Publieke laadstations zijn aan onze kust niet dik gezaaid, er staan er bijna geen! Oostende is wellicht het beste voorbeeld. In deze belangrijke toeristische trekpleister aan de kust zijn nauwelijks publieke laadpalen te vinden.
Waarom zijn er publieke laadpalen nodig?
Het laden van een elektrisch voertuig is veel trager dan het tanken van een wagen met interne verbrandingsmotor. Op zich is dit geen probleem, mensen met een EV gaan op een andere manier om met hun wagen. In principe laden zij hun wagen thuis op, hierdoor staat de wagen elke ochtend volledig geladen klaar. Voor ritten waarbij de lading van de wagen ontoereikend is om terug te geraken zijn laders op bestemming zeer belangrijk (de zg. destination chargers). Dit geldt nog meer voor een toeristische plaats, de meeste mensen willen hiervoor al wat verder rijden en ze blijven ook langere tijd op de bestemming. Tijdens deze tijd ter plaatse kan de wagen laden aan een publieke laadpaal. Dit hoeven helemaal geen snelle laadpalen te zijn.
Hoe ver geraakt een EV in de praktijk op een batterijlading?
Zoals bij een gewone auto hangt het bereik van een EV van meerdere factoren af. De belangrijkste zijn temperatuur, wind, regen, hoogteverschillen. In de winter zal de passagiersruimte opgewarmd worden met een elektrische verwarming wat veel energie kost. Dit gaat ten koste van flink wat bereik.
In de zomer is het bereik van een EV tussen de 150 km en 500 km naargelang het type. Veruit de meeste EV's zullen onder de 200 km blijven. Als je deze bestuurders geen mogelijkheid geeft om te laden kunnen zij slechts de helft van deze afstand rijden en sluit je de meeste EV rijders uit die verder dan 100 km van de bestemming wonen. Zet je lokale laadpalen dan kunnen ze veel verder rijden. Voor de gemoedsrust moeten deze EV-rijders er dan wel heel zeker van zijn dat ze op de bestemming kunnen laden.
Hoeveel verbruikt een EV en hoeveel moet geladen worden?
EV's verbruiken tussen de 12 en 25 kWh/100 km. Een Nissan Leaf verbruikt gemiddeld 15 kWh/100 km. Stel dat een Leaf-rijder bij goed weer naar Oostende komt en daarvoor 150 km moet rijden dan heeft hij hiervoor 22,5 kWh nodig. Een Nissan Leaf heeft een batterij van 24 kWh (nieuwere modellen 30 kWh). De batterij is dus bijna leeg als hij op zijn bestemming aankomt. Een Leaf kan maximum aan 6,6 kW laden. Om 22,5 kWh bij te laden bij een laadstroom van 6,6 kW zal ongeveer 3,5 u nodig zijn. Wanneer een Tesla Model S 75D van ergens in Limburg naar Oostende rijdt zal hij zo'n 220 km gereden hebben. Hiervoor zal deze in de zomer ongeveer 38 kWh hebben verbruikt. Bij een standaard lader van 11 kW heeft hij ongeveer 3,5 u nodig om de auto terug op te laden.
Het falend beleid van Oostende!
Zoals hierboven al vermeld staan er veel te weinig publieke laadpalen in Oostende. Het gebruik van deze weinige palen is dan nog eens beperkt in de tijd. Nu zou ik dit nog kunnen begrijpen bij een gratis laadpaal, maar deze laadpalen zijn wel betalend! Men mag er maximaal 2 u laden. Dit is dus geen oplossing voor het probleem. Dikwijls moeten EV's langer laden om terug thuis te geraken, met die 2 u beperk je het aantal mensen die met een EV naar Oostende kunnen komen. Maar er is meer. Zeker aan zee is de limiet van 2 u complete onzin! Stel je komt op een zonnige dag toe, plugt je wagen in en wandelt naar het strand. De laadpalen liggen nu op zo'n 10 à 15 min wandelen van het strand. Eens je ietwat geïnstalleerd ben mag je al terug wandelen om de auto te verplaatsen! Op dat moment is de kans groot dat je geen parkeerplaats meer vindt op een drukke dag!
Dus stad Oostende, het tekort aan laadpalen los je niet op door de laadtijd te beperken! Hierdoor worden de laadpalen in de praktijk onbruikbaar. Je lost dit op door een groot aantal palen bij te plaatsen. Bij de nieuw ingeschreven voertuigen heeft ondertussen meer dan 2% een stekker. Het is dan ook niet verkeerd om 2% van de parkeerplaatsen te voorzien van een stopcontact. Zeker op de grotere parkings mag het geen probleem zijn om enkele tientallen laadpalen te voorzien. Deze laadpalen hoeven niet snel te zijn, zelfs met 3,6 kW kom je al een eind. Een typisch bezoek aan de kost duurt toch typisch meer dan 6 u, dat is ongeveer 21 kWh aan deze trage paal. Een standaard laadpaal heeft echter 11 kW, zelfs de grote batterij van een Tesla kan je dan volledig terug opladen.