Auteur Topic: elektrische Jaguar iPace!  (gelezen 1123 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
elektrische Jaguar iPace!
« Gepost op: vrijdag 02 maart 2018 - 15:52:59 »
Van Tweakers.net

https://tweakers.net/nieuws/135867/jaguar-brengt-elektrische-auto-i-pace-op-de-markt.html

Tesla begint concurrentie te krijgen nu Jaguar een volledig elektrische iPace heeft uitgebracht. Ze claimen een bereik van 480 km en een batterij van 90 kWh. Deze auto vergelijken met de Tesla Model X is niet volledig eerlijk. De Model X is een behoorlijk grotere wagen. Deze Jaguar zit eerder in de categorie van de aangekondigde Tesla Model Y.

Ik stel me wel vragen over het bereik. Zelfs als die 90 kWh volledig beschikbaar zou zijn betekent een dergelijk bereik een verbruik van 187,5 Wh/km. Een Model S is een grotere wagen maar is wel veel aerodynamischer. Een verbruik van 180 à 190 Wh/km is voor een Model S al vrij laag. De capaciteit is tot nu toe voor geen enkel elektrisch voertuig volledig beschikbaar. Er is altijd een stukje beneden en boven dat niet gebruikt kan worden Bij Tesla is typisch zo'n 90 à 95% van de aangegeven capaciteit beschikbaar en dat zal hier ook wel het geval zijn waardoor deze geclaimde range zeer waarschijnlijk niet in de praktijk gehaald zal worden.

Laden aan 100 kW is dan wel mooi maar dat is wel trager dan de supercharger. Deze 100 kW CCS-palen zijn nog vrij zeldzaam, dus de komende jaren wordt lange afstand rijden met deze Jaguar moeizaam. Het trage laden thuis is ook een probleem. Aan 7 kW mag je toch op zo'n 13 u rekenen om de batterij volledig op te laden. Deze Jag kan niet op 3-fasen laden thuis en dat is jammer. Bij Tesla is laden aan 11 kW of 16,5 kW mogelijk. waardoor de auto op 8,5u of 6u vol geladen is.

Het is mooi dat er nu concurrentie komt. Dat houdt Tesla ook wakker en zal ze misschien doen nadenken over hun afwerking. Het interieur van deze Jag zal wel fantastisch zijn!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: elektrische Jaguar iPace!
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 03 maart 2018 - 09:29:30 »
Ik denk niet dat Tesla moet wakkerliggen van deze Jaguar.

Met de Jaguar X300 (1994-1997), die volledig door Ford gebouwd was en het resultaat was van een investering door Ford van 200 miljoen £ in nieuwe productiechnieken (met onder meer lasrobots van Nissan), had Jaguar eindelijk een wagen die qua betrouwbaarheid vegelijkbaar was met een Audi, een BMW en een Mercedes. Daarna werd Jaguar Cars overgenomen door Tata Motors en ging de kwaliteit weer achteruit. Bovendien werden er nog enkel nieuwe XJs gebouwd die niets meer gemeen hebben met de elegante klassieke styling van Jaguar.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: elektrische Jaguar iPace!
« Reactie #2 Gepost op: zondag 04 maart 2018 - 22:13:54 »
Ik ben altijd al fan geweest van Jaguar. Natuurlijk is de E-type een ongelooflijke mooie wagen maar ik heb de XJS Mark II altijd mooier gevonden. Deze gecombineerd met de V12 motor rijdt fantastisch maar heeft de legendarische Jaguar onbetrouwbaarheid.

De Jaguar's die de laatste jaren uitkomen vind ik zeker de moeite waard. De Jaguar XF stond bijvoorbeeld op de shortlist toen ik de BMW 5-serie kocht. De interieur afwerking is toch mooier als bij Tesla en zeker de kwaliteit is hoger. Voor mensen die dit belangrijk vinden hebben ze zeker een troef.

Het grootste probleem zal het laadnetwerk worden. Die CCS-palen met hoog vermogen zijn nog zeer dun gezaaid. Bovendien is de stroom uit snelladers belachelijk duur, zelfs uit de tragere type 2 palen! Bij de dichtst bijzijnde type 2 paal betaal ik via "The New Motion" 0,34 Euro/kWh. Ik betaal thuis slechts 0,21 euro en 's nachts zelfs minder. Als je de stroom van de supercharger moet betalen dan betaal je daar in België 0,23 euro/kWh voor. Tesla streeft naar een prijs die zowat gelijk is aan de gemiddelde huishoudprijs voor elektriciteit en dat blijkt aardig te kloppen.
Als je gaat snelladen bij de andere netwerken wordt het snel erg duur! De snelste optie buiten de superchargers die in België beschikbaar is, is de Chademo. Via een Chademo-lader laad je aan 50 kW. In de praktijk is het altijd wat minder. De prijs wordt dan 0,69 euro/kWh + 0,25 euro/min. Als ik één uur laad kan ik theoretisch 50 kWh laden. De kostprijs hiervan is dan 0,69 x 50 + 50 x 0,25 = 47 euro! Bij Tesla betaal je voor dezelfde hoeveelheid stroom 11,5 euro of 4x goedkoper.

Reken we nog even verder:

- een Tesla Model S verbruikt zo'n 20 kWh/100 km (zie Spritmonitor). Als deze aan de supercharger gaat laden en moet betalen dan gaan deze 100 km 4,6 euro/100 km kosten. Dat is evenveel als 3,4 liter diesel! Zelfs de zuinigste diesel van gelijke grootte zal minstens 50% meer kosten aan energie.
- stel dat een Jaguar iPace ongeveer evenveel verbruikt en die gebruikt stroom uit een snellader. De Jaguar laadt op één uur tijd 50 kWh aan 47 euro. De kostprijs voor 20 kWh is dan 18,8 euro!!!! Dat is meer dan 4x duurder ofwel evenveel als ongeveer 14 l diesel!

De Jaguar kan natuurlijk thuis laden en dan kost hij evenveel als de Tesla. Hij laadt dan wel een pak trager dan de Tesla. De Tesla zal thuis 1,5 tot bijna 2,5x sneller laden. Als je aan de snelle laadpalen gaat laden (Chademo of CCS) zal de Jaguar voor de eerste 50% ongeveer aan de helft van de snelheid van de Tesla laden. Bij een lage batterijlading laadt een Tesla over de eerste 50% makkelijk meer dan 100 kW gemiddeld.

De getallen die ik hier even uitreken komen natuurlijk niet in de autopers. Men spendeert liever tijd aan "Tesla-bashing" en aan vaporware van de andere merken. Nu een ander merk een wagen op de markt brengt zouden ze beter ook eens aan het rekenen slagen!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: elektrische Jaguar iPace!
« Reactie #3 Gepost op: maandag 05 maart 2018 - 12:11:58 »
Jaguar heeft wel het voordeel dat de kopers van een nieuw model uit de hogere klasse geen belang hechten aan energiekosten. Een verkoopsdirecteur van Jaguar zei me ooit: "Ik vraag geregeld aan klanten hoeveel hun wagen verbruikt, doch geen enkele kan het me zeggen. Ook zou ik graag weten hoe lang de motor meegaat, doch in Jaguar kringen is het de gewoonte dat je met een nieuwe Jaguar niet langer dan 3 jaar rijdt, en zo verliezen we het spoor van die wagens, want daarna gaan ze naar een vrije werkplaats".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."