Auteur Topic: VAB voorspelt dat in 2018 diesel duurder wordt dan benzine  (gelezen 5022 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
VAB voorspelt dat in 2018 diesel duurder wordt dan benzine
« Gepost op: dinsdag 02 januari 2018 - 09:00:48 »
Citaat van: Nieuwsblad
In 2018 wordt diesel duurder dan benzine, voorspelt VAB

“Gewone gezinnen: koop geen dieselauto meer”


Gezinnen kunnen maar beter geen dieselauto meer kopen. Dat zegt mobiliteitsorganisatie VAB. “2018 wordt het jaar dat diesel duurder wordt aan de pomp dan gewone benzine”, zegt Maarten Matienko van VAB. “Alleen wie 30.000 kilometer per jaar rijdt of meer, doet nog een klein voordeel.”

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180102_03275985?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

En meanwhile, lijkt de premie die de overheid overheeft voor de aanschaf van een electrische wagen vooralsnog niet aan te slaan :

Citaat van: VRT Nieuws
Premies voor elektrische wagens kunnen Vlaming niet bekoren

Wie in Vlaanderen een elektrische wagen wil kopen, heeft recht op een premie. De Vlaamse regering heeft daar vorig jaar 5 miljoen euro voor uitgetrokken. Maar van dat bedrag is vorig jaar amper 1,15 miljoen euro uitbetaald, schrijft De Tijd. 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/02/subsidies-voor-elektrische-wagens-kunnen-vlaming-niet-bekoren/
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 januari 2018 - 09:13:38 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: VAB voorspelt dat in 2018 diesel duurder wordt dan benzine
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 02 januari 2018 - 09:32:58 »
De EU-grenswaarde voor NO2 (stikdstofdioxide) in de buitenlucht bedraagt 40 microgram per m³, op de arbeitsplaatsen 950 microgram per m³, dus bijna 24 maal zoveel.

In Duitsland heerst er momenteel totale onzekerheid. De fabrikanten zijn bereid gratis software te installeren die een aanzienlijke verbetering brengt, maar niet tot 40 microgram per m³. Er bestaat een hardware oplossing die deze norm haalt en ca. 1.500 € per wagen kost. De overheid is voorstander van deze hardware oplossing, doch vindt dat deze kosten moeten gedragen worden door de fabrikanten, omdat de dieselwagenswagens zelfs de aangekondigde waarden in werkelijkheid tot 11 maal overschrijden. De fabrikanten zijn daartoe evenwel niet bereid. Als er volgende maand geen oplossing komt, dan komt er in heel wat steden een algemeen verbod voor alle dieselwagens.

Momenteel geraak je daardoor geen tweedehands dieselwagen meer kwijt aan een particulier. Professionele handelaars geven voor een Euro 5 ca. 30% minder dan tot voor kort, en staan zeer weigerachtig tegenover een Euro 4 of minder. De wagens worden geëxporteerd, gedemonteerd of verschroot.

Kan iemand even melden hoe de situatie momenteel in België is?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: VAB voorspelt dat in 2018 diesel duurder wordt dan benzine
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 02 januari 2018 - 09:35:35 »
En meanwhile, lijkt de premie die de overheid overheeft voor de aanschaf van een electrische wagen vooralsnog niet aan te slaan

De VAB schrijft dan ook:

Citaat
En een elektrische auto dan? “Die zijn nog te duur in aanschaf en er zijn op dit moment ook gewoon nog te weinig modellen om dat aantrekkelijk te maken”, zegt Matienko.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: VAB voorspelt dat in 2018 diesel duurder wordt dan benzine
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 02 januari 2018 - 15:08:59 »
Kan iemand even melden hoe de situatie momenteel in België is?

Ik ben recent nog ff bij Cardoen binnengesprongen, om 's te zien welke modellen er zoal zijn.  Mij viel vooral op, dat de showroom nu barstens vól diesels stond.

Als het wérkelijk klopt, dat er nog dit jaar een moment komt waarop de diesel effectief duurder wordt dan benzine .... dan is er voor mij ook een grens bereikt.  Ik ben nochtans érg tevreden over m'n Renault Grand Scénic.  Maar de prijs van de diesel doet mij toch stilaan uitkijken.

Qua merken, ben ik er nog niet uit.  Ik ben best tevreden over m'n huidige tuf.  Renault zou best kunnen, maar nog eerder tamelijk klassiek als het over grotere gezinswagens gaat.  Dan eindig je al snel bij de klassieke diesel of benzine.  En da's dus nét niet genoeg voor mij, om NU over te gaan tot de aanschaf van een alternatief voor m'n huidige dieseltuf.

Mazda heeft me al aardig weten te verrassen.  Via de rijschool, heb ik bvb al 's de kans gehad om een MAZDA 6 te testen.  Héérlijk, en zeker niet lelijk.  Alleen : hier 3x instappen en uitstappen en ik heb gene rug meer.  En of ikzelf, met m'n 1,87 meter het op de achterbank zou volhouden tot op m'n vakantiebestemming, is ook nog maar de vraag.  De grote kinderwagen en buggy hoeven we inmiddels niet meer mee te zeulen.  Dus dat spaart toch al aardig wat ruimte in de koffer.  Anderzijds, worden onze 2 kids weldra toch ook alweer 14 en 12 jaar.  En die groeien ook als kool, en hebben dus ook stilaan aardig wat méér beenruimte nodig dan enkele jaren geleden.

De overige merken, heb ik nog niet écht bestudeerd.  Mss m'n licht 's opsteken op het komende autosalon.

Wat het precies worden zal, weet ik nog niet.  Ik heb sowieso wél een aantal voorwaarden voor mezelf :

* iets of wat betaalbaar
* ruimte voor een gezin
* iets of wat vermogen om m'n aanhangwagen te trekken
* bij voorkeur een automaat, al is dat nog van ondergeschikt belang cfr de overige voorwaarden

Electrische voertuigen zijn voor mij nog te duur, en tegelijk véél te onpraktisch.  Het aantal laadpalen is nog véél te klein.  En op reis, zie ik het absoluut niet zitten om amper een 300 km te rijden om weer enkele uren te verliezen om 'm weer op te laden.

Ikzelf moet nog een aantal overwegingen maken.  Een hybride model, behoort zeker tot de mogelijkheden.  Ja, je zit altijd nog met een tweede aandrijflijn.  En ja, Toyota is niet bepaald de allergoedkoopste.  Maar ik weet dat de Toyota Carina II break die m'n vader destijds had, érg betrouwbaar en voor die tijd érg degelijk was.

Een voertuig op CNG zou ook nog kunnen.  Er komen stilaan voldoende tankstations waar ik m'n CNG kan tanken.  Maar is er weinig keuze qua betaalbare wagens, met voldoende ruimte voor een gezin.  Een VW Caddy komt dan iets of wat in de buurt.  Maar da's naar mijn persoonlijke smaak toch een spuuglelijk onding.

Aangezien het aantal modellen, zowel hybride als voertuigen op CNG nog eerder beperkt is (en al zéker qua trekvermogen voor een aanhanger), zou zelfs een wagen op benzine ook nog kunnen.  Maar dan is het mss NU nog het moment niet om van auto te veranderen.  En is het mss nog eerder aangewezen om de dieseltuf nog enkele jaartjes verder te verslijten.  Een splinternieuwe wagen aanschaffen louter omdat ik van m'n diesel af wil, ..... zou gegarandeerd een verkeerde beslissing zijn.  Ik wil NU ook weer niet de fout maken om een andere wagen aan te schaffen, om dan binnen X aantal jaren vast te stellen dat het financieel véél interessanter geweest zou zijn om m'n huidige dieseltuf verder te verslijten en pas dàn te vervangen. 

Daarom : ik kijk links en rechts al wat uit.  Maar een overhaaste beslissing wil ik niet nemen.  Er zijn grenzen.  Simpeler gezegd : ik heb 't er nu ook weer niet voor over om elke dag een boterham met choco te moeten eten ipv deftig broodbeleg omdat ik nu een zotte aanschaf zou doen ....

Dat is nu voor mij dé tienpunten-vraag : wordt het interessant om afscheid te nemen van m'n diesel ? Of is het interessanter om nu gewoon m'n huidige dieseltuf verder te verslijten, ook al bereikt de dieselprijs nu zo stilaan onaanvaardbare hoogten ?  Kan ik bvb een interessante aankoop doen, omdat een garagehouder mij interessante voorwaarden kan bieden om mij over de meet te trekken ?  Of ben ik daarvoor nu te laat, aangezien zelfs de garagisten al klammige handjes krijgen als iemand van z'n dieseltuf af wil ?  Ik zal wss niet de énige zijn die van z'n dieseltuf af zal willen.  Het zal dus wat wikken en wegen worden, en goed uit de doppen kijken.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 januari 2018 - 16:26:58 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: VAB voorspelt dat in 2018 diesel duurder wordt dan benzine
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 03 januari 2018 - 17:58:51 »
Als je je diesel weg doet voor de prijs dan is LPG aan de pomp het goedkoopste, zelfs maar ongeveer de helft van CNG, daarstraks betaalde ik 0.46 cent/liter.
Denk wel dat er ondertussen meer CNG stations zijn dan LPG stations die overal aan het verdwijnen zijn.
Ook betaal je bij LPG nog altijd meer wegentaks dan de 0 taks bij een CNG
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: VAB voorspelt dat in 2018 diesel duurder wordt dan benzine
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 10 januari 2018 - 13:27:27 »
Hmmm....

Advies van de garagehouders.  Voor een grote gezinswagen als de Renault Grand Scénic of een Ford S Max, mag je rekenen dat een benzinemotor toch een méérverbruik heeft van minstens 2 liter per 100 km.  En gezien de afstanden die wij met ons gezin afleggen (de wagen is van mei 2013, nu al > 102.000 km) .... komen hun prognoses alsnog voordeliger uit met diesel ipv met benzine.

Op CNG, of Hybride modellen vind ik vooralsnog m'n gading écht niet.  Trekvermogen voor aanhangwagen quasi nihil, te weinig ruimte. 

In de huidige situatie, zou ik nog steeds een diesel overwegen, hoe gek het ook mag klinken.  On the other hand, als er nog teveel nieuwe diesels ingeschreven worden .... wie weet wat de overheid dan nog in petto gaat hebben ?
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 januari 2018 - 13:59:47 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: VAB voorspelt dat in 2018 diesel duurder wordt dan benzine
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 10 januari 2018 - 17:44:52 »
Diesel zou dus al heel wat duurder dan benzine moeten worden vooraleer je met 2 liter minder verbruik op 100 km hogere brandstofkosten hebt met een diesel.

Als je een dieselwagen lang wil houden, speelt de wederverkoopwaarde vrijwel geen rol. Wil je hem niet zo lang houden, dan moet je bekijken of het voordeel van de brandstofkosten opweegt tegen de lagere wederverkoopwaarde (momenteel althans).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: VAB voorspelt dat in 2018 diesel duurder wordt dan benzine
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018 - 15:47:15 »
Diesel zou dus al heel wat duurder dan benzine moeten worden vooraleer je met 2 liter minder verbruik op 100 km hogere brandstofkosten hebt met een diesel.

Als je een dieselwagen lang wil houden, speelt de wederverkoopwaarde vrijwel geen rol. Wil je hem niet zo lang houden, dan moet je bekijken of het voordeel van de brandstofkosten opweegt tegen de lagere wederverkoopwaarde (momenteel althans).

Dank voor je inzichten.

Ondertussen heb ik van een kameraad die een Citroën garage uitbaat, volgend advies gekregen :

Ja, de dieselmotor verbruikt een kleine 2 liter per 100 km minder dan de benzinemotor.  Dus wie NU voldoende kilometers rijdt, doet op termijn inderdaad z'n voordeel nog met de aanschaf van een diesel.  Maar dat is berekend op de prijzen en cijfers van dit hoogst eigenste ogenblik.

Overweeg daarom bij je aankoop ook even volgende factoren :

* Voor een diesel-variant is er een duurdere aankoopprijs van pakweg 1.000 euro voor een gelijkaardige motorversie
* De diesel kost nu aan de pomp al bijna evenveel als benzine.  Wellicht is nog dit jaar zelfs dit minieme verschil al weggewerkt.
* Voor een diesel, betaal je dubbel zoveel BIV en jaarlijkse verkeersbelasting.
* De diesel-rijder is duidelijk in het vizier van de overheid.  Wat gaat de overheid mss nog allemaal verzinnen om de dieselrijder te bestraffen in zijn portemonnee ?  Nóg duurdere diesel ?  Nóg hogere taksen ?  Dat weet voorlopig nog niemand.
* Wil je binnen X aantal jaar je diesel verkopen, moet je niet achterover vallen als de wederverkoopwaarde lelijk tegenvalt.  De markt wordt immers stilaan overspoeld door diesels

Ja, het blijft een eeuwig dilemma.  En ja, de perceptie is er inderdaad : dat de diesel voordeliger zou uitvallen.  Dat komt omdat niet iedereen de volledige reken-oefening maakt.  De hogere aankoopprijs en de hogere kost aan BIV dient immers slechts slechts éénmalig betaald te worden, en de wegentaks slechts éénmaal per jaar.  Dus dat wordt wel 's over 't hoofd gezien. Het méérverbruik van pakweg een kleine 2 l per 100 km voor een benzinemotor tov een dieselmotor daarentegen, is iets wat de gebruiker natuurlijk dagelijks ervaart.


De keuze op dit moment, gaat eigenlijk nog tussen een Renault Grand Scénic enerzijds en de Citroën Grand C4 Picasso anderzijds.  Bij andere merken, vind ik niet meteen mijn ding.  Bij Ford zit ik ofwel meteen in een véél duurdere prijsklasse.  De Ford S Max, is eerder het equivalent van de Renault Espace que prijs en ruimte.  Een tikje buiten budget, dus.  En ook de gebruikte materialen qua interieur (harde plastic-achtige kunst-stof, voor een auto van die prijsklasse, neen ... niet mijn ding.  zelfs de Mondeo heeft dat).  Ofwel zou ik al over de streep getrokken moeten worden door een wel héél interessante deal.  Een directiewagen met héél weinig km's, een toonzaalmodel of dergelijke.  In de lagere prijsklasse, is de Ford Tourneo een zo mogelijk nog lelijker onding dan de VW Caddy.  En kwam ikde toonzaal binnen, zat de verkoper daar duidelijk tegen zijn goesting.  Hij vroeg me of hij mij kon helpen.  Dus ik geef mijn budget mee, en vraag wat hij me dan kan voorstellen.  Dat de S Max buiten budget viel, had ik al snel door.  Soit, tot daar toe geen probleem.  Maar een béétje verkoper die naam waardig, zou dan toch 's moeten kijken of hij niks anders in de aanbieding heeft voor een gezin met 3 kids.  Neen, het interesseerde hem écht genen bal. 

Mss ga ik nog 's kijken naar de VW Touran.  Maar eerlijk gezegd ben ik niet écht VW minded.



« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 januari 2018 - 15:57:30 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: VAB voorspelt dat in 2018 diesel duurder wordt dan benzine
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018 - 18:38:36 »
Vrienden van ons hebben na 9 jaar hun Dacia vervangen door een Renault Grand Scénic , waar de Dacia nooit problemen had heeft de Renault continue problemen, ze willen hem gewoon terug weg doen want het komt niet goed.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: VAB voorspelt dat in 2018 diesel duurder wordt dan benzine
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018 - 18:57:14 »
Mss ga ik nog 's kijken naar de VW Touran.  Maar eerlijk gezegd ben ik niet écht VW minded.

Wij hebben een Touran gehad, en ik kan die wagen echt niet aanraden.

We hadden een VW Bora (= een Golf met een koffer), en daar waren we zo tevreden over, dat ik de dag dat hij wegging, bij hem staan wenen heb: "Lieve Bora, jij hebt ons nooit in de steek gelaten, en nu laten wij jou in de steek, je gaat naar Bosnië".

De Touran is op hetzelfde onderstel gebouwd als de Golf en de Bora, maar dat past niet bij zijn hoger koetswerk en andere gewichtsverdeling. De wagen is erg onstabiel en op sneeuw moeilijk te beheersen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: VAB voorspelt dat in 2018 diesel duurder wordt dan benzine
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018 - 20:44:12 »
Als je voor veel plaats wilt gaan moet je anders wel in het Renault Espace segment gaan zoeken, die Grand modellen stellen niet veel voor.
Of richting Berlingo en co. Die bieden ook wel plaats.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: VAB voorspelt dat in 2018 diesel duurder wordt dan benzine
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 13 januari 2018 - 09:09:00 »
Vrienden van ons hebben na 9 jaar hun Dacia vervangen door een Renault Grand Scénic , waar de Dacia nooit problemen had heeft de Renault continue problemen, ze willen hem gewoon terug weg doen want het komt niet goed.

Een collega van mij (portier), z' vorige auto was de grootste break van Peugeot.  Hij was er erg mee in z'n nopjes. 

Na welgeteld 1 jaar (jawel!) had hij al méér dan 12 keer weer in de garage gestaan.  Altijd was het wel iets met dat ding.  De laatste keer was het een probleem met zijn electrische handrem.  Die wou niet meer lossen.  De depanneur had er een niet alledaagse klus aan.  Hij had er z'n handen mee vol, om 'm van onder de carport te takelen zonder daarbij het voertuig enigerlei schade te berokkenen.

Toen was hij het zó kotsbeu dat hij 'm buitengeflikkerd heeft.  Naar eigen zeggen heeft hij 't op 1 of ander akkoord gegooid met de betrokken merkdealer.  Geen idee wat dat zgn. akkoord dan moge inhouden, maar soit.  Nu rijdt hij een Toyota Auris touring sports. 
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 januari 2018 - 09:11:19 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: VAB voorspelt dat in 2018 diesel duurder wordt dan benzine
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 13 januari 2018 - 11:20:12 »
Bert, ga anders eens kijken bij Toyota. De verso modellen zijn verrassend ruim! Bovendien heeft Toyota een legendarische betrouwbaarheid.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: VAB voorspelt dat in 2018 diesel duurder wordt dan benzine
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 13 januari 2018 - 11:36:27 »
Bert, ga anders eens kijken bij Toyota. De verso modellen zijn verrassend ruim! Bovendien heeft Toyota een legendarische betrouwbaarheid.

is ook nog een mogelijkheid.  Bedankt voor de tip.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: VAB voorspelt dat in 2018 diesel duurder wordt dan benzine
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 13 januari 2018 - 11:44:24 »
We gaan den diesel moeten bannen, zeg dat >>> Frans Fierens, luchtspecialist van de VMM en directeur van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel). het gezegd heeft.

Mark my words : de politici gaan dit betoog gegarandeerd aangrijpen om de dieselrijder nog wat harder te treffen in de portemonnee.  Er lijkt geen ontkomen meer aan : de overheid richt haar pijlen op de dieselrijder. 

We gaan 't geweten hebben, vrees ik zo.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone