Auteur Topic: Tesla X problemen bij vorst  (gelezen 1423 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Tesla X problemen bij vorst
« Gepost op: dinsdag 21 november 2017 - 23:33:43 »
Problemen met voorste deuren en buitenspiegels.

https://www.youtube.com/watch?v=KZIbU5Xtk40
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Tesla X problemen bij vorst
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 22 november 2017 - 02:51:51 »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla X problemen bij vorst
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 22 november 2017 - 14:42:59 »
De Tesla had amper een nachtje buiten gestaan, de Volvo een week.

Het probleem bij de Tesla was dat het zijraam niet naar beneden kon.

Het probleem met de rubbers van de deuren bij de Volvo valt perfekt te vermijden als je siliconen op de rubbers spuit. Eventueel op de ruit terechtgekomen siliconen verwijder je met een gewoon product om ruiten schoon te maken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Tesla X problemen bij vorst
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 22 november 2017 - 16:26:04 »
Dit is een probleem bij alle wagens die dit soort ramen gebruiken. Je vindt dergelijke frameloze ramen ook terug bij een aantal Mercedes modellen en bijvoorbeeld ook bij de Opel Cascade.Er zijn een aantal goede redenen om dergelijke ramen te gebruiken, maar dat is hier niet het punt. Bij Tesla kan je dit voorkomen door voldoende voor te verwarmen. Via de app op je smartphone is dit geen probleem. In de meeste gevallen volstaat een half uurtje preheaten om dergelijke problemen op te lossen.
Normaal gezien hangt de auto thuis aan de lader en helpt het preheaten ook bij het opwarmen van de batterij, 2 vliegen in 1 klap! Het vermogen dat verbruikt wordt om de cabine op te warmen komt dan wel uit de batterij, het verlies wordt direct terug opgevuld door de lader. De verwarming van een Tesla kan indien nodig tot 6 kW aan warmte genereren, wat equivalent is aan 3 stevige badkamervuurtjes!
Bij ICE-wagens kan dit opgelost worden, zoals bij de Volvo, door een dieselkacheltje in te bouwen. Dergelijke dieselkacheltjes (meestal gebruikt men de merknaam Webasto) gebruiken diesel voor de warmte maar verbruiken nogal wat elektrische energie omwille van enkele ventilatoren. Deze energie moet uit een loodaccu komen die in de meeste gevallen ergens tussen de 0.75 en 1 kWh ter beschikking heeft. Na het voorverwarmen heb je dan nog de nodige energie nodig om te kunnen starten (en voorgloeien voor een diesel). Het vermogen van een loodaccu gaat bovendien fel dalen bij lage temperaturen. Enkel met een gezonde batterij lijkt me een dergelijke procedure dan ook aan te raden.
Tesla gebruikt hiervoor zijn hoofdbatterij die tot 100 kWh bevat, gezien er meestal geladen wordt gedurende de nacht zal een groot gedeelte hiervan ter beschikking zijn. Laden bij de elektrische wagen is daarenboven zeer eenvoudig. Bij aankomst moet de aanwezige lader gewoon ingeplugd worden. Bij de meeste ICE-wagens moet je de batterijlader bovenhalen en deze ergens onder motorkap aankoppelen, niet echt gebruiksvriendelijk. Een Snellader voor een loodaccu levert ongeveer 120 à 180 Watt (10 à 15A). Hiermee duurt het even om zo'n platgetrokken loodaccu terug nieuw leven in te blazen! Bovendien gaat een loodaccu die volledig ontladen is snel stuk, zeker bij lage temperaturen!

Geef mij maar die elektrische wagen. Wanneer ik opsta druk ik even op het 'preheat' knopje in de app. Na ochtendwasje en ontbijt kan ik met een warme en ontdooide wagen op stap. Bij de ICE-variant moet ik bijbetalen voor een dieselkacheltje in de wagen, is er het risico dat ik de batterij volledig leegtrek en voeg je weer een mechanische component toe die kan stuk gaan en complexiteit toevoegt. Het elektrische verwarmingselement van de Tesla is onderhoudsvrij en is toch al beschikbaar in het voertuig.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Tesla X problemen bij vorst
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 25 november 2017 - 20:57:40 »
Renault Avantime heeft die ramen ook en met het gekende probleem. Ook zijn spiegels zijn idem dito.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien