Auteur Topic: 116 km/u rijden waar 120 toegelaten is, en toch veroordeeld  (gelezen 1811 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
116 km/u rijden waar 120 toegelaten is, en toch veroordeeld
« Gepost op: maandag 19 maart 2018 - 16:44:24 »
Citaat
Vrouw reed ‘116 km/u’ waar 120 mag en krijgt toch boete en rijverbod

Een bestuurder (44) uit het Waalse Braine-le-Comte is door de rechter veroordeeld voor overdreven snelheid. Ze reed, op papier althans, 116 km/u op een snelweg waar je 120 mag. Toch achtte de rechter de overtreding “bewezen” en “ernstig”. “Du jamais vu”, vertelt haar advocaat aan La Dernière Heure.

https://www.gva.be/cnt/dmf20180319_03417262/vrouw-reed-116-km-u-waar-120-mag-en-krijgt-toch-boete-en-rijverbod

Gemeten snelheid : 124 km/u, hetgeen gecorrigeerd werd naar 116 km/u.
Toch veroordeelde de rechter haar op basis van 124 km/u ==> 4 km/u te snel.

De bestraffing :

* een boete van 240 euro
* 15 dagen vervallen verklaard uit het recht een motorvoertuig te besturen
* daarbovenop nog 200 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
* daarbovenop 227 euro gerechtskosten

 :o

Lijkt me toch een tikkeltje pittig voor een snelheidsoverschrijding van welgeteld 4 km/u, amai.



Straf, dat déze rechter dus botweg een >>> arrest bij het Hof van Cassatie, dat stelt dat rechters met de snelheidscorrectie rekening moeten houden, negeert.

Datum : 05/04/2017
Rolnummer : P.15.0057.N

De rechter moet op de met een geijkt meettoestel vastgestelde snelheid de foutmarge in aanmerking nemen om de werkelijke snelheid te bepalen.


Zelfde info trouwens, via >>> deze link.

 ::)

Welke rechtszekerheid is er nog, als politierechters arresten bij het Hof van Cassatie naast zich neer leggen ?


Mààr .... eind goed al goed, want ....

Citaat
“Du jamais vu”, vertelt Christophe Redko, de raadsman van de vrouw aan La Dernière Heure. De advocaat is een zogenaamde ‘procedurepleiter’ en is erin geslaagd de zaak te laten verjaren. Op het einde van de rit moet de 44-jarige dame haar rijbewijs niet inleveren en ook geen boete betalen.


« Laatst bewerkt op: maandag 19 maart 2018 - 23:31:17 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 116 km/u rijden waar 120 toegelaten is, en toch veroordeeld
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 20 maart 2018 - 18:32:50 »
Welke rechtszekerheid is er nog, als politierechters arresten bij het Hof van Cassatie naast zich neer leggen ?

Inderdaad, zo ver moest het nog komen. Het wordt tijd dat die politierechter eens voor de rechter verschijnt.

Je kan zeggen dat de voorziene correctie groter is dan de werkelijke afwijking van die toestellen, maar ervan uitgaan dat die toestellen totaal geen meetfout hebben, is gewoon dwaas.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."