Auteur Topic: 2 procent minder geslaagden sinds invoering vernieuwd rijexamen  (gelezen 1146 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
2 procent minder geslaagden sinds invoering vernieuwd rijexamen
« Gepost op: donderdag 22 maart 2018 - 08:48:24 »
Citaat van: VRT Nieuws
Twee procent minder geslaagden sinds invoering van vernieuwd rijexamen

Sinds de invoering van het vernieuwde rijexamen in juni vorig jaar, zijn de slaagpercentages aan de rijexamencentra in Vlaanderen met gemiddeld 2 procent gedaald. Vooral de gevaarherkenningstest blijkt moeilijk.  Een kwart  van de kandidaten, slaagt niet voor die test.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/22/twee-procent-minder-geslaagden-sinds-invoering-van-vernieuwd-rij/

Citaat
Het is een pak veiliger dat kandidaten gevaarlijke situaties leren herkennen achter een computerscherm dan dat ze een gevaarlijke situatie pas leren inschatten in het echte verkeer , tijdens de praktische proef."

Onze vriend heeft er dus duidelijk niks van begrepen.

Een rij-examen dient dus hoegenaamd NIET om gevaarlijke situaties correct te leren inschatten, m'n beste !

De rijlessen (huis of via de rijschool) en de stageperiode met voorlopig rijbewijs is er net om gaandeweg te leren het voertuig correct te bedienen en op een veilige en correcte manier aan het verkeer deel te nemen. 

De proef is er uitsluitend om na te gaan of dat ook in voldoende mate gelukt is.



« Laatst bewerkt op: donderdag 22 maart 2018 - 08:52:25 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 2 procent minder geslaagden sinds invoering vernieuwd rijexamen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 22 maart 2018 - 11:39:10 »
Toch vind ik die gevaarsherkenningstest wel nuttig. In Duitlsland behoort hij al vele jaren tot het examen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: 2 procent minder geslaagden sinds invoering vernieuwd rijexamen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 22 maart 2018 - 19:33:41 »
Toch vind ik die gevaarsherkenningstest wel nuttig. In Duitlsland behoort hij al vele jaren tot het examen.

Akkoord .... als test OF de kandidaat die vaardigheid beheerst, als wezenlijk onderdeel van het rij-examen.

Niet als manier om zich die vaardigheid nog eigen te maken, zoals Lode Ceyssens stelt :

Citaat
Het is een pak veiliger dat kandidaten gevaarlijke situaties leren herkennen achter een computerscherm
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 maart 2018 - 19:35:16 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone