Auteur Topic: Kleiner bereik EV bij lage temperaturen is eigenlijk positief!  (gelezen 1344 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Kleiner bereik EV bij lage temperaturen is eigenlijk positief!
« Gepost op: vrijdag 01 december 2017 - 14:37:24 »
Regelmatig kom je in de media berichten tegen over het kleine bereik van elektrische voertuigen bij lage temperaturen. Men spreekt soms zelfs over een schandaal. Nu is deze afname in het bereik bij lage temperaturen het gevolg van de efficiëntie van de wagen, zeker als het over een elektrische wagen met een kleine batterij gaat. De meest milieuvriendelijke voertuigen krijgen dus de grootste impact op het bereik en dat is vrij éénvoudig te bewijzen.

Elektrische voertuigen gebruiken in de meeste gevallen een elektrisch verwarmingselement om de passagiersruimte op te warmen. Deze verwarming kan grote vermogens opnemen, bij Tesla zelfs tot 6 kW! Dat zijn 3 sterke elektrische vuurtjes zoals mensen deze bv. in de badkamer gebruiken. In de praktijk zal er gemiddeld natuurlijk minder vermogen nodig zijn om de auto warm te houden.

Ik geef enkele voorbeelden om dit duidelijk te maken.

Laat ons uitgaan van een Nissan Leaf met een batterij van 20 kWh. Deze auto rijdt in een stedelijke omgeving aan gemiddeld 50 km/u en verbruikt hierbij 12 kWh/100km. Zonder de verwarming kan de auto 167 km rijden met een volle batterij. Hierbij zal deze auto 3u20 min rijden.
Stel dat deze auto bij lage temperatuur gemiddeld 2 kW verbruikt voor de verwarming. Aan een gemiddelde snelheid van 50 km/u verbruikt de auto dan 6 kWh voor de aandrijving en 2 kWh voor de verwarming, in totaal 8 kWh. De batterij zal dus volstaan om 2,5 u te rijden, of 125 km. De range is dus afgenomen met 25%!

We maken dezelfde oefening met een Tesla Model X. Deze wagen is veel groter en verbruikt dus een pak meer. Weer in een stedelijke omgeving bij een gemiddelde van 50 km/u zal deze 22 kWh/100 km verbruiken. Een Tesla Model X 100D heeft een batterij van 100 kWh. De wagen kan in deze omstandigheden 455 km rijden op een volle batterij en is daarbij meer dan 9 u onderweg.
Bij lage temperatuur gaat ook hier de verwarming 2 kW verbruiken. Aan de gemiddelde snelheid van 50 km/u wordt het verbruik dan 11 kWh voor de aandrijving en 2 kWh voor de verwarming, in totaal 13 kWh. De wagen kan nu nog 7,7 u rijden, ofwel 385 km. De range is hier met ongeveer 15% afgenomen!

Hoe zuiniger de wagen hoe groter de impact van de verwarming. De grootte van het batterijpack heeft geen invloed als het verlies aan bereik in % wordt weergegeven, maar natuurlijk wel wanneer het in km wordt uitgedrukt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Kleiner bereik EV bij lage temperaturen is eigenlijk positief!
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 01 december 2017 - 22:14:09 »
Wat uiteraard ook logisch is ... :)
Maar het is ook een beetje het "appels en peren"-verhaal tussen de Leaf en de Tesla (20kWh <> 100 kWh).

Gelijkaardige verschillen zijn er ook tss icu's te vinden.
Als je in een wagen type Colt, UP, 107, C1, Agila, ... met 4 rondrijdt of met 4 in een Volvo/Lexus/BMW/Mercedes/Audi-slee ...
Procentueel gezien zal die slee een lager meerverbruik hebben dan die koekendoosjes als je alle berekeningen gaat maken tussen het verbruik met 1 persoon en daarna met 4. 


Ik geef een ander voorbeeldje.

Mijn vorige auto (Subaru Impreza 2.0, 114pk, 1.140kg) verbruikte continu à 120/u een 7,2x L/100km.
Mijn huidige auto (Subaru XV 1.6, 114pk, 1.340kg) verbruikt evenveel !  :)
Beide voertuigen hebben 114pk, boxermotor en continu 4x4, maar de Impreza was wel een 4deurs sedan met 5 versnellingen en de XV is een 5deurs hatchback automatic.
De 0-100 en gereden gps-topsnelheid zijn resp. 3 sec trager en 20% lager bij de XV ...

In absolute cijfers is het een quasi gelijkaardig verbruik, procentueel gezien is die XV zuiniger dan de Impreza want zelfde verbruik bij 200kg zwaarder totaalgewicht.
Verbruikscijfers na vergelijkbare rit(ten).
Over alle tankbeurten gezien is de XV maar tienden van een liter zuiniger dan de Impreza ... rijstijlen bij beide auto's zijn dezelfde.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kleiner bereik EV bij lage temperaturen is eigenlijk positief!
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 02 december 2017 - 11:59:34 »
Procentueel gezien zal die slee een lager meerverbruik hebben dan die koekendoosjes als je alle berekeningen gaat maken tussen het verbruik met 1 persoon en daarna met 4.

Jammer genoeg maakt dat aan het tankstation geen verschil, want daar moet ik niet met procenten betalen, doch met (euro)centen per liter. Of die 1 liter meer nu 10% of 50% is: hij kost even veel.

Altijd oppassen met verhoudingen zoals procenten. Gisteren heb ik te voet 50 meter afgelegd in 10 minuten, vandaag 100 meter in 10 minuten. 100% meer dus. Ja, maar nog altijd geen prestatie om van naar huis te schrijven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."