Auteur Topic: Oostenrijks tolvignet voortaan ook digitaal verkrijgbaar  (gelezen 1249 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Oostenrijks tolvignet voortaan ook digitaal verkrijgbaar
« Gepost op: dinsdag 23 januari 2018 - 10:53:57 »
Citaat van: VAB magazine
Digitaal wegenvignet Oostenrijk

Sinds 1997 wordt er op de snelwegen in Oostenrijk tol geheven. De controle gebeurde steeds met een wegenvignet dat je op de voorruit moest kleven. Sinds 1 december 2017 kun je ook een digitaal wegenvignet kopen, dat de fysieke sticker vervangt. De controle op de aanwezigheid van een digitaal wegenvignet gebeurt via camera’s. Het digitale Autobahnvignet kun je aankopen via de website van de Oostenrijkse snelwegbeheerder Asfinag. De prijs en geldigheid zijn hetzelfde als het stickervignet, maar je kunt het pas 18 dagen na aankoop gebruiken.

https://magazine.vab.be/mobiliteit/wegenvignet-oostenrijk-digitaal/

Wel handig, tenminste een vignetje minder om op de voorruit te kleven.

Opgelet : pas 18 dagen na aankoop, is het vignet geldig.  Reden : consumenten hebben 14 dagen herroepingsrecht van hun aankoop.  Men wil uiteraard misbruiken vermijden.  Namelijk dat bestuurders een vignet kopen voor 10 dagen, daarmee op vakantie gaan en vervolgens nét na hun thuiskomst afzien van hun aankoop.

Maar wat betreft de geldigheid, is de >>> Oostenrijkse website klaar en duidelijk.  Er staat bovenaan, vanaf wélke datum een vandaag aangeschaft vignet geldig is.  En met een simpele muisklik, kan de voertaal van de website gemakkelijk aanpassen naar je eigen moedertaal.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 januari 2018 - 10:56:36 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Oostenrijks tolvignet voortaan ook digitaal verkrijgbaar
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 23 januari 2018 - 16:07:14 »
Wel handig, tenminste een vignetje minder om op de voorruit te kleven.

Inderdaad.

Er waren er die niet de moeite namen om het oude vignet te verwijderen. Maar meer dan twee Oostenrijkse vignetten op de voorruit staat gelijk met geen vignet hebben, ook al is er een geldig vignet bij.

Ja, in Oostenrijk moet je een vignet hebben op de autosnelwegen, maar ze gaan wel procederen tegen het vignet dat Duitsland wil invoeren wegens discriminatie (voor in Duitsland ingeschreven voertuigen zou de prijs van het vignet afgetrokken worden van de verkeersbelasting).

Discriminatie... hier in het zwembad betaalden "Einheimische" (inwoners) tot voor kort 1 euro minder. Een doodgewone Oostenrijker heeft het aan de Europese Commissie gemeld: afgeschaft wegens discriminatie.

Citaat
Reden : consumenten hebben 14 dagen herroepingsrecht van hun aankoop.

Voor een digitaal vignet is dat geen probleem, maar voor sommige handelaars is dat een ramp. Vrouwen bestellen 10 kleedjes, één ervan houden ze, en de 9 andere gaan terug naar de verkoper op zijn kosten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Oostenrijks tolvignet voortaan ook digitaal verkrijgbaar
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 23 januari 2018 - 16:43:50 »
Voor een digitaal vignet is dat geen probleem, maar voor sommige handelaars is dat een ramp. Vrouwen bestellen 10 kleedjes, één ervan houden ze, en de 9 andere gaan terug naar de verkoper op zijn kosten.

Citaat
*Voor ondernemers geldt het herroepingsrecht niet en ondernemers hebben direct de mogelijkheid om gebruik te maken van het digitale vignet en de digitale trajecttol-jaarkaart.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone