Ze willen zich niet onderwerpen aan een verplichte jaarlijkse bijscholing van 12 uur, zoals lesgevers in een erkende rijschool (kwestie van up to date te blijven, en/of nieuwe inzichten op te doen). Evenmin willen zij zich onderwerpen aan eender welke vorm van kwaliteitsgarantie, (of enige vorm van controle daarop). Ook willen zij niet verplicht worden om over een leslokaal te beschikken. Ze willen zich niet onderwerpen aan de verplichting om over een leslokaal te beschikken
Als argument, halen zij dan aan, dat zulke verplichtingen enkel maar de kosten verhogen en niet zouden bijdragen tot de kwaliteit en de veiligheid van de lessen.
Slik. Eigenlijk willen zij vooral -éénmaal in het bezit van hun brevet- zo goedkoop mogelijk rijlessen kunnen aanbieden. Naar zij beweren met dezélfde kwaliteits- en veiligheidsnormen. Met een verkeersreglement dat voortdurend verandert. Met nieuwe wagens die almaar rijkelijker uitgerust worden met vernieuwende technologieën, kan het écht geen kwaad om zich permanent te blijven bijscholen. Twee jaar geleden was dat voor mij (zelfs als losse medewerker) oa een bijscholing in het verkeersreglement, gegeven door een juriste (gespecialiseerd in verkeersmaterie). Altijd verfrissend om nog 's mee te volgen. Een andere opleiding, was de opleiding van instructeur naar coach van je leerling (een andere manier van lesgeven). Dit jaar was er bvb een eerste opleiding EHBO, en later dit jaar staat er nog een bijscholing mechanica op het programma. Wie zei daar ooit weer "When you think you know it all, it's a sure sign you absolutely don't" ?
Ook een leslokaal, is veel méér dan lokaal waar les gegeven wordt. Het is mee verbonden aan het filiaal van de rijschool, van waaruit rijlessen telkenmale starten en eindigen. Het is bijgevolg ook de plaats waar de filiaalverantwoordelijke en/of directeur van de rijschool mede toezicht kan houden op het werk van zijn lesgevers. Leerlingen (en/of hun ouders) kunnen hier terecht. Niet enkel om afspraken vast te leggen, maar ook om hun eventuele bezorgdheden, of gebeurlijke klachten te uiten. Het is dus dààr dat een overste mee kan helpen zoeken naar een gepaste oplossing, en de betrokken lesgever kan bijsturen waar dat nodig zou blijken.
Ook qua registratie, zal het bij hen bitter weinig voorstellen. Dit in tegenstelling tot erkende rijscholen. Werkelijk élke rijles die er door mezelf en m'n collega's gegeven wordt, staat zwart op wit op papier. Fiscaal gesjoemel is daardoor vziw wel héél erg moeilijk (om niet te zeggen : onmogelijk).
Als ik dan ook nog lees, dat sommigen onder hen zouden durven lesgeven ZONDER te beschikken over een voertuig dat over een dubbele bediening beschikt, dan word ik daar eerlijk gezegd niet goed van. We maken daar an sich zo weinig mogelijk gebruik van. Maar als het écht niet anders meer kan, ben je wel héél blij dat je daar als lesgever nog over beschikt om in extremis nog narigheid te voorkomen.
Rekening houdend met alle elementen, hoeft het natuurlijk niet te verwonderen dat zij perfect in staat zijn om rijlessen goedkoper aan te bieden. Maar alvast mij hebben ze hoegenaamd niet overtuigd dat ze dezelfde kwaliteits- en veiligheidsnormen kunnen bieden als erkende rijscholen.
Ik hoop dan ook, dat de minister een weloverwogen keuze gaat maken. Ik durf echter vrezen dat hij bang zal zijn om zich onpopulair te maken. Goedkoop .... klinkt altijd verleidelijk bij een groot deel van zijn kiezers.