Auteur Topic: De buurtpolitie  (gelezen 2714 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
De buurtpolitie
« Gepost op: donderdag 08 februari 2018 - 15:46:08 »
Ik heb bij Youtube enkele afleveringen van "De buurtpolitie" bekeken.

Kan iemand mij wat achtergrondinformatie over deze reeks geven?

Ik heb de indruk dat de naam van de reeks eigenlijk beter "De gans normale waanzin bij de politie" zou geweest zijn. Ik kan er alvast geen andere bedoeling in zien dan de politie door het slijk te sleuren. Hopelijk zijn de verhalen verzonnen en niet op waar gebeurde feiten gebaseerd.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: De buurtpolitie
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 08 februari 2018 - 16:40:01 »
Ik weet niet welke aflevering(en) je zag maar ...

Het is een fictief politiekantoor en verzonnen personages.
De afleveringen zijn allemaal gebaseerd op waargebeurde verhalen, dus scripted reality.
En ik herken idd veel van de afleveringen "van in de gazet".
"Koen" van de hoofdrolspelers is in het echte leven ook een agent. 

Maar is ook vooral een "feel good"-serie want de afleveringen lopen allemaal goed af.
De oplossing komt altijd van "een slechte" die zo dom doet dat hij wel gepakt moet worden of van "een goede" die toevallig (kort of lang geleden) de oplossing weet want dat feit wel eens heeft gezien of dat ding heeft gehoord ...
Zoiets à la Columbo of Monk waar je weet dat het gaat opgelost worden maar (nog) niet hoe.
 
De personages zijn stuk voor stuk uitvergrote stereotypes.
Bvb "de clown van de ploeg" ; "de lamme goedzak" ; "het moederlijke type" ; "de stroper die boswachter werd" ; "de koele, nuchtere" ; "de actiehelden / rambo's" ; "de rustige die overal kan inspringen / alleskenner" ; "the genie-out-of-the-bottle" ; "de serieuzen" , "de giechelmiekes" ; "de ik-heb-schrik-van-**iets**-dus-ik-kom-daar-zeker-niet-aan-(of-in-de-buurt)" ; ...
En ook de blijkbaar obligate klaarwakkere burger die het opmerkt en de politie verwittigd en mee helpt oplossen.

Ik ben curieus of en wanneer "men" gaat zagen over de niet-politieke correcte rollenverdeling ...  :)
In de ploeg van een 12tal personages zitten maar 4 vrouwen in, maar 1 man met andere huidskleur, maar 1 "vreemde man / nieuwe Belg", ...
Dus geen mindervalide, homo/lesbo/bi, transgender, ...


Er zijn ook geregeld serieuze opnamefouten te zien, vooral van weerspiegeling/schaduw van de camera en micro (in spiegel, vensterglas, carrosserie, ...).
Maar ook de continuïteit faalt wel eens en soms "zuigt" het gewoon ...


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: De buurtpolitie
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 08 februari 2018 - 22:43:38 »
Bedankt voor je uitvoerige en zeer interessante uitleg, Svenn.

Ik heb naar "De Buurtpolitie 7 Lyons Club" gekeken. Zielig hoe arrogant Koen zich daar opstelt.

Ik heb ook naar die aflevering gekeken waarin een jonge man zelfmoord wil plegen door van een dak te springen, en Tinneke erin slaagt om hem op betere gedachten te brengen. Terup op het politiekantoor krijgt ze van de commissaris een uitbrander omdat ze haar bootje niet droeg. Van een onmens gesproken.

En die bruine agent lijkt wel te denken dat hij hoger dan zijn gat kan schijten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: De buurtpolitie
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 09 februari 2018 - 15:21:38 »
(...)
Ik heb naar "De Buurtpolitie 7 Lyons Club" gekeken. Zielig hoe arrogant Koen zich daar opstelt. (...)
Ik heb even op YT gekeken.
Idd, dat is zijn typetje : de flauwe plezante en interessante uithangen en de arrogante als hij door heeft dat er gelogen wordt, wel de gedrevene als er actie is en meelevend als 't nodig is ... "de all-rounder" zeg maar ... 

(...)  een jonge man zelfmoord wil plegen door van een dak te springen, en Tinneke erin slaagt om hem op betere gedachten te brengen. Terup op het politiekantoor krijgt ze van de commissaris een uitbrander omdat ze haar bootje niet droeg. Van een onmens gesproken. (...)
Hij speelt een personage "strenge maar rechtvaardige baas", maar heeft ook z'n kuren zodat hij wel eens hautain overkomt.

(...) En die bruine agent lijkt wel te denken dat hij hoger dan zijn gat kan schijten.

Ja, dat personage voelt aan dat hij zich nog steeds moet bewijzen tov de buitenwereld omdat hij een ander kleurke heeft, maar normaal valt die goed mee in de reeks.
Wel af en toe pessimist, eenzaam, soms misbegrepen maar over 't algemeen toch een aangenaam personage.

=

Citaat van: svenn
Maar is ook vooral een "feel good"-serie want de afleveringen lopen allemaal goed af.
De oplossing komt altijd van "een slechte" die zo dom doet dat hij wel gepakt moet worden of van "een goede" die toevallig (kort of lang geleden) de oplossing weet want dat feit wel eens heeft gezien of dat ding heeft gehoord ...
Q.E.D. ... in die Lions-aflevering :
-het loopt goed af => zoals alle afleveringen
-oplossing door ... => de commissaris kent die kuisvrouw "toevallig", anders was 't voortboeren met enkel maar een naam en een foto ...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: De buurtpolitie
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 09 februari 2018 - 16:04:45 »
(...)
Ik heb naar "De Buurtpolitie 7 Lyons Club" gekeken. Zielig hoe arrogant Koen zich daar opstelt. (...)
Ik heb even op YT gekeken.
Idd, dat is zijn typetje : de flauwe plezante en interessante uithangen en de arrogante als hij door heeft dat er gelogen wordt, wel de gedrevene als er actie is en meelevend als 't nodig is ... "de all-rounder" zeg maar ...

All-round is hij inderdaad. Eerst wil hij zijn niveau tonen door de stoel van de werkvrouw bij te schuiven. Daarna wil hij tonen dat hij eigenlijk een gestampte boer is als hij de koffie brengt: geen ondertasjes, geen dienblad, geen melk, geen suiker.

Citaat
(...)  een jonge man zelfmoord wil plegen door van een dak te springen, en Tinneke erin slaagt om hem op betere gedachten te brengen. Terup op het politiekantoor krijgt ze van de commissaris een uitbrander omdat ze haar bootje niet droeg. Van een onmens gesproken. (...)
Hij speelt een personage "strenge maar rechtvaardige baas", maar heeft ook z'n kuren zodat hij wel eens hautain overkomt.

Als hij een mens was, had hij wel felicitaties kunnen uitspreken en deze meer gewicht geven dan het ontbrekende bootje. Hij toont aan dat hij geen prioriteiten kan stellen.

(...) En die bruine agent lijkt wel te denken dat hij hoger dan zijn gat kan schijten.

Ja, dat personage voelt aan dat hij zich nog steeds moet bewijzen tov de buitenwereld omdat hij een ander kleurke heeft, maar normaal valt die goed mee in de reeks.
Wel af en toe pessimist, eenzaam, soms misbegrepen maar over 't algemeen toch een aangenaam personage.[/quote]

Hij is natuurlijk even goed een politieagent als zijn collega's, en dat zou hij moeten overbrengen om respect af te dwingen, doch daar slaagt hij niet in door zijn frustraties af te reageren.


Svenn, ik moet wel mijn hoed afdoen voor het niveau van jouw analyses, welke van veel menselijk doorzicht getuigen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: De buurtpolitie
« Reactie #5 Gepost op: zondag 11 februari 2018 - 20:01:15 »
Verbeter me maar als ik 't verkeerd voor heb, maar blijkbaar heet dat "scripted reality".   Kortom : fictie, hoewel kennelijk (deels) gebaseerd op waargebeurde feiten.

De acteur Andy Peelman (in de reeks Koen Baetens), heeft een bekende vader.  Namelijk Wim Ravell.  De winnaar van de allereerste Sound-mix show ooit (VTM, 1989).  Maar Andy's ouders zijn gescheiden, en er is weinig of geen contact meer tussen vader en zoon. 

http://www.showbizzsite.be/nieuws/andy-peelman-uit-de-buurtpolitie-wil-niet-worden-zoals-zijn-bekende-vader-1597079
https://www.hln.be/showbizz/celebrities/-nu-wil-mijn-vader-ineens-profiteren-van-mijn-succes~a10ff4cb/

Beiden zullen er ongetwijfeld hun versie (en gevoelens) over hebben.  De natte droom van de boekskes dus.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: De buurtpolitie
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 16 februari 2018 - 09:05:01 »

(...)

Svenn, ik moet wel mijn hoed afdoen voor het niveau van jouw analyses, welke van veel menselijk doorzicht getuigen.
Dank u voor dit compliment, Jozef.