Auteur Topic: Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.  (gelezen 19709 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.
« Gepost op: zondag 05 augustus 2007 - 01:35:47 »
Naar aanleiding van een citaat van Jozef in de draad "Vanaf nu iedereen gelijk voor de wet" had ik graag deze nieuwe draad opgestart want ik stoor me er wel tamelijk aan en had graag eens de mening van andere forumgebruikers gehad.


Ik weet niet meer in welke TV-uitzending het was, maar het ging over een auto die op het fietspad stilstond. Een politieman maakte daar terecht een opmerking over. Op dat ogenblik kwam er daar duidelijk veel te snel een andere auto voorbijgeraasd. De onterechte maar o zo klassieke reactie van de aangesproken bestuurder: "Zouden jullie zich niet beter daarmee bezighouden?" Wel, ik ben er volledig mee akkoord dat een politieman zo een opmerking niet hoeft te pikken. Maar wat zei de politieman? "Ik had het bij een verwittiging willen laten, maar als het zo zit, dan maak ik er een P.V. van."

Strengere wetten, toezicht en boetes voor wie op een fietspad staat. Wanneer dit puur parkeren is kan ik me daar uiteraart in vinden en zelfs aanmoedigen.
Hier gaat het echter over laden en lossen van voertuigen. Mijn inziens is dit nu toch wel een stuk gevaarlijker geworden dan vroeger.
Ik ben er namelijk sinds kort weer dagdagelijks mee geconfronteerd en ondervind toch wel dat het er zeker niet op verbeterd is.

Vroeger kon men zich zover mogelijk aan de kant zetten om voor iedereen een zo veilig mogelijke doorgang te garanderen, ook wel om de verplaatsing van de goederen met de hand zo klein mogelijk te maken (rug/voetletsels, sneller werken, ...minder werk ma soit daar gaat het hier niet over).

Wat ik nu merk is wanneer men het fietspad, voetpad en eventuele parkeerstrook (die niet breed genoeg is en/of bezet) vrijlaat dat de fietsers en voethangers, als die er al zijn, in veel gevallen toch nog links inhalen en vaak uiteraard zonder rekening te houden met het ander verkeer.
Dit kan ik toch moeilijk een verbetering noemen maar in tegendeel een stuk gevaarlijker voor iedereen.
« Laatst bewerkt op: zondag 05 augustus 2007 - 01:37:34 door bibi585 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.
« Reactie #1 Gepost op: zondag 05 augustus 2007 - 12:34:09 »
Dank je wel voor het opstarten van dit topic, bibi585.

Vele fietsers schreeuwen moord en brand als er 30 seconden een auto op het fietspad staat, maar ook als er een perfect fietspad ligt, rijden ze zelf over de rijbaan, het trottoir en alle denkbare andere delen van de weg. Even vlug door een tankstation op een hoek van een kruispunt om het rode verkeerslicht te ontwijken vinden ze ook geen probleem.

Laden en lossen is in vele gevallen niet mogelijk op reglementaire wijze. De bestelwagenbestuurder die in het hoogseizoen dringend nog wat verse mosselen moet leveren aan een restaurant in de hoofdstraat van een badstad, zou kilometers te voet moeten gaan als hij zijn voertuig reglementair wil opstellen.

In onze wijk staan de auto's in de straat ongeveer 30 cm op het trottoir geparkeerd. Daardoor verloopt het kruisen veel veiliger. En die strook van 30 cm van het trottoir wordt toch door geen enkele voetganger gebruikt, want daar staan bomen en verlichtingspalen. Maar reglementair mag het niet.

Ik ben ooit voor de politierechter moeten komen omdat ik een lifter laten uitstappen had op een autosnelweg ter hoogte van een afrit. Hoe ging dat in die tijd: je bent jong en je wil wat, en er staat een knap grietje in een minirokje met een duim omhoog langs de kant ... een mens zou toch wel voor minder een zonde doen zeker. De rijkswachter die mij geverbaliseerd had, had er een hele reeks overtredingen van gemaakt: minder dan 70 km/h gereden, over een verdrijvingsvlak gereden, over de pechstrook gereden, op de pechstrook stilgestaan, opnieuw om te vertrekken over de pechstrook gereden, opnieuw tijdelijk tegen minder dan 70 km/h. De rechter vroeg mij wat ik daarop te zeggen had. Ik heb hem gezegd: "Ik had ook op de rijbaan van de autosnelweg kunnen stoppen, dat was dan maar één overtreding geweest, maar ik heb gedaan wat mij ten laste gelegd wordt om de veiligheid zo min mogelijk in het gedrang te brengen." Ik ben er buiten gekomen met 3 x 26 frank boete met uitstel (toenmalige boetebedragen moesten voor de opdeciemen met 200 vermenigvuldigd worden), plus de gerechtskosten (het enige wat ik dus moeten betalen heb, iets minder dan 500 frank).

In Aalter zijn er binnenkort oogstfeesten. Dan staan de fietspaden daar vol met allerlei containers en voertuigen die bij de feestelijkheden betrokken zijn. Dat is dan geen probleem. Maar o wee als jij 30 seconden op dat fietspad gaat staan met je auto op een ogenblik dat er in velden of wegen geen fietser te bekennen valt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.
« Reactie #2 Gepost op: zondag 05 augustus 2007 - 17:18:18 »
Jozef, een fietspad is voor fietsers!

Als heel het fietspad volstaat, dat is dat ook niet fraai maar wellicht kan het op dat moment niet anders wanneer je als gemeenschap je feestje wil hebben, al blijft dan een slechte organisatie het grotere probleem. In ieder geval kan de fietser dan heel dat stuk op de rijbaan rijden.
Het is heel wat gevaarlijker als jij komt aangereden en dan ineens moet uitwijken naar de rijbaan.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.
« Reactie #3 Gepost op: zondag 05 augustus 2007 - 17:45:49 »
Jozef, een fietspad is voor fietsers!

Juist. Ik wil er dus geen enkele meer elders zien als er een behoorlijk fietspad ligt!

Citaat
Het is heel wat gevaarlijker als jij komt aangereden en dan ineens moet uitwijken naar de rijbaan.

"Ineens"? Ja, dat kan ik me voorstellen bij fietsers die alleen maar naar hun voorwiel kijken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline michiel

  • Starter
  • *
  • Berichten: 3
Re: Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.
« Reactie #4 Gepost op: zondag 05 augustus 2007 - 18:02:21 »
Citaat
Even vlug door een tankstation op een hoek van een kruispunt om het rode verkeerslicht te ontwijken vinden ze ook geen probleem.
Ik zie hier geen probleem, nee.
Als het veilig gebeurt tenminste, als ik rechts moet afslaan, het stoplicht staat op rood en ik weet dat ik lang moet wachten stap ik soms af de fiets en ga langs het voetpad om de hoek terug op mijn fiets.

ik vind het ook geen probleem als er eens een auto stilstaat op het fietspad want soms kan het écht niet anders, dat moet een fietser maar aanvaarden vind ik, zoveel moeite is het ook niet om even uit te wijken.

Wat ik wel vind is dat hier wel snel gegeneraliseerd wordt, alsof alle fietsers wegterroristen zijn (in de realiteit is dit gelukkig zelfs niet de meerderheid), als ik fiets zal niemand van mij last hebben aangezien ik gewoon de regels volg. Automobilisten kijken soms raar op als ik voorrang van rechts op de fiets toepas :D

Citaat
Juist. Ik wil er dus geen enkele meer elders zien als er een behoorlijk fietspad ligt!
Toen ik nog naar het middelbaar ging moest ik elke dag over de st Bernardse steenweg in Hoboken (bij Jozef wel bekend), op een dag was het fietspad/voetpad echter spiegelglad (lees: onmogelijk om op te rijden/stappen door de vrij dikke laag ijs). Toen heb ik wel op de (overigens zéér drukke) rijbaan moeten fietsen, sommige omstandigheden rechtvaardigen dit dus wel.
« Laatst bewerkt op: zondag 05 augustus 2007 - 18:12:15 door michiel »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.
« Reactie #5 Gepost op: zondag 05 augustus 2007 - 20:20:07 »
Hé Michiel ... blij jou hier nog eens te zien!  ;)

Citaat
Even vlug door een tankstation op een hoek van een kruispunt om het rode verkeerslicht te ontwijken vinden ze ook geen probleem.
Ik zie hier geen probleem, nee.
Als het veilig gebeurt tenminste, als ik rechts moet afslaan, het stoplicht staat op rood en ik weet dat ik lang moet wachten stap ik soms af de fiets en ga langs het voetpad om de hoek terug op mijn fiets.

Zoals je zegt: als het veilig gebeurt. Soms rijdt zo een fietser dan in de dwarsweg het trottoir af, de rijbaan op, zonder zich om het verkeer aldaar te bekommeren.

Citaat
Citaat
Juist. Ik wil er dus geen enkele meer elders zien als er een behoorlijk fietspad ligt!
Toen ik nog naar het middelbaar ging moest ik elke dag over de st Bernardse steenweg in Hoboken (bij Jozef wel bekend), op een dag was het fietspad/voetpad echter spiegelglad (lees: onmogelijk om op te rijden/stappen door de vrij dikke laag ijs). Toen heb ik wel op de (overigens zéér drukke) rijbaan moeten fietsen, sommige omstandigheden rechtvaardigen dit dus wel.

Ja, dat is iets anders natuurlijk. Zelfs het verkeersreglement verplicht slechts tot het gebruik van het fietspad als het "berijdbaar" is. Maar ik zie dat vooral fietsers met een koersfiets nogal eens liever op de rijbaan op het asfalt rijden dan op het fietspad.

Terloops, Michiel: kon je je dan met de fiets rechthouden op die rotkasseien die er toen nog op de Bernardsesteenweg lagen? Of waren die misschien niet beijzeld wegens strooiwerken?

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.
« Reactie #6 Gepost op: zondag 05 augustus 2007 - 20:33:52 »
Citaat
ik vind het ook geen probleem als er eens een auto stilstaat op het fietspad want soms kan het écht niet anders, dat moet een fietser maar aanvaarden vind ik, zoveel moeite is het ook niet om even uit te wijken.
Ik geloof er niets van dat het soms niet anders kan.
Leg mij dan eens uit hoe het komt dat ik dit in Nederland in 20 jaar tijd nooit heb zien gebeuren terwijl ik het hier elke week meemaak.

Het wordt hoog tijd dat ze ook hier eens de fietspaden fysiek gaan afschermen van de weg zoals in een groot deel van Nederland al decennialang wordt toegepast; boompjes, paaltjes met draad, verhoogde berm met drempel.
Ook zou het goed zijn als de haaientanden ook in België de wettelijke status zouden krijgen van de soortgelijke borden.


Citaat
Zoals je zegt: als het veilig gebeurt. Soms rijdt zo een fietser dan in de dwarsweg het trottoir af, de rijbaan op, zonder zich om het verkeer aldaar te bekommeren.
Soms! Zelf laat ik het ook niet na om dan over het tankstation te rijden maar wel enkel als de situatie het toestaat. Sowieso zal je mij nooit een ruime bocht zien maken en zal ik altijd goed naar de weg kijken alvorens ik er op rijd.
« Laatst bewerkt op: zondag 05 augustus 2007 - 20:35:51 door BBB »

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.
« Reactie #7 Gepost op: maandag 06 augustus 2007 - 00:22:11 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.
« Reactie #8 Gepost op: maandag 06 augustus 2007 - 02:32:29 »
Toen ik nog naar het middelbaar ging moest ik elke dag over de st Bernardse steenweg in Hoboken (bij Jozef wel bekend), op een dag was het fietspad/voetpad echter spiegelglad (lees: onmogelijk om op te rijden/stappen door de vrij dikke laag ijs). Toen heb ik wel op de (overigens zéér drukke) rijbaan moeten fietsen, sommige omstandigheden rechtvaardigen dit dus wel.

Ik geef je gelijk dat je niet op de ijzel fietste, maar je hebt hier wel een leuke discussie geopend ! Wanneer is een fietspad onbereidbaar ? In een andere draad had ik het al over de bedroevende staat van de fietspaden in Haacht. Ze zijn dikwijls te smal, in zeer slechte staat en lopen geregeld vlak naast de huizen. Als er een auto van een oprit komt kan je hem niet zien. Er is zelfs een stuk waar het fietspad zo slecht is dat het uiteindelijk niet meer verplicht is. D.w.z. het is een tijdje nog aangeduid als verplicht fietspad. De toestand van de weg veranderd niet en plots is het geen fietspad meer.
Op een aantal stukken weiger ik met de racefiets over dit zg. fietspad te rijden. Het is mooi aangeduid, bordjes, streepjes en dikwijls nog rood geverfd, ja zelfs verhoogd, maar het zijn gewoon ondingen waar je niet sneller dan 15 km/u op kan rijden.

Ik heb het liefst niet verhoogde fietspaden. Verhoogde fietspaden worden aan kruisingen zeer slecht afgewerkt waardoor het elke keer een serieuze knal is om erop te rijden. Als het fietspad op hetzelfde niveau ligt als de rijweg dan is deze meestal in hetzelfde materiaal afgewerkt en vrij goed. Helaas zie je dikwijls een rijweg in perfect asfalt en een fietspad in verzakte betonklinkers. Dat is natuurlijk vragen aan de fietsers om op het comfortabel wegdek te komen rijden. Mij gaat het er niet om dat ik op een slecht wegdek zou lek rijden. Met de ligfiets is dit wel gebeurd, op mijn racefiets heb ik echter banden zitten waar ik zelden mee lekrijdt (kevlar brekerlaag, latex binnenbanden). Het gaat gewoon om het comfort, een fiets is veel gevoeliger aan slechte weg dan een wagen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.
« Reactie #9 Gepost op: maandag 06 augustus 2007 - 03:22:33 »
@JC
Volledig akkoord! Je snijdt hier een interessant probleem aan.

    Ik zeg maar niets, jij hebt het vast over een ander Nederland dan ik, en die discussie ga ik niet meer aan. ;)
    Ik kom uit een ander deel van Nederland dan waar jij regelmatig komt dus het zou inderdaad een 'ander' Nederland kunnen zijn. ;)
    Ik kan me voorstellen dat hoe dichter je bij de grens komt hoe meer bepaalde gewoontes overwaaien.
    Waar ik vandaan kom daar waren veel fietspaden afgeschermd (niet overal maar wel veel) en zag je daar dientengevolge dat automobilisten er van af bleven. Waar de fietspaden niet afgeschermd waren, die stukjes waren zo kort dat ik het daar niet heb waargenomen. Voor de rest fietste je daar op de rijbaan en daar mogen automobilisten stilstaan.


    Citaat
    Hé, die discussie weer? Poosje geleden. Ik zie helaas geen enkel pro argument in dat punt. Enkel contra:
    Tja, jouw argumenten hadden mij toen niet overtuigd. ;D
    Maar ik sta open voor goede argumenten hoor.

    Citaat
    geeft geen enkele verhoging als bescherming voor de fietser, zo'n paaltje maai je zonder enige moeite om. Over zo'n verhoogde berm vlieg je ook wel, en boompjes, ach, zelfde als de paaltjes dan maar?
    Ik denk niet dat automobilisten een dure rekening over hebben voor het wegwerken van blikschade, enkel om even illegaal te parkeren op het fietspad. :-\
    Het doel wordt dus bereikt: geen automobilisten die op het fietspad parkeren of even over het fietspad rijden om uit te wijken, en soms hierbij fietsers afsnijden.

    Citaat
    meer ruimte nodig, waar ga je die ruimte opeens vandaan halen? De rijstroken versmallen?
    Bijvoorbeeld. Duidelijk is dat de ruimte inderdaad ergens vandaan moet komen. Het kan van de rijbaan komen (op sommige straten kan je bijvoorbeeld éénrichtingsverkeer aanleggen) of het zal van de omgeving moeten komen. Smallere trotoirs, onteigening van stukken grond (wanneer ze aan de grote kant zijn) tegen een faire vergoeding.
    Nederland is er blijkbaar in geslaagd om op veel plaatsen goede fietspaden aan te leggen (niet overal maar wel heel wat meer dan in Vlaanderen) dus laten we eens er naar kijken hoe zij dat gedaan hebben. ;)

    Citaat
    als automobilist kan je nergens naar toe als je tegenligger in slaap valt en half op jouw strook komt en je na enkele seconden frontaal aanrijdt.
    [/list]
    ???
    De automobilist kon toch makkelijk die paaltjes of boompjes omver rijden?
    Los hiervan vind ik om een aantal redenen de bescherming van de fietser belangrijker dan die van de automobilist wanneer er onverhoopt gekozen moet worden tussen deze 2 verkeersdeelnemers. De automobilist heeft een beschermde constructie om zich heen, de fietser niet. De automobilist heeft meer verantwoordelijkheid aangezien deze een machine bestuurt waarmee hij anderen ernstig kan kwetsen, de fietser moet krasse stunten uithalen om iemand anders te verwonden (wat niet wil zeggen dat het niet kan).


    Pro-argument:
    • bescherming fietser doordat de automobilisten hen niet kunnen aanrijden door uit te wijken naar het fietspad (uitgezonderd als secundair gevolg van uitwijking voor andere automobilisten/bromfietsen enz). Belangrijk genoeg?
    • fietser wordt niet meer zo veel gehinderd door auto's die op het fietspad gaan stilstaan en parkeren. Wel zo prettig voor de fietser, bovendien hoeft hij niet uit te wijken naar de rijstrook waar hij niet thuishoort (waar een fietspad aanwezig is) en valt dit dus ook onder de bescherming van de fietser.
    Ofdat dit mede een oorzaak is kan ik niet hard maken maar het is toch wel interessant in dit verband dat er in Nederland per miljoen inwoners heel wat minder doden en vooral heel wat minder gewonden vallen door verkeersongevallen. Ik vermoed dat dit één van de oorzaken is.
    « Laatst bewerkt op: maandag 06 augustus 2007 - 03:30:52 door BBB »

    Offline jozef

    • Administrator
    • Meer dan expert
    • *****
    • Berichten: 12.597
    • Geslacht: Man
    • Viva Bavaria !
    Re: Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.
    « Reactie #10 Gepost op: maandag 06 augustus 2007 - 09:46:44 »
    Ik vind dat Rafael wel heel sterke argumenten heeft:

    Citaat
    geeft geen enkele verhoging als bescherming voor de fietser, zo'n paaltje maai je zonder enige moeite om. Over zo'n verhoogde berm vlieg je ook wel, en boompjes, ach, zelfde als de paaltjes dan maar?

    Dergelijke inrichtingen kunnen weliswaar bestuurders ervan weerhouden om op het fietspad te gaan stilstaan of parkeren, maar dat is op zich geen rechtstreekse oorzaak van ongevallen (een eventueel ongeval ontstaat pas als een fietser zich roekeloos op de rijbaan begeeft om langs die auto heen te rijden).

    Wie ze niet zullen tegenhouden, is de zoveelste dronkaard die een fietser aanrijdt, en waar de fietser geen verweer tegen heeft.

    Citaat
    meer ruimte nodig, waar ga je die ruimte opeens vandaan halen? De rijstroken versmallen?

    Inderdaad. Het lijkt de laatste jaren de mode te zijn om de mobiliteit alsmaar geringer te maken door alsmaar minder plaats te geven aan de auto.

    Er is bijvoorbeeld hier in mijn buurt een weg (Krijgsbaan tussen het viaduct van Wilrijk en de Bernardsesteenweg in Hoboken) waarvan ik niet weet hoe breed hij is, maar wel dat ik die breedte nog ruimschoots onderschat als ik van 50 meter spreek. Die weg werd namelijk enkele jaren geleden heraangelegd, en bestaat uit de samenvoeging van een vroegere weg, de daarnaast gelegen spoorweg, nog een weg, en een groot gedeelte van de voormalige ruime achteruitbouwstrook van de huizen. Er blijft nu voor de auto's één rijbaan met de breedte van een rijstrook in elke richting over; de rest zijn trottoirs, fietspaden en bermen. Je mag er tegen 70 km/h rijden, maar als je achter een traag voertuig zit, kun je het niet inhalen, wat op de vroegere misschien 6 meter brede kasseiweg wél kon. Als er een prioritair voertuig aankomt, kun je niet uitwijken, want de bermen zijn te zacht, je zou erin vastrijden. Zoiets is toch gewoon waanzin.

    Citaat
    als automobilist kan je nergens naar toe als je tegenligger in slaap valt en half op jouw strook komt en je na enkele seconden frontaal aanrijdt.

    Inderdaad, Rafael. Want ook in dat geval zal de bestuurder die met zijn auto even uitwijkt naar een fietspad waarop in de verste verte geen fietser te bekennen valt, totaal geen onheil aanrichten. Maar een afscheiding van het fietspad zal ertoe leiden dat in zo een geval heel wat bestuurders niet naar het fietspad vluchten. Trouwens, als je bijvoorbeeld tegen 70 km/h met een auto een aantal boompjes velt, beperken de gevolgen zich meestal ook niet tot wat blikschade. Mensen onderschatten de inertiekracht. Als je bijvoorbeeld tegen die snelheid in een weide rijdt die met een metalen draad afgespannen is, komt die draad los van de paaltjes, waardoor hij ruimschoots de tijd heeft om het dak van je auto en je hoofd van je lijf te snijden, nog vóór hij een fractie van een seconde daarna breekt.

    Citaat van: BBB
    Smallere trotoirs

    Ja natuurlijk, waarom niet? Met dan bij voorkeur verlichtingspalen die in het midden van het trottoir staan, zodat een gehandicapte met zijn rolstoel op de rijbaan moet gaan rijden (want het fietspad is heilig).

    Citaat
    onteigening van stukken grond (wanneer ze aan de grote kant zijn) tegen een faire vergoeding.

    Hoe kun je zoiets ooit "fair" vergoeden?

    Mensen hebben gespaard en hun hele leven hard gewerkt om daar een huisje te kunnen bouwen of kopen dat op een redelijke afstand van de weg staat. De rest van hun leven zal hun rust en slaap verstoord worden, en zullen ze in de uitlaatgassen moeten leven, omdat ze hun achteruitbouwstrook nu kwijt zijn. Het kost een fortuin om de nutsleidingen (water, riolering, aardgas, elektriciteit, telefoon, distributiekabel) verderop te leggen. En dat allemaal omdat daar twee fietsers per dag voorbijkomen, die nog niet genoeg hebben aan het fietspad, maar daarnaast ook nog een berm van 3 meter breed wensen, en tóch op de rijbaan zullen rijden als ze er zin in hebben.

    Citaat
    de fietser moet krasse stunten uithalen om iemand anders te verwonden

    Dat is geen probleem. Het zou niet de eerste automobilist zijn die zich ergens tegen te pletter rijdt om een roekeloze fietser te ontwijken, en waarbij de fietser dan ook nog vluchtmisdrijf pleegt.
    "Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

    Offline jozef

    • Administrator
    • Meer dan expert
    • *****
    • Berichten: 12.597
    • Geslacht: Man
    • Viva Bavaria !
    Re: Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.
    « Reactie #11 Gepost op: maandag 06 augustus 2007 - 10:14:30 »
    Citaat van: JC
    Wanneer is een fietspad onbereidbaar ?

    Ik citeer uit de Postal Wegverkeer:

    Citaat
    De onberijdbaarheid van een fietspad is een loutere feitenkwestie die door de rechter, op grond van de door de verbalisanten aangehaalde omstandigheden, moet worden beoordeeld.

    We zitten dus weer in hetzelfde straatje: je rijdt voorbij een groen verkeerslicht, maar een politiebeambte zegt dat het rood was, en dus was het voor de rechter rood.

    De berijdbaarheid van een fietspad kan onder meer van de zichtbaarheid afhagen. Ik ken fietspaden die ik wel overdag kan berijden, omdat ik de gebreken dan kan zien, maar niet als het donker is, omdat de fietsverlichting onvoldoende krachtig is om op een voldoende afstand vooraf de gebreken van het fietspad te zien.

    Ik vrees dat een rechter een fietspad niet onberijdbaar zal verklaren, louter omdat het vlak langs de huizen ligt. Hij zal wellicht eerder zeggen dat je dan je snelheid moet aanpassen aan die plaatsgesteldheid. Maar zie je je al tegen 10 km/h rijden om toch maar niet op een auto te knallen die plots uit een eigendom het fietspad overgereden komt, of tegen een valies die plots door een ruzieënd echtpaar uit het venster gekeild wordt?

    Ook het feit dat een fietser op een koersfiets met tubes kruipt, zal wellicht niet volstaan om een rechter ervan te overtuigen dat voor hem het fietspad onberijdbaar is.

    Ik vraag me af of de aanwezigheid van een kudde voetgangers op het fietspad een voldoende grond is om het als onberijdbaar te beschouwen.
    "Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

    Offline michiel

    • Starter
    • *
    • Berichten: 3
    Re: Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.
    « Reactie #12 Gepost op: maandag 06 augustus 2007 - 10:22:40 »
    Citaat
    Terloops, Michiel: kon je je dan met de fiets rechthouden op die rotkasseien die er toen nog op de Bernardsesteenweg lagen? Of waren die misschien niet beijzeld wegens strooiwerken?
    Ik had het geluk dat ik enkel langs de geasfalteerde baan (vanuit Hemiksem, daar waar je dus 70 mag rijden) moest rijden, daarna sloeg ik de krijgsbaan in (wat ook een slechte baan was).

    Citaat
    Ik geloof er niets van dat het soms niet anders kan.
    Leg mij dan eens uit hoe het komt dat ik dit in Nederland in 20 jaar tijd nooit heb zien gebeuren terwijl ik het hier elke week meemaak.
    Soms is er gewoon een gebrek aan ruimte, je ziet geregeld een verhuiswagen op het fietspad of voetpad staan.
    Je kan verhuizers toch geen tientallen meters laten sleuren met soms erg zware spullen?
    « Laatst bewerkt op: maandag 06 augustus 2007 - 10:26:11 door michiel »

    Offline Rafael

    • Meer dan expert
    • *****
    • Berichten: 2.499
    • Geslacht: Man
    Re: Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.
    « Reactie #13 Gepost op: maandag 06 augustus 2007 - 10:59:48 »

    Offline BBB

    • Meer dan expert
    • *****
    • Berichten: 2.247
    • Geslacht: Man
    • Hirsch Ballin
    Re: Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.
    « Reactie #14 Gepost op: dinsdag 07 augustus 2007 - 00:40:06 »
    Duidelijk is dat het niet simpel is om zulke fietspaden alsnog goed in te leggen zonder op een ander punt offers te doen. In zoverre heb ik in mijn standpunt iets moeten opschuiven. Wel pleit ik er voor dat er per locatie wordt gekeken ofdat het wel of niet mogelijk is. Wanneer bijvoorbeeld de wegen breed genoeg zijn dan kan je de wegen iets smaller maken.
    Belangrijker dan dat vind ik dat er vanaf nu bij de vervanging en aanleg van de infrastructuur direct goede fietspaden worden aangelegd.

    Citaat
    Dus ik zou die 20 fietsers benadelen, ten opzichte van die 200 auto's.
    Ik geef toe dat dit lastige situaties zijn.
    Je staat vaak nog altijd minstens voor een deel op de rijbaan aangezien fietspaden doorgaans niet zo breed zijn en je hindert dus sowieso de automobilisten die sowieso zullen moeten inhalen en daarmee zullen moeten wachten totdat de naastliggende rijstrook vrij is.
    De vraag is ofdat die verhouding tussen automobilisten en fietsers niet zo scheef ligt juist omdat het fietsen als gevaarlijk wordt ervaren. Ik heb al van veel mensen gelezen dat ze niet naar het werk fietsen omdat ze het te gevaarlijk vinden doordat ze op dezelfde weg moeten rijden als waar automobilisten met 70-90 km/uur mogen rijden en dit niet afgeschermd van de rijbaan.
    In Leuven zijn er overigens vaak meer fietsers in het centrum dan automobilisten maar dat wil ik zeker niet generaliseren.
    Ik wil als fietser overigens rustig eens een keer uitwijken maar wel enkel daar waar het veiligheidshalve mogelijk is. Ik word er niet happy van wanneer ik met 30 km/uur kom aangefietst op een overzichtelijk voorrangsfietspad en ineens vol in de remmen moet omdat de automobilist niet eventjes deftig naar links of rechts kijkt.
    Ik word er niet vrolijk van wanneer een automobilist uitgerekend wanneer ik op een paar honderd meter vóórdat ik daar ben ineens zich vol op het fietspad zet en ik amper de tijd heb om uit te wijken.
    Bedenk dat het uitwijken lang niet altijd mogelijk is. Kijk maar eens een keer naar de ring van Leuven tussen de GB en de Tervuursevest aan de binnenkant van de ring. Als daar ineens een auto gaat staan dan heb je als fietser een lastig probleem Om uit te wijken naar de rijbaan moet je een drempel af, om terug op het fietspad te geraken moet je een drempel op. Iedere fietser zal weten wat er kan gebeuren wanneer de band snel slap wordt, zerker wanneer het ook nog wat glad is (hint: als er net een auto aankomt dan mag 112 gebeld worden ;)).
    Uitwijken naar de ring is ook bepaald geen veilige situatie gezien de pokkedrukte daar. Hoe het op te lossen weet ik ook niet 100% zeker. Dat dit onveilig is, dat weet ik wel zeker.
    Ik vind het overigens frappant dat ik hier al bij minstens 3 verkeersongelukken ooggetuige ben geweest in slechts een paar jaar tijd.

    Whishful thinking: maak het rijden binnen de stad wat minder aantrekkelijk en het fietsen wat aantrekkelijker en je zal meer fietsers krijgen in verhouding tot de automobilisten. Binnen de stad is sowieso alles wel met de fiets te doen. Wanneer je met een auto grotere afstanden aflegt dan ben je vaak snel genoeg buiten de stad en kan je dan alsnog op de snelweg en de steenwegen doorrijden. De auto dient toch juist voor grote afstanden en niet voor kleine afstandjes, zeker niet voor minder dan 5 km?


    Citaat
    Eenrichting? Weer stijgende uitstoot omdat iedereen maar blokjes moet rondrijden om toch maar aan zijn bestemming te komen. Jij was toen een fervente 'groene'? Op sommige plaatsen is éénrichting handig, maar toch ben ik er niet echt een voorstaander van.
    Ik ben nooit een groene geweest, wel was en ben ik een voorstander van duurzaamheid (die groenen zijn mij vaak te veel alto, niet echt mijn subcultuur maar ieder zijn smaak ;)).
    Zoals jij zelf al zegt, het hangt van de plaats af. Het kan ook nog het effect hebben dat het binnen de stad loont om de fiets te nemen doordat je met de fiets net zo snel bent als met de auto.
    Buiten de stad is er toch veel meer ruimte dus is dit al minder een topic, toch?

    Citaat
    Smallere trottoirs lijkt mij een domino effect te creëren, de voetgangers vinden het trottoir niet meer goed genoeg, te weinig ruimte, en wijken uit naar het fietspad. De fietsers wijken op hun beurt uit naar de rijstrook, want hun fietspad is bezet. Natuurlijk een gissing, maar het lijkt mij wel reëel.
    Mogelijk.
    Het hangt er van af hoe smal ze zijn. In Leuven zijn sommige troitoirs zo smal dat je er niet meer over kan wandelen (ik toch niet met mijn lengte), anderen zijn zo smal dat ik noodgedwongen naar de weg moet uitwijken wanneer ik in beide armen of op mijn rug een middelmatig zware ballast hebt (was doen, boodschappen doen). In Leuven plaatsen ze vaak ook nog eens levensgrote 'verboden te parkeren'-borden op het midden van de stoep. :( ??? Het liefst met zulke grote stenen waarop die palen staan dat je er amper nog langs kan.
    Ook hier geldt weer, elke locatie moet apart bekeken worden. Het belangrijkste vind ik dat vanaf nu op locaties waar het redelijkerwijs mogelijk is enkel nog fietspaden worden aangelegd die afgeschermd zijn van de weg aangezien de snelle, harde en zware auto duideljik niet goed samen gaat met de lichte, smalle en kwetsbare fietser. Het voorkomen van ongevallen heeft een prijs. Persoonlijk vind ik iemands gezondheid belangrijker dan een beetje discomfort of geld. Het hangt natuurlijk van de exacte verhouding af.


    Mijn voorlopige conclusie is dat het inderdaad zeer gecompliceerd is om nu alsnog een goede fietsinfrastructuur aan te leggen doordat er vanaf het begin onvoldoende oog is geweest voor de fietsers, mogelijk doordat er in België weinig gefietst werd. Om dit nu alsnog op te lossen is lastig, het belangrijkste vind ik dat ze vanaf nu bij de aanleg en/of vervanging van infrastructuur wel oog hebben voor de kwetsbare positie van de fietser.
    « Laatst bewerkt op: dinsdag 07 augustus 2007 - 01:12:42 door BBB »