Auteur Topic: Alleen bedrijfswagens op diesel zwaarder belast  (gelezen 1822 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Alleen bedrijfswagens op diesel zwaarder belast
« Gepost op: zaterdag 16 december 2017 - 18:14:58 »
Citaat van: GVA
Alleen bedrijfswagens op diesel zwaarder belast

De jaarlijkse aanpassing van de CO2-uitstoot voor de berekening van het belastbare voordeel heeft geen gevolgen voor benzine- en lpg-wagens.

http://www.gva.be/cnt/dmf20171216_03246927/alleen-bedrijfswagens-op-diesel-zwaarder-belast
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Alleen bedrijfswagens op diesel zwaarder belast
« Reactie #1 Gepost op: zondag 17 december 2017 - 17:56:49 »
Logisch, de tax op dieselwagens stijgt ook op dezelfde manier waar dat die voor benzine en Lpg voertuigen ook nagenoeg onveranderd blijft.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Alleen bedrijfswagens op diesel zwaarder belast
« Reactie #2 Gepost op: zondag 22 juli 2018 - 12:47:33 »
En behalve de diesel als brandstof voor wagens, heeft Vlaanderen het ook gemunt op stookolie .....

Citaat van: HLN
Brandstofhandelaars verbolgen na “irrationele” beslissing over stookolieketels

“Gevolgen zijn hallucinant”


De Belgische Federatie van Brandstoffenhandelaars (Brafco) is niet te spreken over de beslissing van de Vlaamse regering om de verkoop van stookolieketels te verbieden vanaf 2021. De federatie stelt ook dat er geen overleg plaatsvond met de sector.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/brandstofhandelaars-verbolgen-na-irrationele-beslissing-over-stookolieketels~acaa0eee/
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Alleen bedrijfswagens op diesel zwaarder belast
« Reactie #3 Gepost op: zondag 22 juli 2018 - 15:30:40 »
En behalve de diesel als brandstof voor wagens, heeft Vlaanderen het ook gemunt op stookolie .....

Velen gaan nu nog vóór 2021 een nieuwe stookolieketel kopen, wat de branche tegoed komt. En die ketels hebben weer 30 jaar stookolie nodig. Wie vanaf 2021 een stookolieketel wil, gaat hem toch gewoon in Nederland of in Duitsland kopen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Alleen bedrijfswagens op diesel zwaarder belast
« Reactie #4 Gepost op: zondag 22 juli 2018 - 23:12:22 »
Als de huidige ketels tot 40% minder verbruiken dan heeft de sector jarenlang de grootste brol geplaatst die er te vinden is. Ik heb thuis een hoog rendementsgasketel staan en die haalt een rendement van rond de 95%. Die kan dus geen 40% zuiniger meer worden, dat wil zeggen dat de mazoutsector ketels plaatste met een rendement van 60%? Hier klopt iets niet in hun redenering.

Het verbieden vind ik trouwens geen goed idee, hoewel ik ook tegen mazout als energiebron voor verwarming ben. In sommige gevallen kan je gewoon niet anders. Niet iedereen kan zomaar een warmtepomp plaatsen bijvoorbeeld. Ook in een mazoutverwarming met warmte-kracht-koppeling zie ik nog wel iets zitten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Alleen bedrijfswagens op diesel zwaarder belast
« Reactie #5 Gepost op: maandag 23 juli 2018 - 10:43:00 »
Als de huidige ketels tot 40% minder verbruiken dan heeft de sector jarenlang de grootste brol geplaatst die er te vinden is.

In de goede oude tijd maakte geen kat zich zorgen over het verbruik, laat staan over de uitstoot. En toestellen zijn nooit van de eerste dag perfect, ze verbeteren met de tijd.

Wij hebben onze 40 jaar oude oliestookketel in 2015 moeten vervangen, niet omdat hij versleten was, doch omdat het alsmaar meer kantje boordje werd om de alsmaar strenger wordende emissienormen nog te halen. De nieuwe ketel verbruikt ca. 1.500 liter per jaar minder.

We kregen van de overheid een subsidie van 3.000 euro op voorwaarde dat we een lening nodig hadden voor de nieuwe ketel. Die hadden we niet nodig, maar we hebben er dan maar één genomen, want de intresten op die lening zijn peanuts in vergelijking met die 3.000 euro.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Vlaamse regering trekt beslissing in
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 24 juli 2018 - 14:26:31 »
Citaat van: GVA
Vlaamse regering trekt beslissing in: dan toch geen verbod op verkoop stookolieketels in 2021

De Vlaamse regering zal dan toch geen verbod op de verkoop van stookolieketels in 2021 invoeren. Dat meldt de Vlaams minister van Energie Bart Tommelein via een persbericht.

https://www.gva.be/cnt/dmf20180723_03628332/vlaamse-regering-trekt-beslissing-in-dan-toch-geen-verbod-op-verkoop-stookolieketels-in-2021

België, het land waar de overheid vaker van gedacht verandert dan de wind van richting verandert.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."