Auteur Topic: Gentse schepen droomt van kabelbaan van 5 kilometer door de stad  (gelezen 3569 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Gentse schepen droomt van kabelbaan van 5 kilometer door de stad
« Gepost op: woensdag 14 maart 2018 - 08:34:34 »
Citaat van: Nieuwsblad
Gentse schepen droomt van kabelbaan van 5 kilometer door de stad

GENT - In Gent wil meerderheidspartij Open Vld een kabelbaan bouwen over een traject van zowat 5 km. Het voorstel is praktischer en goedkoper dan traditioneel openbaar vervoer, vindt schepen van Financiën Christophe Peeters. Die wil zo openbaar vervoersmaatschappij De Lijn buitenspel zetten. “We stellen vast dat we niet vooruit geraken met De Lijn”, klinkt het. “We kunnen tot 2040 wachten op een tramlijn. Dan leggen we onze economische ontwikkeling en tewerkstelling plat. Ofwel hebben we tegen 2025 een operationele kabelbaan.”

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180313_03406426

Zie ook >>> dit item op VRT Nieuws.

Citaat van: Nieuwsblad
Van aquarail tot skytram

GENT HEEFT LANGE TRADITIE VAN ONREALISTISCHE MOBILITEITSPLANNEN


GENT In verkiezingstijden mag al eens een zot idee gelanceerd worden. Zo wil schepen Christophe Peeters (Open Vld) een kabelbaan plaatsen in het zuiden van Gent. Die uitspraak deed heel wat wenkbrauwen fronsen, maar past wel in een lange traditie van onrealistische mobiliteitsplannen.

https://www.hln.be/regio/gent/van-aquarail-tot-skytram~ac24414b/


Zou die vent niet rijp zijn voor de psychiatrie ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Gentse schepen droomt van kabelbaan van 5 kilometer door de stad
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 14 maart 2018 - 09:44:44 »

Zou die vent niet rijp zijn voor de psychiatrie ?
Hoezo ?
In  Londen bvb hangt er ook één, waar ik zelf al gebruik van gemaakt heb.  En omdat het in Vlaanderen is, en niet in het buitenland is het een gek idee ?  Het is anders veel goedkoper dan een tramlijn, laat staan een metrolijn: slechts beperkte onteigeningen nodig om maar iets te noemen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Gentse schepen droomt van kabelbaan van 5 kilometer door de stad
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 14 maart 2018 - 09:45:52 »
Dan kan Gent misschien korting krijgen als ze het samen doen met de kabelbaan over de Schelde in Antwerpen.

Zo een kabelbaan kan enkel werken als er niet te veel wind is. En dan nog gebeurt het dat ze voor enkele uren stilvalt. Bij het instappen moet ik zo een cabine tegen de zijwand in het station drukken, anders gaat ze al schommelen als onze hond er probeert in te stappen en krijg ik hem er niet in.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Gentse schepen droomt van kabelbaan van 5 kilometer door de stad
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 14 maart 2018 - 10:02:31 »

Zou die vent niet rijp zijn voor de psychiatrie ?
Hoezo ?
In  Londen bvb hangt er ook één, waar ik zelf al gebruik van gemaakt heb.
 

Juist.  In Londen rijdt natuurlijk ook géén undeground .....

En omdat het in Vlaanderen is, en niet in het buitenland is het een gek idee ?

Zoals blijkt uit onderstaand artikel, zijn gelijkaardige plannen in Hamburg anders al twéé jaar dood wegens te complex en niet innovatief genoeg.

Het is anders veel goedkoper dan een tramlijn, laat staan een metrolijn: slechts beperkte onteigeningen nodig om maar iets te noemen.

Waarop baseer je die bewering, als ik vragen mag ? 

Veel goedkoper dan een tramlijn ?  Nope :

Citaat van: De Standaard
De kabelbaan, een dure grap

De Gentse schepen voor Financiën en Innovatie Christophe Peeters (Open VLD) denkt eraan een kabelbaan te bouwen. Zoals in Hamburg. ‘Dat plan is al twee jaar dood’, klinkt het daar. ‘Te complex en niet innovatief genoeg.’

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180313_03406743


Uit het artikel :

Citaat
Bij De Lijn zijn ze daar niet van overtuigd. ‘De prijs voor de aanleg van een tramlijn is grofweg 10 tot 12 miljoen euro per kilometer’, zegt woordvoerder Tom Van de Vreken. ‘Het traject in kwestie is circa 5 kilometer lang.’ In het slechtste geval heeft een nieuwe tramlijn dus een prijskaartje van 60 miljoen euro. Nog altijd minder dan de 100 à 150 miljoen euro voor de kabelbaan.

60 miljoen voor een nieuwe tramlijn, versus 100 à 150 miljoen euro voor die kabelbaan.  Een tramlijn zou dus pakweg de helft goedkoper zijn.
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 maart 2018 - 10:08:20 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Gentse schepen droomt van kabelbaan van 5 kilometer door de stad
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 14 maart 2018 - 14:50:56 »

Juist.  In Londen rijdt natuurlijk ook géén undeground .....


En daarmee wil je bewijzen dat ... ?

Er is 1 traject dat je het snelst doet met de kabelbaan in Londen, je hoeft me niet geloven hoor.  Maar ik weet dat het zo is
Het is altijd makkelijk lachen natuurlijk.

Open mind for a different view of mag die different view alleen van Tesla komen, of van de Groenen (kuch), of misschien wel van jullie

En dat ze bij de Lijn beweren dat een tramlijn goedkoper is, daar kan ik perfect inkomen.  Die geldverslindende incapabele organisatie wil haar opbrengsten natuurlijk niet verloren zien gaan
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 maart 2018 - 14:53:12 door KV »

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Gentse schepen droomt van kabelbaan van 5 kilometer door de stad
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 14 maart 2018 - 14:54:14 »

Zo een kabelbaan kan enkel werken als er niet te veel wind is. En dan nog gebeurt het dat ze voor enkele uren stilvalt. Bij het instappen moet ik zo een cabine tegen de zijwand in het station drukken, anders gaat ze al schommelen als onze hond er probeert in te stappen en krijg ik hem er niet in.  :D
Cabine van de kabelbaan in Londen staat mooi stil bij het instappen, 't is geen skiliftje he

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Gentse schepen droomt van kabelbaan van 5 kilometer door de stad
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 14 maart 2018 - 17:27:07 »

Juist.  In Londen rijdt natuurlijk ook géén undeground .....


En daarmee wil je bewijzen dat ... ?

1) Londen een andere stad is
2) Het openbaar vervoer daar heus niet valt of staat met een kabelbaan

Of dacht je soms, dat jij de énige bent op het forum die ooit al 's in Londen geweest is ?

Er is 1 traject dat je het snelst doet met de kabelbaan in Londen, je hoeft me niet geloven hoor.  Maar ik weet dat het zo is

"Ik weet dat het zo is" .... Ja, dat is nu écht een overtuigend, inhoudelijk argument (kuch)

Het is altijd makkelijk lachen natuurlijk.

Ik nodig je uit, om dan 's aan te tonen, dat dergelijk project betaalbaar is én een oplossing biedt voor de mobiliteit in het Gentse.

Open mind for a different view

Tsja .... a different view of ne politieker die ze ziet vliegen, de grens wordt wel flinterdun.

of mag die different view alleen van Tesla komen, of van de Groenen (kuch), of misschien wel van jullie

Wie zegt dat ?

En dat ze bij de Lijn beweren dat een tramlijn goedkoper is, daar kan ik perfect inkomen.  Die geldverslindende incapabele organisatie wil haar opbrengsten natuurlijk niet verloren zien gaan

1.

Kan jij me dan mss een berekening tonen, die aantoont dat De Lijn zich daarin vergist ?  Ik verneem het graag, maar dan géén biervilt-berekeningetje aub.


2.

ALS zo'n kabelbaan al op rendabele wijze gebouwd, onderhouden en beheerd kan worden ..... waarom zou De Lijn dan niet kunnen/mogen instaan voor de uitbating ervan ?  Als ik jouw posting zo lees, dan sluit je dat blijkbaar al de facto uit.  Waarom ?
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 maart 2018 - 17:58:03 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Gentse schepen droomt van kabelbaan van 5 kilometer door de stad
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 14 maart 2018 - 23:40:07 »
ja, ik weet weer waarom ik hier weggegaan ben:
omdat jullie schijnbaar de wijsheid in pacht hebben
mensen met een ander gedacht moeten belachelijk gemaakt worden
lullen jullie hier met die 5 man maar lekker onder elkaar verder, ik heb wel wat beter te doen

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Gentse schepen droomt van kabelbaan van 5 kilometer door de stad
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 15 maart 2018 - 17:02:54 »
Ach, het is toch niet omdat iemand anders een andere visie heeft dat hij beweert de waarheid in pacht te hebben of jou wil uitlachen. Het samenkomen van diverse meningen is juist de rijkdom van een gedachtenwisseling. Het gaat hier niet om gelijk halen. Je toetst je eigen mening aan die van de anderen, je neemt over wat je er goed aan vindt, en voor de rest blijf je bij je eigen mening. Zo eenvoudig is het.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Gentse schepen droomt van kabelbaan van 5 kilometer door de stad
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 15 maart 2018 - 20:02:52 »
ja, ik weet weer waarom ik hier weggegaan ben:
omdat jullie schijnbaar de wijsheid in pacht hebben
mensen met een ander gedacht moeten belachelijk gemaakt worden

Neen, ik heb geenszins de waarheid in pacht.  En ik heb er geen enkel probleem mee als eender wie een andere mening heeft.

Bovendien heb ik jou nergens belachelijk gemaakt. 

lullen jullie hier met die 5 man maar lekker onder elkaar verder, ik heb wel wat beter te doen

Veeleer ben JIJ het dus wel die met déze quote forumdeelnemers die een andere mening hebben dan de jouwe meteen onnodig uitscheldt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Gentse schepen droomt van kabelbaan van 5 kilometer door de stad
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 20 maart 2018 - 14:52:03 »
Een beetje zoeken op het internet, kan soms ook al iets opleveren. 

Wat had de Gentse schepen eigenlijk in gedachten ? 

Zoiets als >>> Wuppertaler Schwebebahn  ?



Of eerder zoiets als de >>> Seilbahn in Koblenz ?


Hoe dan ook, véél geluk .... om dergelijke waanzin financieel rond te krijgen.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 maart 2018 - 14:54:47 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Gentse schepen droomt van kabelbaan van 5 kilometer door de stad
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 20 maart 2018 - 18:29:09 »
Zo een Schwebebahn kost wellicht nog iets meer dan een kabelbaantje...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."