Auteur Topic: Falend beleid rond elektrische voertuigen in Oostende  (gelezen 1051 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Falend beleid rond elektrische voertuigen in Oostende
« Gepost op: maandag 05 februari 2018 - 13:09:40 »
Publieke laadstations zijn aan onze kust niet dik gezaaid, er staan er bijna geen! Oostende is wellicht het beste voorbeeld. In deze belangrijke toeristische trekpleister aan de kust zijn nauwelijks publieke laadpalen te vinden.

Waarom zijn er publieke laadpalen nodig?

Het laden van een elektrisch voertuig is veel trager dan het tanken van een wagen met interne verbrandingsmotor. Op zich is dit geen probleem, mensen met een EV gaan op een andere manier om met hun wagen. In principe laden zij hun wagen thuis op, hierdoor staat de wagen elke ochtend volledig geladen klaar. Voor ritten waarbij de lading van de wagen ontoereikend is om terug te geraken zijn laders op bestemming zeer belangrijk (de zg. destination chargers). Dit geldt nog meer voor een toeristische plaats, de meeste mensen willen hiervoor al wat verder rijden en ze blijven ook langere tijd op de bestemming. Tijdens deze tijd ter plaatse kan de wagen laden aan een publieke laadpaal. Dit hoeven helemaal geen snelle laadpalen te zijn.

Hoe ver geraakt een EV in de praktijk op een batterijlading?

Zoals bij een gewone auto hangt het bereik van een EV van meerdere factoren af. De belangrijkste zijn temperatuur, wind, regen, hoogteverschillen. In de winter zal de passagiersruimte opgewarmd worden met een elektrische verwarming wat veel energie kost. Dit gaat ten koste van flink wat bereik.
In de zomer is het bereik van een EV tussen de 150 km en 500 km naargelang het type. Veruit de meeste EV's zullen onder de 200 km blijven. Als je deze bestuurders geen mogelijkheid geeft om te laden kunnen zij slechts de helft van deze afstand rijden en sluit je de meeste EV rijders uit die verder dan 100 km van de bestemming wonen. Zet je lokale laadpalen dan kunnen ze veel verder rijden. Voor de gemoedsrust moeten deze EV-rijders er dan wel heel zeker van zijn dat ze op de bestemming kunnen laden.

Hoeveel verbruikt een EV en hoeveel moet geladen worden?

EV's verbruiken tussen de 12 en 25 kWh/100 km. Een Nissan Leaf verbruikt gemiddeld 15 kWh/100 km. Stel dat een Leaf-rijder bij goed weer naar Oostende komt en daarvoor 150 km moet rijden dan heeft hij hiervoor 22,5 kWh nodig. Een Nissan Leaf heeft een batterij van 24 kWh (nieuwere modellen 30 kWh). De batterij is dus bijna leeg als hij op zijn bestemming aankomt. Een Leaf kan maximum aan 6,6 kW laden. Om 22,5 kWh bij te laden bij een laadstroom van 6,6 kW zal ongeveer 3,5 u nodig zijn. Wanneer een Tesla Model S 75D van ergens in Limburg naar Oostende rijdt zal hij zo'n 220 km gereden hebben. Hiervoor zal deze in de zomer ongeveer 38 kWh hebben verbruikt. Bij een standaard lader van 11 kW heeft hij ongeveer 3,5 u nodig om de auto terug op te laden.

Het falend beleid van Oostende!

Zoals hierboven al vermeld staan er veel te weinig publieke laadpalen in Oostende. Het gebruik van deze weinige palen is dan nog eens beperkt in de tijd. Nu zou ik dit nog kunnen begrijpen bij een gratis laadpaal, maar deze laadpalen zijn wel betalend! Men mag er maximaal 2 u laden. Dit is dus geen oplossing voor het probleem. Dikwijls moeten EV's langer laden om terug thuis te geraken, met die 2 u beperk je het aantal mensen die met een EV naar Oostende kunnen komen. Maar er is meer. Zeker aan zee is de limiet van 2 u complete onzin! Stel je komt op een zonnige dag toe, plugt je wagen in en wandelt naar het strand. De laadpalen liggen nu op zo'n 10 à 15 min wandelen van het strand. Eens je ietwat geïnstalleerd ben mag je al terug wandelen om de auto te verplaatsen! Op dat moment is de kans groot dat je geen parkeerplaats meer vindt op een drukke dag!

Dus stad Oostende, het tekort aan laadpalen los je niet op door de laadtijd te beperken! Hierdoor worden de laadpalen in de praktijk onbruikbaar. Je lost dit op door een groot aantal palen bij te plaatsen. Bij de nieuw ingeschreven voertuigen heeft ondertussen meer dan 2% een stekker. Het is dan ook niet verkeerd om 2% van de parkeerplaatsen te voorzien van een stopcontact. Zeker op de grotere parkings mag het geen probleem zijn om enkele tientallen laadpalen te voorzien. Deze laadpalen hoeven niet snel te zijn, zelfs met 3,6 kW kom je al een eind. Een typisch bezoek aan de kost duurt toch typisch meer dan 6 u, dat is ongeveer 21 kWh aan deze trage paal. Een standaard laadpaal heeft echter 11 kW, zelfs de grote batterij van een Tesla kan je dan volledig terug opladen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Falend beleid rond elektrische voertuigen in Oostende
« Reactie #1 Gepost op: maandag 05 februari 2018 - 15:58:18 »
Met andere woorden: ook in zo een klein landje als België is een EV zelfs niet geschikt voor een uitstapje aan zee.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Falend beleid rond elektrische voertuigen in Oostende
« Reactie #2 Gepost op: maandag 05 februari 2018 - 17:31:27 »
Dat is wel kort door de bocht Jozef. Oostende is voor mij 260 km heen en terug. Als ik de auto tot 90% laad kan ik zelfs in de winter heen en terug rijden. In de zomer is het al helemaal geen probleem want dan is het verbruik van de MX tot 25% lager.
Als ik toch niet zou thuis geraken dan heb ik de keuze uit meerdere superchargers: Aalst, Machelen, Lokeren en Aartselaar. De supercharger in Aalst is dan de beste keuze omdat het bijna geen omweg vergt (< 1 km). Vanaf de supercharger in Aalst tot in bij mij thuis in Mechelen is ongeveer 50 km. In zeer ongunstige omstandigheden (nat, wind, koud) heb ik hier 16 kWh voor nodig, gerekend aan normale snelwegsnelheden. In de zomer bij zeer gunstige omstandigheden 11 à 12 kWh. Met een batterij die bijna leeg is en op temperatuur laadt de wagen aan 110 kW, pas vanaf 50 à 60% lading zakt de laadsnelheid onder de 100 kW. In de praktijk betekent dat max. 10 min laden om thuis te geraken.

Wat ik aantoonde is het belang van het laden op de bestemming. Als er voldoende laadpunten zijn kan met een gemiddeld elektrisch voertuig naar zee gereden worden, voor iedereen die tot ongeveer 150 à 200 km van de zee woont. In Oostende staan 5 publieke laadpalen op wandelafstand van het strand. Als ik over de grens kijk naar bijvoorbeeld Scheveningen dan vind ik een 50-tal laadpunten op wandelafstand van het strand.

Als er voldoende palen aanwezig zijn waardoor de EV-rijder redelijk zeker is van een vrije laadpaal dan is naar de kust rijden met een middenklasse EV geen probleem. De nieuwe generatie EV's, zoals de nieuwe eGolf, Ioniq EV, Kia Soul, Zoë halen allemaal 200 km in de zomer sommige zelfs tot 250 km. Daarmee kan je vanuit heel Vlaanderen en het grootste stuk van Wallonië naar de kust rijden. In geval van nood kan men op de snelweg even laden aan een Chademo laadstation (50 kW) of een snelle CCS-paal (meestal 40 kW). Een stop van een half uurtje aan een Chademo levert in de praktijk zo'n 22 à 24 kWh op. Met de kleinere EV's is dit al snel 120 à 150 km extra. Dit is een noodoplossing. Als je op bestemming kan laden hoef je niet te wachten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519