Auteur Topic: stiptheidshalte van De Lijn  (gelezen 3143 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
stiptheidshalte van De Lijn
« Gepost op: vrijdag 01 december 2017 - 10:46:38 »
De Lijn gaat dus experimenteren met zogenaamde stiptheidshaltes :

https://www.delijn.be/nl/overdelijn/nieuws/bericht/17919_stiptheidshaltes

Het concept ? 

Simpel : het is een gewone bushalte.  Maar déze halte heeft niet enkel een aankomsttijd meer, maar nu ook een vertrektijd.  Men voorziet hier een buffer van enkele minuten.  Heeft de bus om 1 of andere reden vertraging opgelopen, kan ze dus aan élk van dergelijke haltes weer enkele minuten tijd terug inlopen.  Is de bus op tijd aangekomen aan de bushalte, dan zal de chauffeur enkele minuten moeten wachten om weer te vertrekken.  En zo wil men dus de stiptheid van de bussen opkrikken.

Enkele zaken die mij hierbij spontaan te binnen schieten.

1. Steeds vaker zie je dat men bushaltes die naast de rijbaan gelegen zijn, verplaatst zijn naar OP de rijbaan.  Hopelijk betreft het hier dan ook haltes die buiten de rijbaan gelegen zijn !
2. Straks is de chauffeur méér bezig met naar de klok + de map met aankomsttijden/vertrektijden van de haltes op zijn rit te kijken, dan dat hij bezig is met de reizigers en de overige weggebruikers.  Levensgevaarlijk !
3. Wat als zo'n halte bediend wordt door meerdere lijnen ?  Heeft de chauffeur van lijn X, wel enig idee of zijn collega van lijn y vóór hem, meteen weer gaat vertrekken of mss nog enkele minuten moet wachten ?

Oh ja, en dan nog een klein detailke :

Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst;


En dit artikel geldt óók voor bussen van De Lijn.  En yep : een bus die daar halt houdt, staat stil zolang er passagiers opstappen of afstappen.  Mààr : van zodra de bus daar nog langer halt houdt, dus louter om te wachten op haar vertrektijd (terwijl niemand nog opstapt of afstapt), staat geparkéérd. 

Mag dus niet ....

« Laatst bewerkt op: vrijdag 01 december 2017 - 12:25:40 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: stiptheidshalte van De Lijn
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 01 december 2017 - 21:43:51 »
Niet alleen om haar vertrekuur af te wachten mag de bus daar niet blijven staan. Van zodra iedereen op- en afgestapt is, moet ze daar weg, anders parkeert ze. Maar meestal parkeert ze daar nog een tijdje terwijl de chauffeur vervoerbewijzen verkoopt.

Dat met die aankomst- en vertrektijden hebben ze hier al jaren. De bus komt toe, twee vriendinnen nemen nog uitvoerig afscheid van elkaar, en die ene die meerijdt heeft nog ruim de tijd om haar paraplu uit te schudden vooraleer ze opstapt. Zijn er nog zitplaatsen, dan vertrekt de chauffeur niet voor iedereen gaan zitten is. En dan heeft hij dikwijls nog tijd over.

De haltes van meerdere lijnen zijn ruim genoeg bemeten voor twee of meer bussen.  Ik was zo eens even met de auto helemaal vooraan gaan staan op een halte, met het gedacht dat er dan achter mij nog meer dan plaats genoeg was voor de bus. Er kwam een bus toe, ze kwam vlak achter mij staan, en de chauffeur gaf met grootlichtsignalen te kennen dat ik daar weg moest.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: stiptheidshalte van De Lijn
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 02 december 2017 - 02:27:03 »
Niet alleen om haar vertrekuur af te wachten mag de bus daar niet blijven staan. Van zodra iedereen op- en afgestapt is, moet ze daar weg, anders parkeert ze. Maar meestal parkeert ze daar nog een tijdje terwijl de chauffeur vervoerbewijzen verkoopt.

Yep. 

Anderzijds is dàt dan mss minder erg dan dat hij al rijdend nog met die vervoersbewijzen bezig is.  Het leidt eender hoe de aandacht af van de verkeersdeelname.   In het hectische stadsverkeer kan je zoiets best missen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: stiptheidshalte van De Lijn
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 02 december 2017 - 12:17:47 »
Anderzijds is dàt dan mss minder erg dan dat hij al rijdend nog met die vervoersbewijzen bezig is.  Het leidt eender hoe de aandacht af van de verkeersdeelname.   In het hectische stadsverkeer kan je zoiets best missen.

Zeg dat wel.

Ik weet nog altijd niet wat het criterium is, maar aan sommige haltes staat een bus hier een hele tijd met haar 4 richtingsaanwijzers aan. Dan mag je ze in beide richtingen (hoe breed de weg ook moge zijn) slechts stapvoets voorbijrijden; volgens de rechtspraak is dat tegen max. 7 km/h (waar is de tijd toen ik stavpoets nog 7 km/h kon halen). Geen enkele Duitser die zich daaraan houdt (ik zal dat binnenkort dan ook maar afleren zeker).

Ooit, toen we nog in Hoboken woonden, gingen mijn vrouw en ik naar een concert van Bryan Adams in het Sportpaleis. We hadden een folder waarin er sprake was van een tramticket tegen verminderde prijs. Dus reden we met de auto naar het Zuid, parkeerden er de auto op de Singel, en namen we de tram ter hoogte van het station Antwerpen Zuid.

Toen we naar dat speciale ticket vroegen, hoorde de trambestuurster het in Keulen donderen. Even verder stak ze haar arm door haar zijruitje om een collega uit de tegengestelde richting te doen stoppen. Of hij daar iets van wist, maar die hoorde het al even goed in Keulen donderen.

We waren al in de Brederodestraat, waar je met een tram toch constant moet opletten voor wagens die een parkeerplaats verlaten of uit een zijstraat komen en voor voetgangers die ten onrechte denken dat ook een tram hen moet laten oversteken op een oversteekplaats voor voetgangers. Maar onze trambestuurster was druk met de centrale aan het bellen, met haar GSM in de linkerhand en onze folder waaruit ze voorlas in de rechter hand. Even later gaf ze ons de folder terug en was ze druk bezig met haar ticketenautomaat, terwijl haar collega van de centrale haar uitlegde hoe ze via allerlei omwegen een geldig ticket tegen die prijs kon afleveren.

Veilig was anders geweest.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: stiptheidshalte van De Lijn
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 02 december 2017 - 14:08:51 »
In Japan geven ze spontaan verontschuldigingen omdat de trein 18 seconden te vroeg vertrok. De lijn.... Ach laat me niet lachen
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: stiptheidshalte van De Lijn
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 02 december 2017 - 19:00:47 »
Dat ze eens gaan kijken in het buitenland. 

Ik heb het hier al vaak geschreven.  De service van de busdiensten die ik rond Schmallenberg ervaar, is van een héél andere orde dan hier.  De halteplaatsen, liggen meestal (doelbewust) nààst de rijbaan.  Zo hindert de bus die een halte bedient de overige weggebruikers nauwelijks.  En wederkerig, hebben overige bestuurders er géén moeite mee om de bus de kans te geven weer te vertrekken.  De chauffeur geeft tijdig en correct richting aan.  Zodra de richtingaanwijzer 4x geknipperd heeft, zàl de chauffeur ook vertrekken.  En hier in ons landje ?  Juist : hier verplaatsen we steeds vaker de halteplaatsen opnieuw naar de OP de rijbaan.  Kwestie van zoveel mogelijk overig verkeer op te houden, en zoveel mogelijk ergernis te veroorzaken zekers ?

Bij iedere halte, laat de chauffeur de bus aan de passagierskant zakken met z'n luchtvering.  Zo wordt de opstap minder hoog.  Uiteraard moet hij de bus weer op rijstand zetten vooraleer hij weer kan vertrekken.  En hoewel er daar op de hoogste delen rond bvb Winterberg, of de hoger gelegen dorpen zoals bvb Nordenau, ea rijden de bussen er nog 1.000 x stipter dan de bussen hier.

Bovendien is de Anschluß er versichert.  Loop je je aansluiting mis omdat jouw bus vertraging heeft, dan zorgt de busmaatschappij ervoor dat je toch nog aan je halte geraakt.  Desnoods regelt men daartoe voor jou een taxi, volledig op hun kosten.

En de chauffeurs zijn er érg behulpzaam.  Als je ergens heen wil, wijzen ze je met de glimlach de halteplaats aan waar je moet afstappen.  En hier ?  Twee voorbeelden.  Een eerste voorbeeldje.  Vorige zomertocht die wij organiseerden, was er iemand met de bus naar Schelle gekomen.  Gelukkig had de dame in kwestie de contactgegevens van de organiserende club op zak.  De dame had namelijk de bus 500 genomen, en de chauffeur heeft haar maar aan de Wima Bowling op de A12 gedropt.  We zijn haar dan maar vanuit de club met de wagen daar gaan oppikken.  Gisteren nog, zat ik op tram 6 (op de terugweg van een avondje cinema.  Het was zo'n nieuwe Albatros-tram.  Behoorlijk groot.   Op de Groenendaallaan, stapt een jongen van een jaar of 15 op, met z'n vouwfiets.   Prompt kwam de bestuurder van achter haar raam, en snauwde ze de jongeman toe "Eej moateke dieje vlo oepvauwe !".  De meesten waren wat verbouwereerd, en dierven nauwelijk reageren.  Ik heb haar dan maar vlakaf gezegd "Mevrouw, is dat nu écht nodig om ZO te reageren, ja ?  U ziet toch ook, dat uw tram leeg is.  Die jongen hindert niks of niemand en hij is nog volop bezig met de fiets op te vouwen.  En als U nu 's voor één keer op een normàle manier zou stoppen, was hem dat ook gelukt".  Ze had gelukkig meteen door, dat ook andere reizigers zich achter mij en die knul schaarden.  Dus is ze maar weer in haar cabine gestapt en verder gereden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: stiptheidshalte van De Lijn
« Reactie #6 Gepost op: zondag 03 december 2017 - 10:42:20 »
Dat ze eens gaan kijken in het buitenland.

Juist. En toch kunnen ze daar de bussen rendabel uitbaten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."