Auteur Topic: nieuwe reeks op 1 : "Mij overkomt het niet"  (gelezen 2175 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
nieuwe reeks op 1 : "Mij overkomt het niet"
« Gepost op: zondag 07 januari 2018 - 13:52:13 »
Vanaf maandag 8 januari, zendt de VRT een nieuw programma uit : >>> Mij overkomt het niet ....

Nieuwe reeks op één, vanaf maandag 8 januari om 21.30

We leven allemaal met het idee "mij overkomt zoiets niet"Maar wat, als het dan tóch gebeurt ?  Wat als je verantwoordelijk bent voor een ongeval, waarna iemand met zware emotionele en fysieke gevolgen verder moet, of erger : er iemand overlijdt ?  Wat dan ?  Daar draait het hele programma om.   

Er wordt gesproken met slachtoffers, nabestaanden, hulpverleners, procureurs en rechters over schuld en schuldgevoel.  Ik pik er hieronder de afleveringen met de verkeersgerelateerde ongelukken uit :

Citaat
Aflevering 2: Yvan
Op 11 september 2012 rijdt vrachtwagenchauffeur Yvan de 56-jarige Mieke dood. Hij had haar niet gezien. En dan verandert alles. Voor Miekes moeder, die een jaar eerder al een zoon verloor in het verkeer. Maar ook voor Yvan, die plots een dode op zijn geweten heeft en nooit meer de baan op wil.

Citaat
Aflevering 4: Guido
Op een donkere winteravond rijdt Guido voetganger Mark aan. Terwijl Mark voor zijn leven vecht, probeert Guido te begrijpen wat er is misgelopen. Om zijn schuldgevoel een plaats te geven, zoekt hij toenadering tot Mark en richt hij een lotgenotengroep op.

Citaat
Aflevering 5: Luc
Tijdens het Nieuwjaarsvuurwerk slaan de paarden van slager Luc en zijn echtgenote Dominique op hol. In de daaropvolgende chaos komt de 20-jarige Eva om het leven. Het leven van haar vader Geert verandert voorgoed tijdens die nieuwjaarsnacht, en ook voor Luc en Dominique is niets meer hetzelfde.

Citaat
Aflevering 6: Cédric
De vrolijke tiener Cédric komt om het leven nadat hij met z’n brommertje op een auto botst. Het begin van een bijzonder zware periode voor zijn familie en vrienden. Maar ook de man die het ongeluk veroorzaakte, weet met zijn schuldgevoel geen blijf.


Mij overkomt het niet: vanaf 8 januari elke maandag om 21.30 uur op Eén.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 januari 2018 - 14:01:31 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: nieuwe reeks op 1 : "Mij overkomt het niet"
« Reactie #1 Gepost op: zondag 07 januari 2018 - 14:32:02 »
Mooi initiatief. Alleen kan ik hier geen aansluiting bij Proximus of Telenet krijgen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: nieuwe reeks op 1 : "Mij overkomt het niet"
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 18 januari 2018 - 09:06:55 »
Mooi initiatief. Alleen kan ik hier geen aansluiting bij Proximus of Telenet krijgen.

Wel, >>> hier vind je (stukjes van) de uitzending van deze week.

Klassiek dodehoek-ongeval.  Vrachtwagen slaat rechtsaf, maar de bestuurder merkt de fietser die rechtdoor rijdt niet op.

Toch bijzonder moedig van die man om zijn verhaal te vertellen.  En chapeau voor hoe de moeder van het slachtoffer.  Twéé keer een kind verliezen in het verkeer, en er toch op die manier mee kunnen omgaan.  Respect !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: nieuwe reeks op 1 : "Mij overkomt het niet"
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 18 januari 2018 - 20:01:29 »
Hartelijk dank voor de link, Bert.

Aangrijpend. Bij het bekijken van de videos heb ik tranen in mijn ogen gehad. En het heeft bij mij een aantal vragen doen rijzen.

Is het rechtvaardig dat een vrachtwagenbestuurder 100% aansprakelijk gesteld wordt voor een dergelijk ongeval, wijl het slachtoffer, door zich naast een vrachtwagen te begeven die rechtsaf gaat slaan, toch wel van bijzonder roekeloos gedrag getuigd heeft?

Wie is eigenlijk het slachtoffer? De overleden fietster lijdt niet meer. Wel haar nabestaanden, maar niet minder de vrachtwagenbestuurder.

Ik hoop dat de vrachtwagenbestuurder goede psychologische begeleiding heeft, want zoals hij eraan toe is, loopt het anders slecht af met hem.

Als je ziet hoe de vrachtwagenbestuurder reageert op het ongeval, en als je bedenkt hoe destijds Natalia reageerde toen een vrachtwagenbestuurder zich verongelukte om haar leven te redden, dan vraag ik me af of Natalia, behalve dan biologisch, wel een mens is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."