Maar ach, als overal de auto's uit de stad zouden worden geweerd dan zou de rest daar ook wel op aangepast worden zeker?
Kijk, als ik in een stad bijvoorbeeld kleding of een klein huishoudapparaat of een verlichtingsarmatuur ga kopen, dan wil ik daar wel een kilometer of zo mee stappen tot ik aan de rand van het autoloze gedeelte bij mijn auto geraak. Maar ik ga er geen halve stad mee doorlopen, er dan op een bus mee kruipen waar we als sardientjes tegen elkaar geplakt ons moeten rechtop zien te houden en je bij warm weer je neus moet dichtknijpen om aan de transpiratiegeuren te ontsnappen, en als ik dan afstap er nog eens een kilometer mee sleuren tot ik thuis ben.
Ik ging vroeger geregeld winkelen in het Antwerpse stadscentrum, nu al jaren niet meer. Ze doen er al het mogelijke om het de automobilist onaangenaam te maken, en parkeren kost er een fortuin. Op die tijd en voor dat geld rijd ik ofwel naar het Wijnegem Shopping Center, waar je gratis kan parkeren en alles onder één dak vindt, of naar de Antwerpse Kempen, waar je langsheen de gewestwegen alle mogelijke winkels met ruime parkeergelegenheid vindt, en die zijn zelfs op zondag geopend. De gelegenheden waar je terecht kan voor een natje en een droogje beschikken er over veel meer ruimte om je een aangename omgeving aan te bieden.
Idem voor een bioscoopbezoek. Het bioscoopcomplex Metropolis ligt voor mij heel wat verder dan het stadscentrum. Maar ik geraak er sneller, er is gratis parkeerruimte, en je hebt er een grote keuze uit talrijke comfortabele bioscoopzalen.