetenschappers hadden uitgerekend dat de CO2 uitstoot die zich bij de productie van een grote Tesla batterij voordoet, vergelijkbaar is met de CO2 uitstoot van een verbrandingsmotor over een gebruiksduur van 8 jaar.

Nu kan men, zoals bekend, studies draaien en keren en juist bij dergelijke vergelijkingen door het toevoegen of weglaten van afzonderlijke factoren de uitkomst beïnvloeden. Maar één ding maakt de studie in ieder geval duidelijk: zo eenvoudig als wij ons de elektromobiliteit wensen en Musk het ons wil laten geloven, is ze niet. De met elektrische aandrijving verbonden hoop op een verbetering voor het klimaat vervult zich, ten minste met de huidige stand van de akkutechniek, niet automatisch.

Maar dit inzicht schijnt bij Musk nog niet aangekomen te zijn. De door hem voorgestelde vrachtwagenstudie mag dan, waar ze ooit eens in de realiteit omgezet wordt, lokaal het klimaat verbeteren, omdat er geen uitlaatgassen in de lucht geblazen worden. Maar de door Musk voor zijn "Semi"-truck aangekondigde reikwijdte van rond 800 km vereist volgens berekeningen van de Carnegie Mellon Universiteit batterijen ter grootte van 1000 kWh en een gewicht van 8 ton. Zelfs leken in de fysica en de materialenleer kan het duidelijk zijn dat dit met duurzaamheid mogelijkerwijze weinig te maken heeft.

Tijd voor afscheid

Alleen maar luie tovenaars dus bij Tesla? Zo eenvoudig is het ook niet. We danken het in grote mate aan Musk, dat op zo ruime schaal over elektroauto's gediscussieerd wordt. Tot hij met zijn limousines om de hoek kwam, golden in ieder geval elektroautos als frugale gebruiksvoertuigen voor ecologische overtuigers en waren ze ongeveer zo sexy als een ligfiets. Na het verschijnen van zijn S model speelden plots ook normale rijders, die voordien zelfs niet in hun dromen gedacht hadden aan de aankoop van een elektro-auto, met de gedachte om zich zo een auto te kopen. De Tesla-schok heeft in zijn kielzog de ganse branche gewekt.

Nu is het te hopen, dat Musk met betrekking tot auto's van Tesla, ook weldra de volgende stap in de richting van de toekomst aangaat: het verstand. Als elektromobiliteit werkelijk duurzaam dient te worden, blijft er weinig ruimte voor emoties. In plaats daarvan moet er koel gerekend worden. Het gaat om maximale belasting bij zo gering mogelijke inzet van resources. Niet om reikwijdte en acceleratie.

Dat dient men in het achterhoofd te houden als Musk de volgende keer zijn preekgestoelte bestijgt. Het gebod van het verstand geldt dan ook voor ons, zijn publiek. Laten we ons verblinden of niet? Als we werkelijk met de elektromobiliteit de toekomst willen inslaan, moeten we ons een stuk meer afscheid nemen van het autorijden zoals we het kennen ("Boah, van 0 tot 100 in 2 seconden"). Tot nu toe zijn spijtig genoeg noch wij, noch Musk zo ver.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Tesla: met volgas naar het verleden
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 01 november 2018 - 18:46:23 »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien