Auteur Topic: Duurste snelweg van Vlaanderen wordt amper gebruikt  (gelezen 1293 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Duurste snelweg van Vlaanderen wordt amper gebruikt
« Gepost op: woensdag 14 maart 2018 - 20:19:51 »
Citaat van: HLN
Duurste snelweg van Vlaanderen wordt amper gebruikt

De A11, het duurste stuk weg dat ooit in Vlaanderen werd aangelegd, wordt amper gebruikt. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. De oorzaak? Niet iedereen kent de baan en de snelweg is nog niet ingesteld op alle gps-systemen, vernam VTM NIEUWS van de verkeersinformatiedienst.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/duurste-snelweg-van-vlaanderen-wordt-amper-gebruikt~a9585988/

En ik die dacht, dat volgens de Groenen méér beton méér verkeer zou aantrekken. 

Soit, natuurlijk wordt die autosnelweg nog niet druk bereden.  De redenen haalt men trouwens zélf al aan : niet iedereen kent die autosnelweg.  En ook menig GPS zal die autosnelweg nog niet kennen. 

Ik geef twee voorbeelden :

Toen ik in 2003 op de melkerij begon, was er op het traject van de R2, Beverentunnel, Liefkenshoektunnel, Tijsmanstunnel, en de A12 zelden of nooit file.  De Liefkenshoektunnel werd toen zelfs door sommigen smalend de LiefkensZoektunnel genoemd.  Kom daar nu eens kijken.  Laat ons zeggen vanaf pakweg 15.00 uur, en de ganse avondspits.  Dan staat er een file van vóór de Liefkenshoektunnel (soms zelfs al van aan de Beverentunnel).  En vervolgens, is het quasi zeker ook al prijs vanaf de aansluiting van de R2 naar de A12 (thv Indaver).  Vandaag de dag, vraag ik mij hoe langer hoe vaker af, van wààr al dat verkeer in hemelsnaam kan blijven komen.  Het is bvb nog niet langer geleden dan vorige week donderdag, dat een ongeval in de Beverentunnel ervoor zorgde dat de melkerij quasi onbereikbaar was.  Bestuurders verlieten massaal de R2, om richting het sluizencomplex te rijden.  Wel, even voorbij ADPO moest ik nog 200 m rijden om de zuivelfabriek te bereiken.  Ik heb toen 40 minuten gedaan over die 200 m, jawel.

Tweede voorbeeld :

Ontieglijk smalle boerenbaantjes, waar je zelden of nooit andere bestuurders tegenkomt.  Tot een gemeentebestuur tijdelijk van dat boerenbaantje een weg met éénrichtingsverkeer maakt om te gebruiken als omleidingstraject voor wegenwerken ergens in de buurt.  Eénmaal bestuurders daar gedwongen gebruik van maken, kennen ze dat baantje ineens ook.  En NA beëindigen van die bewuste wegenwerken (en het opheffen van de omleiding via dat baantje), is het daar nooit, jamais nog zo kalm rijden als voordien.  Bestuurders kénnen vanaf dan dat baantje, en gaan het massaal blijven gebruiken zodra ze denken dat ze langs daar 5 seconden tijdswinst zouden kunnen halen.

Kortom, éénmaal de GPS up to date is, en bestuurders die autosnelweg verkend hebben, gaan ze hem vanzelf wel beginnen gebruiken.  En zeker als hij op 1 of andere manier een goed alternatief vormt in geval er elders calamiteiten optreden.  Only a matter of time.

De vergelijking die de journalist dan maakt, slaat ook nérgens op.  Op dit moment, wordt dit baantje dagelijks door 10.000 voertuigen gebruikt versus 140.000 dagelijks per dag op de R1 in Antwerpen.  Geweldige vergelijking .... voor zover ik weet, is het minste incidentje al genoeg om het verkeer op de R1 compleet in de soep te laten draaien.  We wachten daar al jàren op een deftige oplossing in het Oosterweeldossier om de knoop daar te ontwarren.

Ik zou dus zeggen : vooraleer te mopperen dat er hier geld verkwist geweest is ..... we zullen over een jaartje of 5 (hooguit) nog 's zien.  Wedden dat die autosnelweg al aardig drukker bereden zal zijn ?  Wedden ?
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 maart 2018 - 20:23:18 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Duurste snelweg van Vlaanderen wordt amper gebruikt
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 15 maart 2018 - 16:55:27 »
Kunnen ze dan geen grote borden zetten om de bestuurders attent te maken op die A11?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."