Auteur Topic: geflitst met 252 km/u en toch vrijuit dankzij truc van advocaat  (gelezen 1588 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
geflitst met 252 km/u en toch vrijuit dankzij truc van advocaat
« Gepost op: maandag 04 december 2017 - 08:44:17 »
Citaat van: De Morgen
geflitst met 252 km/u en toch vrijuit dankzij truc van advocaat

Een motorrijder die in november 2015 met 252 kilometer per uur geflitst is in het Henegouwse Pommeroeul, gaat vrijuit. Zijn advocaat had hem geadviseerd weg te blijven uit de rechtbank omdat snelheidsovertredingen al na een jaar verjaren, zo schrijft Het Laatste Nieuws. De Dendermondse politierechter Peter D’Hondt pleit voor een wetswijziging.

https://www.demorgen.be/binnenland/geflitst-met-252-kilometer-per-uur-en-toch-vrijuit-dankzij-truc-van-advocaat-b6daf013/190jEM/

Op het proces in beroep, kon de rechter niet anders dan vaststellen dat advocaat Redko inderdaad gelijk had, en feiten daadwerkelijk verjaard waren.  D'Hondt neemt het evenwel niet de advocaat kwalijk, doch de wet.   Hij wil nu een vervolgingstermijn van maar liefst drie jaar.

Euh .....

Volgens mj, is de titel van het artikel verkeerd gekozen.  Niet de advocaat of zijn lepe truc, is het probleem.  En neen, in tegenstelling tot wat rechter D'Hondt claimt, is de wet al evenmin het probleem.  Het probleem ligt eerder bij justitie, dat heeft liggen slapen.  Niet meer, niet minder.  Ter vergelijking : in Nederland kende de moordenaar van Pim Fortuyn zijn strafmaat binnen het jaar !  En hier in ons landje ?

Als het parket de man tijdig gedagvaard had, was dit nooit gebeurd.  Het parket had zelfs de vervolgingstermijn nog kunnen stuiten door bijkomende onderzoeksdaden.  Allemaal niet gedaan.  Tsja, dan moet men ook niet janken dat een advocaat daar dankbaar gebruik van maakt.

D'Hondt wil nu de vervolgingstermijn optrekken naar maar liefst drie jaar.  Kuch ....  Is dàt nog redelijk ?  Met daden van stuiting die nog nét op tijd gebeuren, is dat dus zelfs niet minder dan 6 jaar !  Deze termijn kan toch niet meer redelijk genoemd worden ?  En wat met recidive ?  De termijn van drie jaar, begint immers pas te lopen op datum van de uitspraak van het éérste veroordelend vonnis .....

Wat er volgens mij dus moet gebeuren : de parketten moeten gewoonweg sneller en efficiënter werken, ja !
« Laatst bewerkt op: maandag 04 december 2017 - 14:43:17 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: geflitst met 252 km/u en toch vrijuit dankzij truc van advocaat
« Reactie #1 Gepost op: maandag 04 december 2017 - 19:35:01 »
Vanuit het kamp van Justitie stelt men echter dat Justitie over te weinig middelen beschikt. Zo ligt de bal dus in het kamp van de regering.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: geflitst met 252 km/u en toch vrijuit dankzij truc van advocaat
« Reactie #2 Gepost op: maandag 04 december 2017 - 20:54:15 »
Jaja, aan hun uitleg zal 't niet liggen.  Hoe dan ook, een termijn van 3 jaar (met stuiting erbij .... kan oplopen tot 6 jaar), zoals Peter D'Hondt voorstelt .... kan ik met de beste wil géén redelijke vervolgingstermijn meer noemen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone