Ik ben altijd al fan geweest van Jaguar. Natuurlijk is de E-type een ongelooflijke mooie wagen maar ik heb de XJS Mark II altijd mooier gevonden. Deze gecombineerd met de V12 motor rijdt fantastisch maar heeft de legendarische Jaguar onbetrouwbaarheid.
De Jaguar's die de laatste jaren uitkomen vind ik zeker de moeite waard. De Jaguar XF stond bijvoorbeeld op de shortlist toen ik de BMW 5-serie kocht. De interieur afwerking is toch mooier als bij Tesla en zeker de kwaliteit is hoger. Voor mensen die dit belangrijk vinden hebben ze zeker een troef.
Het grootste probleem zal het laadnetwerk worden. Die CCS-palen met hoog vermogen zijn nog zeer dun gezaaid. Bovendien is de stroom uit snelladers belachelijk duur, zelfs uit de tragere type 2 palen! Bij de dichtst bijzijnde type 2 paal betaal ik via "The New Motion" 0,34 Euro/kWh. Ik betaal thuis slechts 0,21 euro en 's nachts zelfs minder. Als je de stroom van de supercharger moet betalen dan betaal je daar in België 0,23 euro/kWh voor. Tesla streeft naar een prijs die zowat gelijk is aan de gemiddelde huishoudprijs voor elektriciteit en dat blijkt aardig te kloppen.
Als je gaat snelladen bij de andere netwerken wordt het snel erg duur! De snelste optie buiten de superchargers die in België beschikbaar is, is de Chademo. Via een Chademo-lader laad je aan 50 kW. In de praktijk is het altijd wat minder. De prijs wordt dan 0,69 euro/kWh + 0,25 euro/min. Als ik één uur laad kan ik theoretisch 50 kWh laden. De kostprijs hiervan is dan 0,69 x 50 + 50 x 0,25 = 47 euro! Bij Tesla betaal je voor dezelfde hoeveelheid stroom 11,5 euro of 4x goedkoper.
Reken we nog even verder:
- een Tesla Model S verbruikt zo'n 20 kWh/100 km (zie Spritmonitor). Als deze aan de supercharger gaat laden en moet betalen dan gaan deze 100 km 4,6 euro/100 km kosten. Dat is evenveel als 3,4 liter diesel! Zelfs de zuinigste diesel van gelijke grootte zal minstens 50% meer kosten aan energie.
- stel dat een Jaguar iPace ongeveer evenveel verbruikt en die gebruikt stroom uit een snellader. De Jaguar laadt op één uur tijd 50 kWh aan 47 euro. De kostprijs voor 20 kWh is dan 18,8 euro!!!! Dat is meer dan 4x duurder ofwel evenveel als ongeveer 14 l diesel!
De Jaguar kan natuurlijk thuis laden en dan kost hij evenveel als de Tesla. Hij laadt dan wel een pak trager dan de Tesla. De Tesla zal thuis 1,5 tot bijna 2,5x sneller laden. Als je aan de snelle laadpalen gaat laden (Chademo of CCS) zal de Jaguar voor de eerste 50% ongeveer aan de helft van de snelheid van de Tesla laden. Bij een lage batterijlading laadt een Tesla over de eerste 50% makkelijk meer dan 100 kW gemiddeld.
De getallen die ik hier even uitreken komen natuurlijk niet in de autopers. Men spendeert liever tijd aan "Tesla-bashing" en aan vaporware van de andere merken. Nu een ander merk een wagen op de markt brengt zouden ze beter ook eens aan het rekenen slagen!