Auteur Topic: Autopilot test in de laatste software update  (gelezen 1821 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Autopilot test in de laatste software update
« Gepost op: zaterdag 10 februari 2018 - 18:36:03 »
Deze keer nogmaals mijn gewoonlijke testrondje gereden om te zien of de laatste software update iets van verbetering met zich heeft meegebracht. Autopilot blijft duidelijk bedoelt om op autostrades te gebruiken, maar het is al indrukwekkend wat hij kan op secundaire wegen.
Deze keer is er misschien een kleine verbetering in de scherpere bochten doordat hij zelf gaat vertragen, maar dat scenario ga ik nog specifiek testen in veiligere omstandigheden om de wagen volledig zijn ding te laten doen...

Of er een bugfix in zit voor onze lane change testresultaten, dat moet ik met @JC nog eens gaan testen  ;)

https://www.youtube.com/watch?v=GpRuvfDSE0U

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Autopilot test in de laatste software update
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 10 februari 2018 - 19:09:43 »
Waarom deelt Tesla je niet mede wat die software update inhoudt?

Heb je bij de aankoop van je wagen Tesla toestemming gegeven om zo maar veranderingen aan je wagen door te voeren?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Autopilot test in de laatste software update
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 10 februari 2018 - 20:20:13 »
Je kan altijd opteren om de update niet uit te voeren. De download gebeurt automatisch, maar het starten van de update is manuele actie. Er zijn achteraf steeds release notes te bekijken, maar deze geven ofwel de nieuwe functies, ofwel "small bugfixes and security updates" of iets dergelijks.

Maar de vraag is waarom je de update niet zou doen? Een grote reden om een Tesla te kopen is gewoon het feit dat hij constant geüpdate wordt en niet al verouderd is vanaf het moment dat je hem uit de garage wegrijdt.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Autopilot test in de laatste software update
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 10 februari 2018 - 23:55:14 »
Maar de vraag is waarom je de update niet zou doen?

Als gewezen informaticus weet ik hoe dikwijls een projektchef ons vroeg om opnieuw de vorige versie in produktie te stellen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Autopilot test in de laatste software update
« Reactie #4 Gepost op: zondag 11 februari 2018 - 10:50:52 »
Dan was dat een slechte projectleider. Under my watch gaat er niets naar productie voordat het grondig is getest. Ik durf gerust een no-go geven op mijn eigen projecten!

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Autopilot test in de laatste software update
« Reactie #5 Gepost op: zondag 11 februari 2018 - 14:51:52 »
Dan was dat een slechte projectleider.

Misschien. Bij ons ging dat zo.

De onderdirectrice vroeg aan meerdere projectchefs hoe lang een nieuw project ging duren. Projectchef A zegt: "5 jaar", en hij zou het project op 5 jaar ook voor 95% klaargekregen hebben. Projectleider B zegt: "3 jaar", dus hij krijgt het project toegewezen. Uiteindelijk kan hij slechts na 7 jaar een bruikbare applicatie afleveren. De onderdirectrice stelt aan de directeur voor om projectleider B een promotie te geven, want als het project zoveel langer dan voorzien geduurd heeft, dan moet het wel een heel moeilijk project geweest zijn. Als de directeur aan de onderdirectrice vraagt wat ze van projectleider A vindt, zegt ze: "Traag maar zeker, maar zeker traag".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Autopilot test in de laatste software update
« Reactie #6 Gepost op: maandag 12 februari 2018 - 08:38:49 »
Ik ben ondertussen al 18 jaar project manager/project leider/scrum master/... waardoor ik wel wat heb gezien in die wereld. Voor mij duurt een project nooit langer dan een jaar, liefst een pak korter. Zeker in ICT is dit belangrijk, als het langer duurt heb je op voorhand een verouderde applicatie bij oplevering. Er zijn zaken die langer kunnen duren, maar die moeten gecontroleerd worden met andere structuren zoals bv. programma's.

De laatste 5 jaar heeft Agile werken aan populariteit gewonnen waardoor opleveringen nog sneller gebeuren. In principe zou het zelfs om de 2 weken kunnen, in de praktijk blijven veel grotere bedrijven steken met trimestriële releases. Zoals Steve al zei, alles wordt grondig getest voor het in productie komt waardoor een rollback quasi niet meer voorkomt.

Ik eis van mijn team dat ze aan "test driven development" doen. Ze schrijven maw eerst de test voor ze code schrijven. Code wordt ingecheckt en de unit testen blijven automatisch lopen. Als iemand de build breekt door slechte code in te checken is er een groot probleem. De belangrijkste flows in de applicatie worden verder automatisch getest en uiteindelijk wordt alles nog manueel getest door de tester. Het is pas op de deze versie dat er uiteindelijk acceptatietesten zullen georganiseerd worden waarbij de eindegebreiker zal testen. Dikwijls wordt een applicatie daarna nog eerst door een pilootgroep getest in productie vooraleer ze naar het grote publiek beschikbaar wordt gesteld.

Ik weet dat Tesla op een soortgelijke manier werkt. Ze werken zelfs op een Agile manier in de productie. Waar andere autobouwers een lijst van issues verzamelen die ze dan uiteindelijk na 2 jaar rechtzetten met een update, verandert er voortdurend iets aan de Tesla-modellen en dan gaat het niet enkel om software.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519