Auteur Topic: Wie zijn wagen uitleent aan dronken bestuurder kan die auto straks verliezen  (gelezen 824 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Wie zijn wagen uitleent aan dronken bestuurder kan die auto straks verliezen
« Gepost op: dinsdag 19 december 2017 - 19:26:36 »
Citaat van: GVA
Wie zijn wagen uitleent aan dronken bestuurder kan die auto straks verliezen

Stel dat een familielid, een vriend of de leasingmaatschappij te goeder trouw handelt en ervan uitgaat dat de chauffeur in orde is, dan zal de uitlener niet bestraft worden. De rechter kan dan wel ‘een verbeurdverklaring bij equivalent’ uitspreken. De chauffeur zelf krijgt dan een boete die overeenkomt met de waarde van de auto waarmee hij rijdt.

Is de uitlener wel op de hoogte dat de chauffeur niet in het bezit is van een rijbewijs of dronken instapt, dan kan zijn auto verbeurdverklaard worden en verliest hij die dus.

http://www.gva.be/cnt/dmf20171219_03251498/wie-zijn-wagen-uitleent-aan-dronken-bestuurder-kan-die-auto-straks-verliezen

De bewijsvoering gaat in vele gevallen zeer moeilijk zijn, wijl er toch een auto of een boete ter waarde van de auto op het spel staat.

Ook gaat het hier weer om een ongelijke bestraffing: is de auto een 20 jaar oude Lada, of is het een nieuwe Rolls Royce?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wie zijn wagen uitleent aan dronken bestuurder kan die auto straks verliezen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 19 december 2017 - 21:20:45 »
Pfieuw ..... probeer je maar 's in te dekken als je iets uitleent of verhuurt.  Wat zal het volgende zijn ?

Als je morgen pakweg je koevoet uitleent, en de ontlener gebruikt 'm om ergens in te breken.  Je leent iemand je kettingzaag, maar betrokkene gebruikt 'm om iemand mee te verminken waarmee hij nog een eitje te pellen heeft, je verhuurt je woonst en .....

Gaan we de ontlener/verhuurder dan ook méé strafbaar stellen ?


Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wie zijn wagen uitleent aan dronken bestuurder kan die auto straks verliezen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 21 december 2017 - 10:16:47 »
Is de uitlener op de hoogte..... Dus alle firmawagens zijn al veilig.....

Hopelijk hebben ze er expliciet bij staan dan de ontlener de volledige waarde zal moeten vergoeden aan de uitlener, binnen de maand bvb..
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien