Kan iemand even melden hoe de situatie momenteel in België is?
Ik ben recent nog ff bij Cardoen binnengesprongen, om 's te zien welke modellen er zoal zijn. Mij viel vooral op, dat de showroom nu barstens vól diesels stond.
Als het wérkelijk klopt, dat er nog dit jaar een moment komt waarop de diesel effectief duurder wordt dan benzine .... dan is er voor mij ook een grens bereikt. Ik ben nochtans érg tevreden over m'n Renault Grand Scénic. Maar de prijs van de diesel doet mij toch stilaan uitkijken.
Qua merken, ben ik er nog niet uit. Ik ben best tevreden over m'n huidige tuf. Renault zou best kunnen, maar nog eerder tamelijk klassiek als het over grotere gezinswagens gaat. Dan eindig je al snel bij de klassieke diesel of benzine. En da's dus nét niet genoeg voor mij, om NU over te gaan tot de aanschaf van een alternatief voor m'n huidige dieseltuf.
Mazda heeft me al aardig weten te verrassen. Via de rijschool, heb ik bvb al 's de kans gehad om een MAZDA 6 te testen. Héérlijk, en zeker niet lelijk. Alleen : hier 3x instappen en uitstappen en ik heb gene rug meer. En of ikzelf, met m'n 1,87 meter het op de achterbank zou volhouden tot op m'n vakantiebestemming, is ook nog maar de vraag. De grote kinderwagen en buggy hoeven we inmiddels niet meer mee te zeulen. Dus dat spaart toch al aardig wat ruimte in de koffer. Anderzijds, worden onze 2 kids weldra toch ook alweer 14 en 12 jaar. En die groeien ook als kool, en hebben dus ook stilaan aardig wat méér beenruimte nodig dan enkele jaren geleden.
De overige merken, heb ik nog niet écht bestudeerd. Mss m'n licht 's opsteken op het komende autosalon.
Wat het precies worden zal, weet ik nog niet. Ik heb sowieso wél een aantal voorwaarden voor mezelf :
* iets of wat betaalbaar
* ruimte voor een gezin
* iets of wat vermogen om m'n aanhangwagen te trekken
* bij voorkeur een automaat, al is dat nog van ondergeschikt belang cfr de overige voorwaarden
Electrische voertuigen zijn voor mij nog te duur, en tegelijk véél te onpraktisch. Het aantal laadpalen is nog véél te klein. En op reis, zie ik het absoluut niet zitten om amper een 300 km te rijden om weer enkele uren te verliezen om 'm weer op te laden.
Ikzelf moet nog een aantal overwegingen maken. Een hybride model, behoort zeker tot de mogelijkheden. Ja, je zit altijd nog met een tweede aandrijflijn. En ja, Toyota is niet bepaald de allergoedkoopste. Maar ik weet dat de Toyota Carina II break die m'n vader destijds had, érg betrouwbaar en voor die tijd érg degelijk was.
Een voertuig op CNG zou ook nog kunnen. Er komen stilaan voldoende tankstations waar ik m'n CNG kan tanken. Maar is er weinig keuze qua betaalbare wagens, met voldoende ruimte voor een gezin. Een VW Caddy komt dan iets of wat in de buurt. Maar da's naar mijn persoonlijke smaak toch een spuuglelijk onding.
Aangezien het aantal modellen, zowel hybride als voertuigen op CNG nog eerder beperkt is
(en al zéker qua trekvermogen voor een aanhanger), zou zelfs een wagen op benzine ook nog kunnen. Maar dan is het mss NU nog het moment niet om van auto te veranderen. En is het mss nog eerder aangewezen om de dieseltuf nog enkele jaartjes verder te verslijten. Een splinternieuwe wagen aanschaffen louter omdat ik van m'n diesel af wil, ..... zou gegarandeerd een verkeerde beslissing zijn. Ik wil NU ook weer niet de fout maken om een andere wagen aan te schaffen, om dan binnen X aantal jaren vast te stellen dat het financieel véél interessanter geweest zou zijn om m'n huidige dieseltuf verder te verslijten en pas dàn te vervangen.
Daarom : ik kijk links en rechts al wat uit. Maar een overhaaste beslissing wil ik niet nemen. Er zijn grenzen. Simpeler gezegd : ik heb 't er nu ook weer niet voor over om elke dag een boterham met choco te moeten eten ipv deftig broodbeleg omdat ik nu een zotte aanschaf zou doen ....
Dat is nu voor mij dé tienpunten-vraag : wordt het interessant om afscheid te nemen van m'n diesel ? Of is het interessanter om nu gewoon m'n huidige dieseltuf verder te verslijten, ook al bereikt de dieselprijs nu zo stilaan onaanvaardbare hoogten ? Kan ik bvb een interessante aankoop doen, omdat een garagehouder mij interessante voorwaarden kan bieden om mij over de meet te trekken ? Of ben ik daarvoor nu te laat, aangezien zelfs de garagisten al klammige handjes krijgen als iemand van z'n dieseltuf af wil ? Ik zal wss niet de énige zijn die van z'n dieseltuf af zal willen. Het zal dus wat wikken en wegen worden, en goed uit de doppen kijken.