Auteur Topic: Als de wagen slipt in de sneeuw  (gelezen 1983 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Als de wagen slipt in de sneeuw
« Gepost op: zondag 10 december 2017 - 20:37:57 »
http://www.gva.be/cnt/dmf20171210_03234740/met-deze-tips-rij-je-veiliger-door-de-sneeuw

In dit artikel wordt aangeraden om tijdens het slippen niet te remmen.

Dit is volkomen fout. Het eerste wat je moet doen met een wagen met ABS die in een slip geraakt is keihard het rempedaal induwen om snelheid af te bouwen. Daardoor vergroot de kans om de wagen onder controle te krijgen, en minimaliseer je eventuele schade als het toch tot een aanrijding komt. Zo heb ik het geleerd bij de ÖÄMTC in Oostenrijk.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Als de wagen slipt in de sneeuw
« Reactie #1 Gepost op: maandag 11 december 2017 - 00:33:32 »
Zoals je wel weet Jozef is het iets complexer. In een slip-situatie heb je niet genoeg grip. Het beetje grip dat je nog hebt kan je gebruiken voor een aantal zaken: sturen, remmen, versnellen. Deze drie kunnen, naargelang de omstandigheden, de situatie redden. In sommige gevallen is ontkoppelen (voor de mensen die nog geen automaat hebben  >:D) en sturen naar de oplossing de aangewezen manier. Als er ruimte is kan je inderdaad keihard remmen en vertrouwen op de ABS om de maximum remkracht te bereiken.
In een bocht insturen en hard remmen lijkt me niet aangewezen. Je vraagt grip om te sturen en te remmen!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Als de wagen slipt in de sneeuw
« Reactie #2 Gepost op: maandag 11 december 2017 - 09:40:57 »
Zoals je wel weet Jozef is het iets complexer. In een slip-situatie heb je niet genoeg grip. Het beetje grip dat je nog hebt kan je gebruiken voor een aantal zaken: sturen, remmen, versnellen. Deze drie kunnen, naargelang de omstandigheden, de situatie redden.

Bij een slip moet er in een fractie van een seconde gehandeld worden, anders heb je geen kans meer. Geen mens kan op zo een korte tijd gaan uitmaken wat in de gegeven situatie optimaal is.

Citaat
In sommige gevallen is ontkoppelen [...] de aangewezen manier.

Ontkoppelen werd ons ten zeerste afgeraden. Het gaat allemaal te snel, er zijn belangrijkere dingen te doen.

Citaat
In een bocht insturen en hard remmen lijkt me niet aangewezen. Je vraagt grip om te sturen en te remmen!

De ABS zal er sowieso voor zorgen dat de grip optimaal blijft, zodat je probleemloos kunt sturen. Alleen zal er, door de grip die benodigd is om te sturen, minder grip overblijven om te remmen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Als de wagen slipt in de sneeuw
« Reactie #3 Gepost op: maandag 11 december 2017 - 11:22:52 »
Tijdens de rijcursus bij BMW werd er op gehamerd om altijd eerst te ontkoppelen (of de gas te lossen bij een automaat). Het heeft er wellicht ook mee te maken voor welk publiek de cursus wordt gegeven. Ik heb indertijd de cursus bij BMW gevolgd omdat ik nog maar weinig ervaring had met een achterwiel aangedreven auto. De instructeur wees telkens op de verschillen tussen voorwiel- of achterwielaandrijving. Over het ontkoppelen was hij echter zeer duidelijk, dit zou voor beide gelden.

Ondertussen heb ik wat winterervaring met de vierwielaangedreven Model X en dat is toch wel een verschil. In winterse omstandigheden zou ik niet anders meer willen. Het stuurgedrag is neutraal tot zeer licht overstuurd. Gisteren heb ik een 200 km met de Model X in de sneeuw gereden. Sneeuw op de weg, winterse neerslag en koude zijn niet ideaal voor het verbruik van een elektrisch voertuig. In deze slechte omstandigheden zou de X 270 km ver geraakt zijn met één lading, zo'n 100 km minder als in de zomer. In de omstandigheden van gisteren zou ik over die 270 km op de snelweg zo'n 4 u of meer hebben gereden, niet echt een probleem dus.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Als de wagen slipt in de sneeuw
« Reactie #4 Gepost op: maandag 11 december 2017 - 19:42:15 »
Ondertussen heb ik wat winterervaring met de vierwielaangedreven Model X en dat is toch wel een verschil. In winterse omstandigheden zou ik niet anders meer willen.

Het verschil met vierwielaandrijving is inderdaad enorm. En dat niet alleen in de winter, maar ook in de herfst, als er natte bladeren op het wegdek liggen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Als de wagen slipt in de sneeuw
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 12 december 2017 - 10:24:31 »
En als de vrachtwagens niet boven geraken, is in Nederland >>> de politie, uw vriend ....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Als de wagen slipt in de sneeuw
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 12 december 2017 - 17:44:19 »
En als de vrachtwagens niet boven geraken, is in Nederland >>> de politie, uw vriend ....

Ik denk dat de politie zich hier schuldig maakt aan een overtreding, want de massa van zo een vrachtwagen ligt wellicht ver boven de maximaal toegestane massa die zo een personenwagen mag trekken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Als de wagen slipt in de sneeuw
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 12 december 2017 - 18:52:22 »
Nog wat tips :

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/10-onmisbare-tips-voor-het-rijden-in-de-sneeuw~a5023644/

Citaat
Een goede zichtbaarheid is cruciaal om veilig rond te rijden. Controleer daarom voor je vertrekt of je nog voldoende vriesbestendige ruitenwisservloeistof. Maak je voor- en achterruit ijsvrij en vergeet zeker ook de achteruitkijkspiegels niet.

Euh .... zélf niks vergeten beste VIAS ?  Waarom zou je géén aandacht besteden aan een goede zichtbaarheid door de zijruiten ?  Is er een goede reden om die vol sneeuw te laten hangen, soms ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone