Duidelijk is dat het niet simpel is om zulke fietspaden alsnog goed in te leggen zonder op een ander punt offers te doen. In zoverre heb ik in mijn standpunt iets moeten opschuiven. Wel pleit ik er voor dat er per locatie wordt gekeken ofdat het wel of niet mogelijk is. Wanneer bijvoorbeeld de wegen breed genoeg zijn dan kan je de wegen iets smaller maken.
Belangrijker dan dat vind ik dat er vanaf nu bij de vervanging en aanleg van de infrastructuur direct goede fietspaden worden aangelegd.
Dus ik zou die 20 fietsers benadelen, ten opzichte van die 200 auto's.
Ik geef toe dat dit lastige situaties zijn.
Je staat vaak nog altijd minstens voor een deel op de rijbaan aangezien fietspaden doorgaans niet zo breed zijn en je hindert dus sowieso de automobilisten die sowieso zullen moeten inhalen en daarmee zullen moeten wachten totdat de naastliggende rijstrook vrij is.
De vraag is ofdat die verhouding tussen automobilisten en fietsers niet zo scheef ligt juist omdat het fietsen als gevaarlijk wordt ervaren. Ik heb al van veel mensen gelezen dat ze niet naar het werk fietsen omdat ze het te gevaarlijk vinden doordat ze op dezelfde weg moeten rijden als waar automobilisten met 70-90 km/uur mogen rijden en dit niet afgeschermd van de rijbaan.
In Leuven zijn er overigens vaak meer fietsers in het centrum dan automobilisten maar dat wil ik zeker niet generaliseren.
Ik wil als fietser overigens rustig eens een keer uitwijken maar wel enkel daar waar het veiligheidshalve mogelijk is. Ik word er niet happy van wanneer ik met 30 km/uur kom aangefietst op een overzichtelijk voorrangsfietspad en ineens vol in de remmen moet omdat de automobilist niet eventjes deftig naar links of rechts kijkt.
Ik word er niet vrolijk van wanneer een automobilist uitgerekend wanneer ik op een paar honderd meter vóórdat ik daar ben ineens zich vol op het fietspad zet en ik amper de tijd heb om uit te wijken.
Bedenk dat het uitwijken lang niet altijd mogelijk is. Kijk maar eens een keer naar de ring van Leuven tussen de GB en de Tervuursevest aan de binnenkant van de ring. Als daar ineens een auto gaat staan dan heb je als fietser een lastig probleem Om uit te wijken naar de rijbaan moet je een drempel af, om terug op het fietspad te geraken moet je een drempel op. Iedere fietser zal weten wat er kan gebeuren wanneer de band snel slap wordt, zerker wanneer het ook nog wat glad is (hint: als er net een auto aankomt dan mag 112 gebeld worden

).
Uitwijken naar de ring is ook bepaald geen veilige situatie gezien de pokkedrukte daar. Hoe het op te lossen weet ik ook niet 100% zeker. Dat dit onveilig is, dat weet ik wel zeker.
Ik vind het overigens frappant dat ik hier al bij minstens 3 verkeersongelukken ooggetuige ben geweest in slechts een paar jaar tijd.
Whishful thinking: maak het rijden binnen de stad wat minder aantrekkelijk en het fietsen wat aantrekkelijker en je zal meer fietsers krijgen in verhouding tot de automobilisten. Binnen de stad is sowieso alles wel met de fiets te doen. Wanneer je met een auto grotere afstanden aflegt dan ben je vaak snel genoeg buiten de stad en kan je dan alsnog op de snelweg en de steenwegen doorrijden. De auto dient toch juist voor grote afstanden en niet voor kleine afstandjes, zeker niet voor minder dan 5 km?
Eenrichting? Weer stijgende uitstoot omdat iedereen maar blokjes moet rondrijden om toch maar aan zijn bestemming te komen. Jij was toen een fervente 'groene'? Op sommige plaatsen is éénrichting handig, maar toch ben ik er niet echt een voorstaander van.
Ik ben nooit een groene geweest, wel was en ben ik een voorstander van duurzaamheid (die groenen zijn mij vaak te veel alto, niet echt mijn subcultuur maar ieder zijn smaak

).
Zoals jij zelf al zegt, het hangt van de plaats af. Het kan ook nog het effect hebben dat het binnen de stad loont om de fiets te nemen doordat je met de fiets net zo snel bent als met de auto.
Buiten de stad is er toch veel meer ruimte dus is dit al minder een topic, toch?
Smallere trottoirs lijkt mij een domino effect te creëren, de voetgangers vinden het trottoir niet meer goed genoeg, te weinig ruimte, en wijken uit naar het fietspad. De fietsers wijken op hun beurt uit naar de rijstrook, want hun fietspad is bezet. Natuurlijk een gissing, maar het lijkt mij wel reëel.
Mogelijk.
Het hangt er van af hoe smal ze zijn. In Leuven zijn sommige troitoirs zo smal dat je er niet meer over kan wandelen (ik toch niet met mijn lengte), anderen zijn zo smal dat ik noodgedwongen naar de weg moet uitwijken wanneer ik in beide armen of op mijn rug een middelmatig zware ballast hebt (was doen, boodschappen doen). In Leuven plaatsen ze vaak ook nog eens levensgrote 'verboden te parkeren'-borden op het midden van de stoep.

Het liefst met zulke grote stenen waarop die palen staan dat je er amper nog langs kan.
Ook hier geldt weer, elke locatie moet apart bekeken worden. Het belangrijkste vind ik dat vanaf nu op locaties waar het redelijkerwijs mogelijk is enkel nog fietspaden worden aangelegd die afgeschermd zijn van de weg aangezien de snelle, harde en zware auto duideljik niet goed samen gaat met de lichte, smalle en kwetsbare fietser. Het voorkomen van ongevallen heeft een prijs. Persoonlijk vind ik iemands gezondheid belangrijker dan een beetje discomfort of geld. Het hangt natuurlijk van de exacte verhouding af.
Mijn voorlopige conclusie is dat het inderdaad zeer gecompliceerd is om nu alsnog een goede fietsinfrastructuur aan te leggen doordat er vanaf het begin onvoldoende oog is geweest voor de fietsers, mogelijk doordat er in België weinig gefietst werd. Om dit nu alsnog op te lossen is lastig, het belangrijkste vind ik dat ze vanaf nu bij de aanleg en/of vervanging van infrastructuur wel oog hebben voor de kwetsbare positie van de fietser.