Auteur Topic: 4WD VS 2WD Braking Test  (gelezen 1387 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
4WD VS 2WD Braking Test
« Gepost op: zondag 28 januari 2018 - 21:26:14 »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 4WD VS 2WD Braking Test
« Reactie #1 Gepost op: maandag 29 januari 2018 - 09:30:21 »
Zeer interessant! De verklaring gaat voor mijn 4WD voertuig dan wel niet op. De vooras en de achteras zijn niet verbonden door een cardanas en differentieel. Zowel de voor- als de achteras hebben een eigen motor en differentieel. 4WD kan ik niet echt afzetten. Bij onze recordpoging hypermiling hebben we nog gevraagd om de achterste motor uit te schakelen bij een Model S omdat deze minder efficiënt is, maar dat bleek niet te lukken.
Wanneer ik 'range mode' inschakel vnl. de voorste motor gebruikt worden, maar de achteste motor kan nu en dan wel bijspringen.

Dergelijke filmpjes zijn wel fantastisch. I.p.v. een reeks toogargumenten zie je hier zwart op wit wat er aan de hand is.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 4WD VS 2WD Braking Test
« Reactie #2 Gepost op: maandag 29 januari 2018 - 18:21:23 »
Spijtig genoeg wordt niet uitgelegd wat ertoe geleid heeft dat het voertuig een langere remweg heeft met ABS dan zonder ABS, want normaal is dat niet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 4WD VS 2WD Braking Test
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 30 januari 2018 - 07:58:51 »
Inderdaad, normaal is dat niet, maar men rijdt hier wel onder bijzondere omstandigheden, nl. op sneeuw.

Ik zal een poging doen om dit te verklaren. Als men de wielen blokkeert komt er voor de band een 'hoopje' sneeuw te liggen dat een beetje werkt als een wig. Hierdoor zal er iets harder geremd kunnen worden dan wanneer het wiel niet blokkeert. Het omgekeerde is ook gekend. Veel wagens hebben een speciaal knopje om te kunnen vertrekken op sneeuw, een soort van slipstart. Op jouw BMW bestaat dat zeker ook Jozef!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 4WD VS 2WD Braking Test
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 30 januari 2018 - 19:13:07 »
Als men de wielen blokkeert komt er voor de band een 'hoopje' sneeuw te liggen dat een beetje werkt als een wig. Hierdoor zal er iets harder geremd kunnen worden dan wanneer het wiel niet blokkeert.

Daar ben ik ook lang van uitgegaan. Doch bij de training bij de ÖAMTC in Saalfelden heeft de trainer ons gezegd dat men die theorie heeft moeten laten varen. Die wig kan zich enkel vormen als het wiel de tijd heeft om zich een beetje in te graven in de sneeuw, en dat is enkel op het laatste stukje van de remweg, als de snelheid al zeer gering is. Alleen het laatste stukje van de remweg wordt daardoor korter dan met ABS, maar de totale remweg is desondanks met ABS nog altijd korter.


Citaat
Veel wagens hebben een speciaal knopje om te kunnen vertrekken op sneeuw, een soort van slipstart. Op jouw BMW bestaat dat zeker ook Jozef!

Ik heb een knop waarmee ik het ESP kan uitschakelen, en als ik hem 2 seconden langer indruk, wordt ook de tractiecontrole uitgeschakeld (dat was vereist voor de oefeningen in Saalfelden).

Verder heb ik nog een knop waarmee de BMW ervoor zorgt dat hij een helling afrijdt tegen een constante snelheid, en hij daarbij, via de X-drive, de tractie en de remkracht op elk wiel afzonderlijk voortdurend bijregelt. De basissnelheid is 8 km/h, en je kunt ze met stappen van 8 km/h verhogen.

Als onze oprit besneeuwd is, geraakt geen enkele wagen boven als het ESP niet uitgeschakeld wordt. Helaas heeft onze nieuwe huurder een oudere Mercedes-Benz A-klasse, één van de eerste die al ESP had om niet om te kippen, doch waarbij je het ESP niet kunt uitschakelen.

Onlangs kwam men bij ons stookolie leveren. De man zei dat hij gemakkelijk de oprit opgeraakt was omdat het oppervlak van de bevroren sneeuw er vrij oneffen bijlag. We stelden hem voor om zout op de oprit te strooien, maar hij vroeg ons om dat vooral niet te doen, want dan zou hij beneden aan onze oprit niet meer kunnen stoppen hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."