Auteur Topic: 1 jaar elektrisch rijden met de Tesla Model X 90D in het kort samengevat  (gelezen 1165 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
1 jaar elektrisch rijden met de Tesla Model X 90D in het kort samengevat
« Gepost op: woensdag 21 maart 2018 - 15:20:24 »
1 jaar elektrisch rijden met de Tesla Model X 90D in het kort samengevat:

   - Afstand: 31 000 km
   - Verbruik: 270 Wh/km
   - #kWh: 31000 x 0,27=8370
   - Extra elektriciteitsverbruik thuis: 750 euro 750 / 0,23 = 3.261 kWh
   - Percentage laden thuis: 3261/8370=39%
   - Ander betaald verbruik: 700 kWh aan 0,34 euro kWh 700 => 700 x 0,34 = 238 euro
   - Totaal betaald: 750 + 238 = 988
   - Energiekost/km: 988 / 31000 = 0,0319 euro/km

Een klein beetje duiding hierbij:

Het verbruik is redelijk hoog wat vooral te wijten is aan veel korte ritten. Mijn vrouw brengt de kinderen met de wagen naar school en rijdt daarna verder naar het werk. In totaal is dit minder dan 10 km enkele. Hierbij wordt het interieur en de batterij opgewarmd wat het verbruik sterk de hoogte in duwt. Zeker op koude en regenachtige dagen neemt ze de wagen, op andere dagen neemt ze de fiets. Het is net op deze koude regenachtige dagen dat het verbruik een pak hoger is. Bij wat langere ritten zal het verbruik een pak zakken en verwacht ik uit te komen op 240 Wh/km, pakweg 10% lager.
Meer dan de helft van de verbruikte energie is gratis. Het grootste gedeelte van deze elektriciteit is afkomstig van de superchargers maar ook van andere gratis laadpalen. Je vindt gratis laadpalen bij bv. Ikea, enkele Delhaizes, LIDL's, attractieparken, …
De wagen kost me aan energie 3,19 euro/100 km. Als je dat zou uitdrukken in liter diesel kom je aan 3,19 / 1,3 = 2,4538 l diesel. De eneregiekost is dus minstens 3x lager dan een vergelijkbare SUV met dieselmotor.

Ik ben ondertussen veranderd van energieleverancier waardoor ik volledig duurzame stroom kan laden thuis. Bovendien is deze nog iets goedkoper dan mijn huidige leverancier. Deze nieuwe leverancier levert volledig duurzame stroom van Belgische productie. Het is dus geen koehandel met certificaten. De stroom is volledig afkomstig van Belgische photovoltaïsche productie, waterkracht, windkracht en biogas.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 1 jaar elektrisch rijden met de Tesla Model X 90D in het kort samengevat
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 21 maart 2018 - 20:46:20 »
Heb je al werkplaatskosten gehad?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 1 jaar elektrisch rijden met de Tesla Model X 90D in het kort samengevat
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 21 maart 2018 - 22:47:41 »
Neen, nog geen werkplaatskosten.

De auto gaat binnenkort voor zijn eerste jaarlijks onderhoud.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519