Auteur Topic: PANO : Het spoort niet bij de NMBS  (gelezen 2439 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
PANO : Het spoort niet bij de NMBS
« Gepost op: donderdag 22 februari 2018 - 09:04:57 »
Citaat van: Uitzending PANO
Pano: Het spoort niet

"Pano" brengt een unieke blik achter de schermen van het Belgische spoor. Een gigantische en complexe machine die elke dag 850.000 reizigers naar hun bestemming brengt. Hoe wordt deze machine bestuurd? NMBS en Infrabel willen door centralisering en digitalisering het treinverkeer performanter laten rijden. Maar in de praktijk loopt het regelmatig in de soep. "Pano" sprak met treinbegeleiders, bestuurders en spoorwegarbeiders.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/21/pano--het-spoort-niet/

Zie ook :

Citaat van: Nieuwsblad
NMBS-medewerkers getuigen anoniem: “Het is een beetje een dictatuur bij ons”

Het initiatief voor de reportage die het VRT-programma ‘Pano’ woensdagavond uitzendt over de vierkant draaiende werking bij de Belgische spoorwegen, kwam van spoorwegbeheerder Infrabel. De makers kregen van de NMBS en Infrabel dan ook “een unieke kijk” achter de schermen. Maar uit talloze anonieme getuigenissen die de makers ook verzamelden, blijkt dat er nog bijzonder veel spaak loopt bij de spoorwegen. “Ik heb nog altijd het gevoel dat het een oud bedrijf is waar de dingen heel traag veranderen”, vat een anonieme getuige het mooi samen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180221_03369847?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Uit het artikel :

Citaat
Dat de stiptheidscijfers niet verbeterd zijn, doet Jos Decelle, de stipheidsmanager van Infrabel, geen deugd. “Ik ben daar ziek van. Ik heb daar letterlijk en fysiek last van. Slapeloze nachten.”

Man, man, man .....

DOE ER DAN IETS AAN, dààr wordt je als stiptheidsmanager met ons aller belastinggeld toch voor betààld, zekers !  Lijkt me in ieder geval oneindig véél nuttiger dan er ziek van te zijn en/of er slapeloze nachten over te hebben. 
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 februari 2018 - 11:17:43 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: PANO : Het spoort niet bij de NMBS
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 22 februari 2018 - 12:22:41 »
Ik vind nochtans dat Sophie Dutordoir, de huidige CEO bij de NMBS, wel van een goede ingesteldheid getuigt. Maar de vraag is wat ze zal kunnen verwezenlijken. Een groot oud bedrijf is bepaald niet flexibel.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: PANO : Het spoort niet bij de NMBS
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 22 februari 2018 - 12:31:32 »
Ik vind nochtans dat Sophie Dutordoir, de huidige CEO bij de NMBS, wel van een goede ingesteldheid getuigt. Maar de vraag is wat ze zal kunnen verwezenlijken. Een groot oud bedrijf is bepaald niet flexibel.

Ze heeft intussen al gereageerd :

Citaat van: VRT Nieuws
CEO Dutordoir: "NMBS moet af van militaire, hiërarchische cultuur"

"De NMBS moet af van de militaire, hiërarchische structuur, en al die mensen van goede wil die hier werken moeten meer autonomie en verantwoordelijkheid krijgen." Dat zegt de CEO van de NMBS Sophie Dutordoir, in een reactie op de "Pano"-reportage "Het spoort niet", over de Belgische spoorwegen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/21/-nmbs-moet-af-van-militaire--hierarchische-stuctuur-/
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: PANO : Het spoort niet bij de NMBS
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 23 februari 2018 - 08:47:26 »
En hoewel een hiërarchische overste de eindbeslissing moet nemen, kan het nochtans nooit kwaad om af en toe z'n licht 's op te steken bij het personeel dat élke dag het werk op de werkvloer moet uitvoeren.

Ik geef hierbij enkele voorbeeldjes:

Op Kallo, is men bezig met ahw een nieuwe fabriek te installeren (oa een volledig nieuwe poedertoren), zónder die fabriek ooit volledig stil te leggen.  Een externe firma (met tig aantal onderaannemers) is daarmee bezig.  Ondertussen heeft men diverse hoger opgeleiden mee aangeworven om 1 en ander in .... kuch .... "goede" banen te leiden.  Dat leidt soms tot spierballen-gerol, wanneer diverse oversten uit diverse directoraten elk menen dat zij, en niet de ander, de eindbeslissing moeten (mogen) nemen.  Als zij het dan niet eens geraken met elkaar, of vertikken met elkaar te communiceren, dan draait de boel vierkant, en weet het personeel zelfs niet meer tot wélke overste zij zich nu eigenlijk moeten wenden.

Toen het gedeelte van de voorbewerking in productie genomen werd, kwamen de externe firma's en de bonzen de uitleg geven.  Ze waren allemaal laaiend enthousiast.  Tot onze technici vroegen "Euh, klein detailke.  Als we die pomp, of die motor ooit moeten demonteren voor herstelling of vervanging .... hoe geraken we daar ooit bij ?".  Oepsie .... dat stond allemaal dermate dicht bij de muur geïnstalleerd, dat die stomweg quasi onbereikbaar waren.  Of enkel bereikbaar na minstens twee dagen inox leidingen demonteren (en nadien weer monteren, lassen ...).  Dat heeft wéken tijd (én véél geld) gekost om 1 en ander aan te passen.  Moest men nu van in den beginne geluisterd hebben naar het personeel dat daar dagelijks mee moet werken ......
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: PANO : Het spoort niet bij de NMBS
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 23 februari 2018 - 14:56:03 »
Tot onze technici vroegen "Euh, klein detailke.  Als we die pomp, of die motor ooit moeten demonteren voor herstelling of vervanging .... hoe geraken we daar ooit bij ?".

Er is in vele domeinen bij het ontwerp geen aandacht meer voor onderhoud en herstellingen. We zien dat ook bij moderne wagens, waar dikwijls vele werkuren moeten besteed worden om bij een bepaald onderdeel te geraken, en niet zelden veel meer dan het betrokken onderdeel moet vervangen worden, want het maakt deel uit van een bouwgroep.

Velen gaan nog opkijken zodra die auto's wat ouder zijn en herstellingen nodig hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: PANO : Het spoort niet bij de NMBS
« Reactie #5 Gepost op: zondag 25 februari 2018 - 02:51:29 »
In Hoboken hebben ze op de oude scheepswerven de  Offshore High Voltage Stations gebouwd voor de windmolenparken, dacht 26 stuks in totaal, regelmatig moesten we daar iets gaan plaatsen.
Bij station 1 gaven we aan wat er niet juist was ontworpen, zelfs met de oplossingen erbij, alles werd netjes genoteerd. Het laatste station waar ik op kwam had nog steeds dezelfde fouten, zijn we zoveel jaar later... Nu verschieten ze dat ze zoveel jaar vroeger als voorzien moeten stoppen met hun werkzaamheden.

Ik noem geen namen maar als ik me niet vergis zitten ze ook bij de spoorwegen te werken, wat je werken noemt, moe ga je er zeker niet naar huis.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien