Auteur Topic: regels mbt voetgangers volgens VAB  (gelezen 3348 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
regels mbt voetgangers volgens VAB
« Gepost op: maandag 18 december 2017 - 09:39:37 »
Zie volgende link :


https://magazine.vab.be/mobiliteit/voetgangers-verkeer/


Citaat
Wie een zebrapad gebruikt of aanstalten maakt om het te gebruiken, heeft altijd voorrang op andere weggebruikers, behalve bij spoorvoertuigen.

Oei ...

1.

Waarom noemt VAB dit een zebrapad ipv een oversteekplaats voor voetgangers ?

2.


40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven

Moet men voorrang verlenen aan (al) wie die oversteekplaats gebruikt ?  Serieus ?  Volgens mij, uitsluitend aan voetgangers die er zich op bevinden, of op het punt staan zich er op te begeven..  Akkoord, het item gaat over de regels van/voor voetgangers, maar toch had VAB voorzichtiger kunnen zijn qua woordkeuze.

Hoe komt VAB er bij dat die voetganger aanstalten zou moeten maken om over te steken ?  Wààr, en in wélke regel zou er volgens VAB bepaald zijn dat de voetgangers daadwerkelijk aanstalten moeten maken om over te steken of enigerlei beweging zouden moeten maken ?  Op het punt staan over te steken, volstaat al !

Citaat
Je mag niet stilstaan of parkeren op het zebrapad en de vijf meter ervoor.

Oei ....

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en
op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;


En in de oefenvragen, wordt het al niet veel beter.  Daar zou ik volgens oefenvraag 3, moeten stoppen en voorrang verlenen aan een voetganger op een oversteekplaats voor voetangers.  Serieus ?  Wààr leest VAB de bijkomende verplichting om ook nog te stoppen ?  Voorrang verlenen, volstaat.  Als vertragen voldoende is om aan die voorrangsplicht te voldoen, zou ik niet weten wélke overtreding een bestuurder zou begaan.  Mijns inziens, moet hij alleen maar stoppen indien nodig om aan die voorrangsplicht te voldoen.  Maar een bijkomende verplichting is het an sich beslist niet !


« Laatst bewerkt op: maandag 18 december 2017 - 09:48:38 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: regels mbt voetgangers volgens VAB
« Reactie #1 Gepost op: maandag 18 december 2017 - 09:52:32 »
Ik vind het heel erg dat de VAB dergelijke incorrecte informatie verspreiden, wat de lezers uiteraard van een dergelijke organisatie niet verwachten.

Het ontbreekt helaas velen aan zorgvuldigheid wanneer ze uitspraken over de wegcode doen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: regels mbt voetgangers volgens VAB
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 30 december 2017 - 12:28:24 »
En ze volharden nog ook :

https://www.facebook.com/VAB/photos/a.379765425464692.88983.378500292257872/1575789505862272/?type=3

Man, man, man ....

Citaat
Doe mee met de verkeersquiz van VAB-Rijschool!

De fietser heeft zijn fiets aan de hand en wil het zebrapad oversteken.

A. Ik moet stoppen en voorrang verlenen.
B. Ik moet stoppen en voorrang verlenen, maar enkel binnen de bebouwde kom.
C. Ik moet niet stoppen, want hij heeft een fiets vast en is dus geen voetganger.

1.

Ze bedoelen uiteraard een oversteekplaats voor voetgangers ipv een zebrapad.

2.

A zal ongetwijfeld wel correct zijn volgens VAB.

Maarreuhm ....

40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

In tegenstelling tot wat VAB beweert, volstaat het om voorrang te verlenen.  Dat is iets héél anders dan wat VAB er van maakt : stoppen + voorrang verlenen.  Wààr in de wegcode leest VAB deze bijkomende verplichting ?

Voor mij, is antwoord C (hoewel fout), eigenlijk niet minder fout dan A.  Ik moet immers niet stoppen an sich .... het volstaat om voorrang te verlenen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 30 december 2017 - 13:10:52 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: regels mbt voetgangers volgens VAB
« Reactie #3 Gepost op: zondag 31 december 2017 - 12:37:10 »
Mààr ..... unlike some others die op hun fouten gewezen worden, kan VAB het wél opbrengen om die fout toe te geven :

https://twitter.com/VABMobiliteit/status/947415874063028224
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
opnieuw gaat VAB de mist in
« Reactie #4 Gepost op: zondag 22 april 2018 - 15:12:10 »
https://magazine.vab.be/mobiliteit/8-tips-pechstrook-juist-gebruiken/

Citaat
Hoe moet je de pechstrook correct gebruiken ?

8.  Een defecte wagen mag nooit langer dan 24 uur op de pechstrook blijven staan.


VAB baseert zich uiteraard op de beperking van het langdurig parkeren :


https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/192-art27

27.5. BEPERKING VAN HET LANGDURIG PARKEREN

27.5.1.
Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.


Een bepaling die overal geldt, en bijgevolg ook op de autosnelweg. 



Maarreuhm .... op een autosnelweg is er nog een specifiek wetsartikel, dat VAB kennelijk over 't hoofd gezien heeft :


https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/230-art51

51.5.

(...)

Op autowegen en autosnelwegen zorgt de bevoegde persoon steeds ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig en de lading.
« Laatst bewerkt op: zondag 22 april 2018 - 15:19:12 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: regels mbt voetgangers volgens VAB
« Reactie #5 Gepost op: zondag 22 april 2018 - 17:21:12 »
Ik heb overigens nog eens naar het eerste bericht in deze draad gekeken:

Citaat
Wie een zebrapad gebruikt of aanstalten maakt om het te gebruiken, heeft altijd voorrang op andere weggebruikers, behalve bij spoorvoertuigen.

O ja? Ook op de bestuurders van prioritaire voertuigen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: regels mbt voetgangers volgens VAB
« Reactie #6 Gepost op: zondag 22 april 2018 - 20:16:03 »
Ik heb overigens nog eens naar het eerste bericht in deze draad gekeken:

Citaat
Wie een zebrapad gebruikt of aanstalten maakt om het te gebruiken, heeft altijd voorrang op andere weggebruikers, behalve bij spoorvoertuigen.

O ja? Ook op de bestuurders van prioritaire voertuigen?

Ja !  Tenzij het je eigen huis is, dat in de fik staat.  ;D
« Laatst bewerkt op: zondag 22 april 2018 - 20:30:25 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: regels mbt voetgangers volgens VAB
« Reactie #7 Gepost op: maandag 23 april 2018 - 19:31:55 »
Ja !  Tenzij het je eigen huis is, dat in de fik staat.  ;D

... en je het niet zelf in brand gestoken hebt.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: regels mbt voetgangers volgens VAB
« Reactie #8 Gepost op: zondag 29 april 2018 - 12:29:49 »
En hop .... they strike again :

https://www.facebook.com/VAB/photos/a.379765425464692.88983.378500292257872/1694461053995116/?type=3&theater

Citaat van: VAB
Deze fietser gebruikt hier de rijbaan. Mag dat?

A. Ja.
B. Ja, maar enkel binnen de bebouwde kom.
C. Nee.



2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.


verkeersbord D7
verkeersbord D9




Jazeker : OFWEL de wegmarkering uit artikel 74, OFWEL een verkeersbord D7 / of verkeersbord D9.  Het éne of het andere, ipv zoals hier verkeerdelijk beide samen .....

Daarnaast, lijkt VAB schromelijk over 't hoofd te zien, dat een fietser om diverse redenen het fietspad mag verlaten.
« Laatst bewerkt op: zondag 29 april 2018 - 12:35:04 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone