Auteur Topic: Tesla Model X in de sneeuw  (gelezen 1033 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Tesla Model X in de sneeuw
« Gepost op: maandag 04 december 2017 - 02:13:41 »
Op 20 maart (mijn verjaardag) heb ik mijn Model X in ontvangst genomen waardoor ik er nooit mee in winterse omstandigheden heb gereden. Enkele dagen geleden viel de eerste sneeuw in de Ardennen en gezien ik drie kinderen heb is dat dan de ideale zondag-uitstap.
Vandaag reed ik in de ergste omstandigheden die een EV zich kan voorstellen naar de Ardennen. Het grootste gedeelte van de rit was het koud en regende het, pas op wat hogere hoogtes in de Ardennen werd dit sneeuw. Koude en regen knagen aan het bereik van een EV, mijn meer dan 300 km bereik smolt (?) als sneeuw voor de zon. Gelukkig is er een supercharger in Verviers. Het was geen verplichte stop, maar de kinderen hadden een plaspauze nodig. Ik heb er 20 min geladen om dan verder te rijden naar Botrange.
Het rijgedrag van een Model X op gladde wegen is voorbeeldig. Ik rijd graag met achterwielaandrijving, maar dat vereist een meer vastberaden chauffeur. De Tesla rijden op gladde wegen met de elektrische 4x4 is echter kinderspel! Ik overschat de wagen niet en houd het graag voorzicht! Vooreerst ben ik onderweg met mijn drie jonge kinderen en mijn vrouw, maar bovendien kost die wagen 145k euro. Nu en dan laat de wagen wel voelen dat het glad is, maar de controle blijft. Dit was een ronduit zalige ervaring.
Na een lange wandeltocht door de sneeuw, tenslotte toch het doel van de trip, hebben we nog een lokaal restaurant bezocht in Spa. Wallonië is echt achter op Vlaanderen qua laadinfrastructuur. Ik vond niet één publieke lader in dit toeristische stadje. Ik had net genoeg lading om thuis te raken vanuit Spa. Als ik daar 1,5 u had kunnen laden aan 11 kW (standaard laadpaal) was ik ruimschoots thuis geraakt. Met de lading die de wagen daar nog had was het mogelijk om tot thuis te rijden, maar het was nipt (de supercharger in Machelen was meer realistisch).
Sanitaire noodzakelijkheden brachten ons weer in Verviers. De wagen ging aan de SUC en we kamen thuis met meer dan 25% lading. Rijden met een elektrische wagen in winterse omstandigheden, nat, sneeuw, ... is geen probleem. Als men nu in Wallonië nog een paar laadpalen zou willen zetten ging het nog gemakkelijker!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Tesla Model X in de sneeuw
« Reactie #1 Gepost op: maandag 04 december 2017 - 11:29:56 »
Even opgezocht en het is 180km enkele rit (Zwijndrecht <> Signal de Botrange, over E313 - E42 en dan de binnenbanen).
Met mijn volgetankte benzine-icu had ik zonder problemen 2x over-en-weer kunnen rijden mét overschot, 60L tankinhoud en gerekend aan 7,5L/100km.  ;D
En er zullen zeker mensen zijn die nog verder/langer kunnen rijden, maar aan de andere kant : het is nu ook weer geen rit die ik dagelijks, laat staan wekelijks noch maandelijks doe ...  ;)

't Gaat mij wel meer geld kosten dan jou maar ik moet nergens specifiek op letten ...  :D

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Tesla Model X in de sneeuw
« Reactie #2 Gepost op: maandag 04 december 2017 - 13:36:03 »
Er zijn quasi geen laadpalen te vinden in Wallonië en dat maakt het elektrisch rijden er moeilijk. Als toeristische regio zouden zij nochtans moeten inzien dat het plaatsen van laadinfrastructuur een investering in de toekomst is. Vooral op de typische toeristische bestemmingen zouden 'destination chargers' moeten voorzien worden. Zelfs palen met een laag vermogen maken hier een groot verschil. Het zorgt ervoor dat de elektrische voertuigen kunnen bijgeladen worden tijdens het bezoek aan een stad/attractie/...
Op deze manier wordt elektrisch rijden nog makkelijker dan fossiel rijden. Onderweg stoppen om te laden hoeft dan helemaal niet en een bezoek aan een tankstation al helemaal niet.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519