Auteur Topic: In Nederland ruiten niet ijsvrij ? Hopla : 370 euro boete  (gelezen 1474 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
In Nederland ruiten niet ijsvrij ? Hopla : 370 euro boete
« Gepost op: dinsdag 06 februari 2018 - 11:54:09 »
Citaat van: De Telegraaf
Niet gekrabd? 370 euro boete!

TUBBERGEN - Je auto moet helemaal ijsvrij zijn, anders kun je een gigantische boete krijgen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1633879/niet-gekrabd-370-euro-boete

En in Belziek ?  Wanneer wordt er daar eens deftig op gecontroleerd ? 

Neen, wacht.  Ik snap het al : dat gaat niet zo automatisch als pakweg de trajectcontroles.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: In Nederland ruiten niet ijsvrij ? Hopla : 370 euro boete
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 06 februari 2018 - 12:03:43 »
Daar zijn de boetes hier in Duitsland niets tegen:

- Dak niet sneeuwvrij gemaakt: 25 €
- Alleen maar een kijkgat in de voorruit vrijgemaakt: 10 €
- Motor laten warmdraaien: 10 €
- Kentenkenplaat niet sneeuwvrij gemaakt: 5 €
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: In Nederland ruiten niet ijsvrij ? Hopla : 370 euro boete
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 06 februari 2018 - 12:11:26 »
Nu het wat kouder is in Belziek zie ik ze ook weer rondrijden, nauwelijks zichtbaarheid door de voor- en achterruit.

Ik zet 's morgens de verwarming van de auto al aan, een 15 min voor ik vertrek. Bij vertrek is de auto dan ijsvrij en aangenaam warm. Het verwarmen gebeurt daarenboven terwijl hij nog aan het stopcontact hangt. Ik verlies er geen bereik mee en bij zeer koud weer zou het kunnen dat de batterijverwarmer ook mee aanspringt. Dit levert een warme batterij bij vertrek op waardoor ik volledige regeneratie ter beschikking heb.

Een motor laten warmdraaien moet ik niet doen. :-)

Een vraag ivm het verbod op laten warmdraaien van een motor. Hoe wordt dit opgelost in Duitsland met bussen en vrachtwagens? Deze moeten toch enkele minute draaien tot er voldoende luchtdruk beschikbaar is voor de remmen. Of hangen de vrachtwagens en bussen daar 's nachts aan een compressor zodat er bij het starten al voldoende luchtdruk is? Ik zie dergelijke systemen op sommige stelplaatsen van De Lijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: In Nederland ruiten niet ijsvrij ? Hopla : 370 euro boete
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 07 februari 2018 - 12:35:53 »
Je vraag houdt het antwoord al in. Het is hier verboden een motor te laten draaien OM zijn temperatuur te verhogen, niet OM voldoende luchtdruk voor het remsysteem op te bouwen.

Ik mag hier bijvoorbeeld ook een motor laten draaien terwijl dat vereist is om hem te kunnen afstellen. Maar niet om zijn temperatuur te verhogen omdat bij een bepaald wagentype de klepspeling bij bedrijfswarme motor moet ingesteld worden, dat moet ik al rijdend doen. Waarbij het verwonderlijk moge klinken, doch voor het instellen van de kleppen geldt dat de motor zijn bedrijfstemperatuur bereikt heeft al van zodra de koelwatertemperatuur 60° C bereikt heeft.

In de praktijk krijg je problemen als de motor draait terwijl je de wagen sneeuw- en ijsvrij aan het maken bent.

Nog meer problemen krijg je uiteraard als de motor draait terwijl je niet bij de wagen bent. In Duitsland wordt zelfs een geparkeerde wagen waarvan een portier niet op slot is, afgesleept. De redenering daarbij is dat de politie op de openbare weg de goederen van de burgers moet beschermen tegen misbruik of diefstal.
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 februari 2018 - 12:39:30 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: In Nederland ruiten niet ijsvrij ? Hopla : 370 euro boete
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 08 februari 2018 - 06:06:57 »
370 euro, een begin, zet er een nul achter en het probleem is van de baan.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien